Super Dragon Ball Heroes World Mission - Kaartspel met Actie

• 29 apr 19 om 14:22

• 0

Door de jaren heen ben ik opgegroeid met de helden van Dragon Ball, of het nu via de manga, anime of namens de vele games naar mijn netvlies werd gebracht. De rijke verhaallijnen, overweldigende actie en vermakelijke personages toveren nog altijd een glimlach op mijn gezicht. In de wereld van videogames heeft Dragon Ball ook zo’n beetje alles meegemaakt. Van actiespellen tot fighting games en van 3D-werelden naar Gacha-titels, Dragon Ball weet er het beste uit te halen. Je moet dus niet verbaasd opkijken dat Dragon Ball er ook een succesvolle card game op nahoudt. De nieuwste versie is recentelijk verschenen op de Nintendo Switch, met het idee dat het perfect zou passen op het systeem. Is dat eigenlijk wel zo, of hadden we liever een vertrouwd Dragon Ball-concept gezien?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het verhaal in Super Dragon Ball Heroes: World Mission is niet geweldig. Je speelt als een avatar die helemaal verslaafd is aan het kaartspel. Op een vreemde manier komen de kaarten tot leven en zal je met ze moeten samenwerken om het kwaad te vernietigen. Hoewel een paar momenten er absoluut uitspringen, kan ik niet zeggen dat het geheel nou echt leuk was. De ervaring voelt ontzettend statisch met geen voice-acting, stilstaande modellen en de scenario’s die me niet konden deren. Dat is jammer, want de potentie is aanwezig. De verhaallijnen hebben zelfs hele manga’s op hun naam staan, wat de situatie eigenlijk een stukje erger maakt.

Keuze is reuze
Gelukkig draait Super Dragon Ball Heroes: World Mission om zijn gameplay. Met meer dan duizend kaarten om te verzamelen is de game het meeste complete pakket in de serie ooit. Gevechten vinden plaats op een rasterbord met vier horizontale lijnen. Je kunt een maximum van zeven personages plaatsen, en de plaatsing ervan is bij lange naar het belangrijkste. Hoe dichter je je kaarten bij je tegenstanders neerlegt, hoe hoger het stamina-verbruik en hoe krachtiger de aanvallen zijn. Met de voorste rij zal je duidelijke keuzes moeten maken, weten wat de aanval is en de locatie daarna zo spoedig mogelijk verlaten. De achterste rij gebruik je om personages veilig te stellen, stamina te verkrijgen en vanuit daar een tactisch plan te trekken. Het draait allemaal om het maken van keuzes op een leuke manier.

Zodra je weet hoe een personage het strijdtoneel betreedt, is het tijd om het gevecht aan te gaan. De aanvallen doe je door middel van een snelle minigame waar timing alles is. Hoe beter je presteert, hoe meer schade je tegenhoudt of afvuurt. Er zijn ook speciale aanvallen die je doet door energie te verzamelen, wat een input vereist met de sticks. Het werkt niet altijd even prettig, maar verrassend is het wel. Voor de rest gaan de gevechten vanzelf en gaat het echt werkelijk om de planning. De gevechten duren maar vijf beurten, dus elke slag is belangrijk. Het maakt niet uit of je wint met KO’s of meer HP’s, maar scherp zijn is geen overbodige luxe.

Genoeg te doen
Hoewel ik fikse vragen stel met betrekking tot de verhaalmodus, valt er genoeg te beleven in Super Dragon Ball Heroes: World Mission. Voor alles wat je doet tijdens het verhaal word je beloond, waardoor je eigenlijk geforceerd wordt om door te spelen en het werkt aanstekelijk. Mocht je liever een focus willen op de actie, dan ben je bij de Arcade Mode aan het goede adres. Deze bevat korte verhaaltjes die het Dragon Ball universum een warm hart toedragen. Op welke manier je ook speelt, de gameplay houdt alles op een verbazingwekkende manier overeind. Ik denk dat dat mede komt doordat alles heel eerlijk verloopt. Op het moment dat ik gevechten verloor, kwam het puur neer op foute beslissingen. Je wordt aangemoedigd om het een volgende keer anders te doen, wat alleen maar als positief te bestempelen valt.

Nog beter is dat World Mission online multiplayer ondersteunt. Dankzij de turn-based opzet kun je optimaal in het avontuur duiken. Lag is nauwelijks aan de orde en dat zorgt voor een soepele gameplay. Je kunt ook lokaal tegen elkaar spelen, maar er is iets aangenaams aan om online tegen de wereld te strijden. Er zijn ranked, casual en private mogelijkheden om zodoende elke speler degelijk te bedienen.

Mooie gevechten, mwah verhaal
Slecht ziet Super Dragon Ball Heroes: World Mission online er helemaal niet uit, maar het verhaal had gewoon vele malen beter gekund. De gevechten zelf zijn leuk geanimeerd en voegen toe aan de speelervaring. Card games zijn normaliter meer gefocust op de UI-kant, maar World Mission breekt hier een regel of twee. Het bouwt spektakel op en neemt je op een reis door het verleden van Dragon Ball. Vele klassieke personages komen voorbij, iets wat elke liefhebber meteen zal bekoren.

Als je Dragon Ball en kaartspellen helemaal geweldig vindt, dan ben je bij Super Dragon Ball Heroes: World Mission aan het goede adres. Perfect is het avontuur niet, gezien het verhaal er simpelweg niet uit springt. Daarnaast had het grafisch tijdens de Story Mode ook beter gekund. Daartegenover staan wel de geweldige gevechten, mechanieken en mogelijkheden. Soms zal je jezelf de vraag stellen of speciale aanvallen beter hadden gekund, maar dat mag de pret niet drukken. Met meer dan duizend kaarten uit acht verschillende edities is dit spel het beste pakket ooit in de serie.

7.5

• + Strak kaartspel met veel strategie
  • + Vele opties om te overbruggen