Super Mario Run

• 15 dec 16 om 15:34

• Mark

• 0

Al ruim dertig jaar is Mario te vinden op verschillende platforms: van het Nintendo Entertainment System tot de Wii U, van de Game Boy tot de Nintendo 3DS. Een van de plekken waar Mario nog niet te vinden was, is op mobiele telefoons en tablets. Dit jaar heeft Nintendo echter gebruikt om verschillende series naar de mobiele markt te brengen en zo heeft ook Mario zijn weg naar de Apple App Store gevonden. Is onze Italiaans loodgieter in staat om ook een goede Mario-ervaring op mobiele apparaten neer te zetten of kunnen we beter ver wegrennen van Super Mario Run?

De formule van de Super Mario Bros.-games is simpel: Princess Peach is ontvoerd door Bowser en aan Mario de taak om deze blondine te redden van het kwaad. Van links naar rechts rennend, zwemmend of rijdend op een Yoshi trotseert Mario verschillende levels en ontwijkt hij talloze vijanden om zo zijn geliefde Princess Peach te bevrijden van King Koopa. Ook bij Super Mario Run wordt dit principe gehandhaafd en zo doorkruist Mario tegenwoordig ook verschillende werelden op mobiele apparaten. Een gelimiteerde versie van Super Mario Run is gratis te downloaden in de Apple App Store, maar de volledige game kost €9,99. Deze gratis versie geeft je de eerste wereld te proberen waardoor Nintendo je de mogelijkheid geeft om te overwegen of je Super Mario Run het geld waard vindt.

Normaliter worden de Super Mario Bros.-games gespeeld met een D-pad of analoge stick en zijn er twee knoppen beschikbaar voor het springen en het rennen. Op mobiele apparaten heb je echter alleen een touchscreen tot je beschikking waardoor Nintendo heeft besloten Mario automatisch te laten rennen. Het enige dat je als speler moet doen is onze loodgieter te laten springen, door te tappen op het touchscreen. Hoe langer je je vinger op het touchscreen houdt, des te hoger Mario zal springen, vergelijkbaar met de andere Super Mario Bros.-games. Er is niets dat je niet kunt zien, doordat Super Mario Run in Portrait mode is afgebeeld. Hierdoor is er te weinig plek om visuele knoppen op telefoons weer te geven, wat een goede keus van Nintendo is. Bij de meeste andere mobiele games is het vaak lastig om het spel goed te besturen op deze manier, terwijl Super Mario Run met slechts het springen perfect werkt. Verder spaar je in Super Mario Run geen Up’s meer, maar heb je in principe oneindig veel levens. Hierdoor kun je bij de eindvlag geen One Up meer krijgen, maar ontvang je extra muntjes wanneer je de top weet te bereiken. Deze nieuwe manier van spelen opent een weg naar nieuwe soorten puzzeltjes.

Goed, beter, best
Wanneer Mario onderweg is naar het eindpunt van een level, komt hij vijf roze muntjes tegen. Deze muntjes zijn te vergelijken met de Star Coins uit de traditionele Super Mario Bros.-spellen en zijn vaak te vinden op moeilijk bereikbare plekken. Doordat Mario blijft rennen, is de kans vrij groot dat je verschillende muntjes voorbij rent als je voor het eerst een nieuw level speelt. Je kunt er dan voor kiezen om het level door te spelen en vervolgens opnieuw te doorlopen als je het level gehaald hebt, of je kunt jezelf in een ravijn laten storten. In deze nieuwe Mario-game kom je dan terecht in een bel, waarvan je er in ieder level standaard twee hebt, en ga je verschillende meters terug om zo het level te herpakken. Hierna kun je opnieuw proberen dat ene muntje te bemachtigen. Wanneer je alle vijf de roze muntjes hebt weten te verkrijgen, staat de volgende uitdaging klaar: een nieuwe set muntjes, maar deze keer zijn ze paars. Deze vijf muntjes liggen op nog moeilijkere plekken en de levels worden een beetje aangepast om het geheel ietwat lastiger te maken. Als je zelfs deze muntjes hebt weten te pakken staat de ultieme uitdaging klaar in de vorm van een nieuwe set zwarte muntjes. Al deze muntjes verzamelen is extreem lastig en sommige zitten zelfs verstopt in blokjes. Zet je schrap, het duurt een lange tijd voordat je alle zwarte munten hebt verzameld. Juist dat is de kracht van Super Mario Run, de hoge replay-waarde. Wanneer je een set muntjes verzameld hebt, krijg je een aantal tickets om Toad-races mee te spelen.

Bij een Toad-race speel je een level tegen een andere speler met maar één doel: zoveel mogelijk munten verzamelen om zo Toads als publiek te trekken. Je krijgt voor een level net zoveel tijd als bij de reguliere speelmodus en als je een level helemaal doorlopen hebt begin je gewoon van voren af aan: het level wordt als het ware meerdere keren achter elkaar geplakt. Als je niet geraakt wordt door vijanden is het goed te doen om verschillende keren het level te doorlopen. Onderweg is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk muntjes verzameld. Er liggen muntjes door het hele level, maar ook het verslaan van vijanden levert muntjes op. Als je onderweg nog eens verschillende keren een doublejump uitvoert of vijanden verslaat, loopt er een meter op om de Muntenjacht te activeren. Tijdens deze jacht krijg je meer muntjes voor het verslaan van vijanden en het springen tegen blokjes. Als je in het level een ster weet te bemachtigen start je ook automatisch de Muntenjacht, maar werkt Mario ook als een soort magneet voor de muntjes.

Aan het eind van een level wordt bekeken wie van de twee de meeste muntjes heeft verzameld en worden de bonussen en strafpunten uitgedeeld. Bonusmuntjes krijg je voor het uitvoeren van doublejumps en het springen van een vijand, strafmuntjes krijg je voor het doodgaan in een level. Degene met de meeste muntjes krijgt uiteindelijk de verzamelde Toads van beide spelers, die zich bij jouw Mushroom Kingdom gaan aansluiten. Als je een Toad-race verliest, verlies je ook Toads en dat maakt het vrij uitdagend om de exclusievere Toads te vergaren. Deze zijn meestal te verkrijgen bij de moeilijkere levels, terwijl de rode en groene varianten bij gemakkelijkere levels te vinden zijn. Het geheel is zo uitgewerkt dat je minder Toads verliest dan dat je kunt winnen en dat is maar goed ook, want er zijn soms verschillende pogingen nodig om de moeilijkere levels te winnen. Echter, aangezien ook hiervoor een korte tijd staat, is het niet zo’n probleem om een level meerdere keren te spelen. Daarnaast is het een leuke speelmodus om bepaalde levels te oefenen om zo uiteindelijk de paarse en zwarte sets muntjes te verzamelen.

Mushroom Kingdom
Een leuke bezigheid is het creëren van je eigen Mushroom Kingdom. Door het spelen van Toad-races verzamel je Toads en met deze Toads speel je verschillende bouwwerken vrij om te plaatsen in je koninkrijk. Gebouwen en decoratie kun je kopen met de muntjes die je in verschillende levels verzameld hebt. Het is dus aan te raden om zoveel mogelijk muntjes tijdens het spelen van een level te pakken. Er zijn in totaal vijf verschillende Toads: Rood, Geel, Groen, Blauw en Roze. Wanneer je een Toad-race start, staat er ook bij welke Toads je met dit level kunt verdienen. Wanneer er genoeg Toads van verschillende kleuren verzameld zijn, maakt dit een Regenboog Brug beschikbaar, waarmee je het Mushroom Kingdom kunt uitbreiden. De gebouwen en decoratie die je kunt kopen, zorgen ervoor dat er meer Toads op jouw koninkrijk af komen. Daarnaast zijn er speciale gebouwen die je mini-games laten spelen en de mogelijkheid geven om met een andere character de verschillende levels te doorlopen. Deze personages hebben allemaal ook hun eigen specialiteiten tijdens het spelen van de levels. Dit maakt het soms net wat makkelijker om dat ene muntje te verzamelen die te lastig te bereiken is met Mario. Sommige personages kunnen dan weer helpen om de Boss Fights te behalen. De Boss Fights van Bowser stellen niet zo veel voor, zeker niet op het moment dat je een Mushroom hebt. Een eindbaas als Boom Boom is gelukkig een stuk uitdagender. Je loopt dan zelfs beide kanten van het scherm op en draait om op het moment dat je van de muur afspringt.

It’s a me, Mario!
Super Mario Run kent het zelfde uiterlijk als New Super Mario Bros. en ziet er zeer gelikt uit op telefoons en tablets. Ook de muziek en de geluidseffecten klinken erg goed op deze apparaten en vervelen niet snel, waardoor het net lijkt alsof je een volwaardige Mario-game op een andere console speelt. Daarnaast is de laadtijd van Super Mario Run erg kort, waardoor de vaart tijdens het spelen er goed in blijft. Zeker gezien het feit dat je levels meerdere keren moet doorlopen, is het fijn om niet constant te hoeven wachten op het laden van levels. Tenslotte vraagt Super Mario Run niet veel rekenkracht, waardoor je telefoon of tablet enige uren het spel kan draaien zonder dat de accu ondertussen leeggelopen is.

Super Mario Run is goed uitgewerkt en blijft interessant door de verschillende setjes muntjes die je kunt verzamelen. Hierdoor gaat het spel niet snel vervelen. Daarnaast biedt het bouwen van je eigen Mushroom Kingdom de nodige afwisseling, wanneer de stress nét iets te veel wordt als je telkens dat ene zwarte muntje niet te pakken krijgt. Door de haarscherpe graphics en het goede geluid is deze game een lust voor het oog en blijft het interessant om te spelen. De volledige versie van Super Mario Run is vrij duur doch volledig. Er zijn bar weinig andere mobiele games die het gevoel geven dat je een volwaardig spel aan het spelen bent, tenzij ze micro-transacties aanbieden. Bij Super Mario Run ben je verzekerd van een goed mobiel spel met een hoge replay-waarde. Het is daarbij een ideale game om te spelen tijdens het reizen met het openbaar vervoer, of juist thuis lekker op de bank!

8.9

• + Ziet er strak uit en het geluid is goed
  • + Genoeg afwisseling