Super Mario Odyssey (Spoilervrij)

• 26 okt 17 om 15:00

• 1

Het voelt magisch goed om door de grote open vlaktes van het Watervalkoninkrijk te wandelen of in het verwarmde zand te liggen, dagdromend van het Woestijnrijk. Alles oogt vredig en prachtig in het Super Mario Odyssey-universum. Dit vlaggenschip van Nintendo moet critici en consumenten overtuigen dat de Nintendo Switch hét apparaat is om in huis te halen. Maar weet Nintendo na het succes van The Legend of Zelda: Breath of the Wild wel een tweede triple A-titel voor de Switch te lanceren in één jaar? De meeste gamers hebben niet zo’n hoge pet van Nintendo op. Wij doken de afgelopen weken in dit epische avontuur en kunnen alleen maar veren op Nintendo’s hoed steken.

The Legend of Mario: Breath of the Wiggler?

Super Mario Odyssey weet met een compleet nieuwe aanpak een unieke ervaring neer te zetten. Het volgt Super Mario 64 of Super Mario Sunshine niet echt op, noch valt het te categoriseren als de opvolger van Super Mario Galaxy 2. Waar de game het meest van wegheeft, is misschien nog wel The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De grote open plekken die je kunt ontdekken tot het belachelijk aantal Power Moons die je tegen het lijf loopt, doen meteen aan Breath of the Wild denken. Nintendo heeft duidelijk gekeken naar het immense succes van Breath of the Wild en geconcludeerd dat Mario een soortgelijke make-over verdient. Dit is geheel terecht en ondanks dat deze nieuwste telg veel dingen geheel anders doet, is er genoeg nostalgie terug te vinden.

Zoals we ondertussen de Super Mario-reeks kennen, begint deze odyssee met de ontvoering van Princess Peach. Het is aan Mario om Power Moons te verzamelen en zo een weg terug te vechten naar het schip van Bowser. Dit doet onze besnorde vriend niet alleen; zijn pet is overgenomen door het geestige personage Cappy. Deze pet beschikt daarbij over een vrij chique voertuig, een luchtschip. Dit schip vaart op Power Moons en des te meer je er verzamelt, des te verder je schip je neemt.

Jump up Superstar!

Onze Italiaanse loodgieter beschikt over een vrij groot repertoire aan sprongen en met zijn nieuwste compagnon, Cappy, is dit arsenaal alleen maar gegroeid. Mario is in Odyssey overduidelijk terug gekeerd naar zijn roots: Jumpman. In vrijwel iedere situatie kun je meerdere oplossingen gebruiken, net zoals dat in The Legend of Zelda: Breath of the Wild kon. Zo is het overnemen van vijanden een meestal voor de hand liggende manier om veel puzzels op te lossen, terwijl Mario stiekem redelijk ver kan komen zonder deze krachten te gebruiken. Het is daarom enorm interessant om te zien hoe anderen bepaalde problemen hebben aangepakt.

Cappy’s vaardigheid om vijanden over te nemen, blijkt in ieder koninkrijk weer een toffe en vernieuwende toevoeging. De unieke vijanden en hun vaardigheden zijn leuk om uit te vogelen en maken Super Mario Odyssey een echt episch avontuur. De vijanden komen bovendien in grote getalen, waarbij je door heel het spel telkens weer nieuwe gameplay-elementen leert kennen. Nintendo heeft een flinke wandeling gemaakt door ‘Memory Lane’, want de vijanden stammen variërend uit allerlei Mario-spellen. Daarbij spelen deze vijanden een grote rol betreffende puzzels en uitdagingen.

Gotta Collect Everything!

Om Super Mario Odyssey voor 100% uit te spelen, ben je wel een uur of zestig zoet. Het spel bevat ontzettend veel Power Moons en Paarse munten om te verzamelen. Ieder koninkrijk heeft zo’n vijftig tot honderd paarse munten en deze verzamelen maakt het mogelijk om kledij, stikkers en souvenirs te halen. Deze passen altijd in het thema van het koninkrijk waarin je je bevind. Stel je bent in het Woestijnrijk dan zijn de kleren gebaseerd op de Mexicaansachtige wezens, terwijl het Stedenrijk juist je in kledij hijst van de New Donkers. De Paarse munten ontdek je overal en nergens, en ze vergen veel van je tijd, maar belonen uiteindelijk de moeite. De vele koninkrijken hebben genoeg te bieden en ze helemaal uitkammen is een leuke en belonende bezigheid. Niet alleen de Paarse munten, maar ook de Power Moons zitten zeer goed verstopt. Je hebt in de game wel enkele mogelijkheden om aan tips te komen. Hierdoor komt niemand vast te zitten in het spel, maar om eerlijk te zijn haalt het een hoop plezier weg om al te weten waar je moet zoeken. Het is vele malen interessanter zelf de wereld te ontdekken.

So. Much. Fun.

Het laat zich haast niet in woorden vatten, hoeveel momenten ik met een oprechte glimlach heb genoten van Super Mario Odyssey. Niet iedere Power Moon is even memorabel, verre van, maar iedere wereld heeft er een stuk of tien waarbij je daadwerkelijk moet puzzelen en interessante, creatieve en vooral leuke bezigheden hebt. Van de 2D-delen tot het groundpounden op iedere berg; Super Mario Odyssey weet de speler op een toffe manier geboeid te houden in een prachtige omgeving.

Ik kan en wil zoveel meer delen over Super Mario Odyssey, maar het zou jullie ervaring niet verbeteren door dit alles al te weten. Deze titel laat je weer even een kind zijn en verplaatst je in het moment. Van ontdekken tot platformen, Super Mario Odyssey weet je op alle fronten te verbazen. Zoals wel vaker heeft Nintendo niet alleen het wiel opnieuw uitgevonden, maar het verbeterd en eigen gemaakt. Daarbij kan ik met een gerust hart zeggen dat er meer dan genoeg te doen is en zelfs als je alles hebt gezien wat Nintendo getoond heeft van de game, er meer dan genoeg toffe verrassingen wachten.

Extra’s

Mocht je een jonger broertje of zusje hebben, of simpelweg een goede vriend met wie je veel games speelt, dan zul je veel uurtjes in de co-op modus steken. Het is bij lange na geen volwaardige co-op: één speler bestuurt Mario terwijl de andere Cappy onder zijn hoede neemt. Dit werkt aardig en lijkt op de “multiplayer” van Super Mario Galaxy. Verder heeft Super Mario Odyssey een stoer stukje gereedschap gemaakt om in-game screenshots te maken. Je kunt deze volledig aanpassen, filters erop gooien en bijvoorbeeld als achtergrond te gebruiken op je mobiele telefoon. Het was zeer vermakelijk en tof om te gebruiken en ik loop sindsdien ook trots met Super Mario Odyssey op mijn telefoon. De screenshots zijn simpelweg prachtig.

Beauty and the Best

Super Mario Odyssey komt grafisch erg sterk over. Ik heb grotendeels gespeeld in de handheldmodus, aangezien dit spel ook hierop geweldige prestaties levert. Ik heb geen enkele keer last gehad van framedrops of andere technische problematiek. Het spel zit sterk in elkaar en toonde op geen enkel moment beperkingen of problemen. Ook de muziek die het geheel begeleidt bevat de kwaliteit die je van Nintendo zou verwachten. De muzikale noten passen perfect bij de sfeer van de koninkrijken en sub-gebieden. Eigenlijk kan ik geen slecht woord bedenken over de prestatie van de game.

Ik hou van Super Mario Odyssey en ik geloof niet dat ik deze titel snel aan de kant ga leggen. Het spel oogt fantastisch en biedt de speler oneindige mogelijkheden om bepaalde taken te voltooien. Daarbij zijn er ontzettend veel geheimen, is er een overvloed aan nostalgie terwijl het spel tevens met genoeg vernieuwingen komt. Cappy blijkt een uiterst waardevolle toevoeging en weet Mario een fris en nieuw gevoel mee te geven. De nieuwste 3D-Mario brengt oneindige fun met zich mee en laat de speler weer eens onbezorgd gamen. Iedere minuut in Super Mario Odyssey droeg bij aan een reis om nooit meer te vergeten. Met Super Mario Odyssey neem je een titel in huis die je niet teleur kan stellen.

10

• + Geweldige gameplay
  • + Ongelofelijke presentatie