Header Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 - Laat al je bouwdromen uitkomen

• 28 jun 19 om 15:00

• 0

Ik staar naar het scherm van mijn Nintendo Switch. Een groot stoer Thwomp-blok zit me met boze ogen aan te kijken. ‘Moet die nou toch een vakje naar links? Zo heb je als speler nét iets meer tijd om erop te springen’, denk ik bij mezelf. ‘Hmm, maar ik moet het spelers ook niet te makkelijk maken. Wat nou als ik een aan-uit-schakelaar toevoeg? Dan moeten ze die eerst activeren, alvorens de Thwomp vrij is om van links naar rechts te knallen. Oeh, en wat nou als ik die schakelaars ook toepas voor de rest van het level?’ Tevreden bouw ik weer verder.

De grote kracht van Super Mario Maker 2 is dat het uren van je tijd opslokt. Je bent zo tot diep in de nacht bezig met het verzinnen van een creatief level. Zelf kan ik uren bezig zijn met het finetunen achteraf. Zorgen dat alle blokjes mooi staan. Kijken of onze besnorde loodgieter wel overal genoeg springruimte heeft en of die Wiggler niet misschien tóch een vakje naar rechts moet. Of misschien wel helemaal weg, omdat je het als speler toch al te druk hebt met die Cheep-Cheeps die uit het water springen. Maar zelfs, zelfs als je niets met bouwen hebt (foei!) – dan staat er ongelofelijk veel moois op je te wachten.

Creativiteit wordt beloond

Eén van de leukste dingen aan het maken van een level, is dat je ‘m online kunt zetten. Dat andere spelers jouw brouwsel kunnen ervaren. Wie weet vinden ‘m zelfs zo leuk, dat ze er een ‘like’ aan geven. Maar misschien ben jij wel zo iemand die veel liever probeert wat anderen hebben gemaakt. Dan staan er straks duizenden, zo niet miljoenen levels op je te wachten. Dit was ook in de Wii U-versie ook al zo; alleen toen stonden de toplijsten vooral vol met autoscrollers, waarin jij niets hoefde te doen. De échte pareltjes werden overschaduwd. Door de toevoeging van een ‘tags’, zoals Speedrun, Thema, Klassiek of Autoscroll – kun je veel gerichter zoeken naar wat jij leuk vindt. Bonusvoordeel: heb je een briljante race tegen de klok voor echte durfallen gecreëerd of iets anders creatiefs, dan heb je ditmaal veel meer kans in de spotlights te komen. Een sublieme toevoeging! Slim is ook dat niet alleen jij als maker deze tags kunt toevoegen, maar ook iedereen die het speelt. De twee die het meest worden gekozen, komen in de Levelwereld te staan. Met een verrassend uitgebreide zoekfunctie kun je vervolgens een level naar jouw smaak vinden.

Of je laat je helemaal verrassen, dat kan natuurlijk ook. De 100 Mario Challenge is bijvoorbeeld terug van weggeweest, maar dan zonder honderd levens en zonder een limiet van zestien levels. Ahem. In de zogenaamde Oneindige Missie begin jij met vijf levens en probeer je zo ver mogelijk te komen. Hierbij passeren volledig willekeurige levels (gekaderd op makkelijk, normaal, moeilijk of supermoeilijk) de revue; waardoor je vrijwel altijd wat nieuws speelt. Vind je een level dat je niet leuk vindt? Met een welgemikte druk van drie seconden of een verse zwiep van je vinger kun je ‘m overslaan. Hoe verder je komt, hoe hoger je eindigt op de wereldranglijst. Hoewel het hebben van honderd Mario’tjes wel iets stoers had, is dit een veel sterkere manier om herspeelbaarheid te genereren. En je krijgt er nog tof spul voor om je profielplaatje (Mii!) mee te decoreren ook!

Knutselplezier voor vier

Een andere manier om de Levelwereld te ervaren, is door een stel vrienden uit te nodigen. Of nouja, een stel online vrienden. Of nouja, een stel willekeurige mensen op het internet. Werkelijk elk level is namelijk met meerdere mensen te spelen. Dit is gelukkig een stuk leuker dan mijn sarcastisch-klinkende intro doet vermoeden. Waarom dan toch dat sarcasme? Dat komt omdat Nintendo helaas wat beperkingen heeft opgelegd die een deel van dat plezier wegnemen. Op dit moment is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gezellig jouw Nintendo Switch-vrienden uit te nodigen voor een onlinesessie (binnenkort gelukkig wel). En heb je wat vrienden op de bank zitten? Zomaar een level kiezen en gaan is er niet bij: je moet ‘m eerst handmatig op je Switch downloaden. Enkel als je vrienden óók een Nintendo Switch Online-account hebben (en hun Switch mee), kun je samen in de Levelwereld. Ronduit belachelijk.

Zonde, want zoals gezegd: de multiplayer is echt ongelofelijk tof! Er zijn twee spelmodi, samenwerking en strijd. Eerstgenoemde kun je nog het best vergelijken met New Super Mario Bros. Wii of U: met maximaal vier spelers probeer je het einde te bereiken. Wordt het je te moeilijk? Dan kun je in een bubbel schuilen. Er hoeft maar één iemand de vlaggenstok aan te raken. Het toffe is dat dit levels een heel andere dynamiek geeft; er openbaren zich ineens mogelijkheden die de maker niet voorzien had, of bepaalde stukken worden ineens veel lastiger.

De multiplayer laat pas écht z’n kracht laat zien bij Strijd. Hierbij racen vier spelers als ware speedrunners naar de finish, en enkel diegene die het eerst is, ontvangt de winst. Oh, de hectiek! Je kunt hierbij elkaar natuurlijk ook heerlijk in de weglopen. Als maker kun je ook helemaal losgaan met levels speciaal voor deze modus en ze de tag ‘Strijd’ geven. Met name in dit soort levels laat de multiplayer zijn ware kracht zien: iedereen zijn eigen racewagen, een roetsjbaan naar beneden, vier verschillende paden naar de finish… Niets is te gek! Koppel hier een verslavend puntensysteem aan, en je bent zo uren verder.

Paniek in het Paddenstoelenrijk

Super Mario Maker 2 is een geweldig argument om eindelijk die twintig euro voor Nintendo Switch Online neer te leggen. Toch is er ook offline het een en ander te beleven in de vorm van de Verhaalstand (al kun je het levels bouwen natuurlijk ook zonder internetverbinding doen). Schraapt keel: Paniek in het Paddenstoelenrijk! het kasteel van Prinses Peach is zomaar van de aardbodem verdwenen! Aan jou om ‘m weer in volle glorie te herstellen. Toads nemen het bouwwerk op zich, terwijl jij lekker centjes voor het project mag verdienen. Dit doe je middels speciale, door Nintendo geconstrueerde levels.

Deze gebieden zijn allen gekoppeld aan een speciaal thema. Het ene moment ben je op de vlucht voor duivelse Gifpaddenstoelen, terwijl je het andere moment als Cape Mario voorzichtig naar beneden zweeft, zonder dat je de grond mag aanraken De levels laten hiermee ook uitstekend zien hoe je dat nieuwe doelensysteem kunt gebruiken. Zo kun je instellen dat Mario een X aantal vijanden moet verslaan of eerst alle muntjes moet zien te vinden. Een uiterst positieve uitschieter was een level waarin je met een steen over de finish moest zien te komen. Maar ja? Waar is die steen eigenlijk? Heb ik Yoshi misschien nodig om ‘m te pakken? En hoe breng je ‘m nou over de finish als je maar zo laag kunt springen met dat ding in je hand? De variatie in de verhaalstand is daarnaast immens: een ander level draait weer om snelheid, en laat je pixelperfect op aan-uitblokken springen om binnen de tijd naar het einde te komen.

Langzaam maar zeker bouw je zo het kasteel weer op, waarbij je af en toe ook op wat leuke geheimen en verassingen stuit. Het heeft allemaal niet zoveel om het lijf, maar dat hoeft ook niet. Het moet namelijk niet te veel afleiden van hoofdgerecht de Levelwereld. Sterker nog: de vernuftigheden die je tegenkomt, geven je juist inspiratie om zelf wat leuks in elkaar te bouwen. Mijn gedachten dwaalden in ieder geval constant af naar de bouwstand.

Want hoeveel content er ook te spelen is, dat is het waar het uiteindelijk om draait: het maken van de meest leuke, gekke, bikkelharde of snelle levels. En dit tweede deel geeft je meer gereedschap hiervoor dan ooit te voren. Denk je zelf helemaal niets met bouwen te hebben? Zet die gedachte maar snel uit je hoofd. Na de inventiviteit uit de verhaalstand, de oneindige hoeveelheid aan levels online en de geweldig geschreven handleiding, wordt je creativiteit vanzelf geprikkeld. Vroeg of laat waant iedereen zich een waar Miyamoto met Super Mario Maker 2.

Wat voor cijfer moet ik toch aan Super Mario Maker 2 plakken? ‘Feitelijk is het alleen een mooi aangekleed bouwpakket, dat valt of staat met de community’, fluistert een boos stemmetje in mijn oor. Die gedachte zet ik al snel aan de kant. Het bekokstoven, bouwen en finetunen van levels an sich is al een geweldige ervaring, die alleen nog maar toffer is geworden met al die mooie tools die Nintendo heeft toegevoegd. De veelzijdige Verhaalstand, knotsgekke (doch ietwat schamele) multiplayer en oneindige Levelwereld transformeren dit tweede deel tot een onuitputtelijke bron van inspiratie en creativiteit. Hoe je ook speelt of bouwt: Super Mario Maker 2 biedt voor iedereen wat wils. Een must-have voor iedere fan van de besnorde loodgieter.

9

• + Onuitputtelijke bron van creativiteit en inspiratie
  • + Verhaalstand is meer dan enkel levels spelen