Super Bomberman R

Bomberman bestaat ondertussen bijna 35 jaar en is daarmee een van de oudste game-iconen. Door de jaren heen heeft deze vriend in meer dan zeventig verschillende games zijn opwachting gemaakt en gaan er verschillende televisieseries en strips over hem. Bomberman is een groot commercieel succes te noemen, zelfs al was het, voor de komst van Super Bomberman R, al bijna tien jaar geleden dat er een boxed-game in de serie uitkwam. Na de komst van Bomberman Land voor de Wii zijn er nog enkele downloadbare games voor WiiWare, PlayStation en Xbox Live Arcade uitgekomen maar daar bleef het helaas bij. Nu keert onze bomgooiende maat weer terug in Super Bomberman R. Is het goed dat Bomberman terugkeert of had hij beter weg kunnen blijven?

Super Bomberman R odeert de oude Bomberman-games. De basis qua gameplay is onveranderd en klassiek. Het is je taak om met bommen je vijanden van de kaart te vegen. Dit doe je terwijl je allerlei power-ups verzamelt zodat je bijvoorbeeld meer bommen kunt gooien. Het simpele en doeltreffende concept dat in 1983 geïntroduceerd werd vind je volledig terug in deze Nintendo Switch-versie. Daar blijft het helaas bij: op bijna alle vlakken schiet Super Bomberman R tekort.

Gaap

De ‘R’ in Super Bomberman R staat ondere andere voor Rangers. Zo trekt Bomberman er met een team van verschillend gekleurde broertjes en zusjes op uit om de wereld te redden van de vijf dastardly bombers en hun leider. Eén van de leden van je team is een slaapkop en die zie je dan ook geregeld gapen tijdens de matige en vooral niet grappige cutscences. Dit illustreert het saaie verhaal perfect, want echt niets in de hele game slaat terug op het verhaal dat daardoor compleet aan elkaar hangt aan de hand van de cutscenes. In de game dien je zes werelden te bevrijden van je tegenstanders en hiervoor moet je op iedere wereld een aantal missies halen om uiteindelijk één van de eindbazen te verslaan.

Deze missies zijn zeer simpel: blaas al je vijanden op of vind twee sleutels om door naar het volgende level te mogen. Helaas weet geen enkel level te imponeren op de baasgevechten na. Die zijn uitdagend en wijken af van de standaard levelopbouw. In de normale levels loop je door een soort van vierkant labyrint heen terwijl je in de baasgevechten veelal over een openveld heen bonjourt. Helaas zijn er maar zes en moet je alle saaie voorgaande levels opnieuw doorlopen om een baas nogmaals te bevechten. Het spel zit zo vol met gemiste kansen! Een laatste minpunt dat dit alles nog even iets vervelender maakt is dat de besturing op sommige momenten ook niet vlekkeloos werkt. Hierdoor blaas je helaas jezelf geregeld op, terwijl je er zelf niet zoveel aan kunt doen. Man, man, man………

Met acht man aan de slag

Bomberman richt zich normaliter meer op snelle multiplayeractie en dat betekent dat een saaie singleplayer niet fataal hoeft te zijn. Helaas is Super Bomberman R ook op multiplayer-vlak alles behalve super. De online multiplayer werkt nauwelijks door ‘lag’ en ook de lokale multiplayer kent zijn beperkingen. Zo zijn de levels die je kunt kiezen ongeïnspireerd en weinig afwijkend van elkaar. Aan één van die levels had je genoeg gehad. Al die minpunten daargelaten is het wel erg vet dat je met acht personen op één Nintendo Switch Bomberman tegen elkaar kunt spelen. De chaos van Bomberman met acht man op de bank is iets wat toch wel wat geld waard is.

Super Bomberman R is niet meer dan een klassieke Bomberman voor de Nintendo Switch en dat is een gemiste kans. Het is een korte recensie geworden want op alle vlakken komt de game tekort! In je eentje ben je met een uur of twee tot drie wel uitgekeken op de verhaalmodus, het verhaal zelf is totaal niet boeiend, online werkt op dit moment gewoon niet, de power-ups zijn niet vernieuwend en de besturing werkt niet helemaal vlekkeloos. Gezien het stevige prijskaartje betreft dit een zeer kwalijke zaak. Is er dan nog iets wat er wel goed gaat? Zeker, zo kun je de chaos van Bomberman met acht personen ervaren op één Nintendo Switch, mits je voldoende controllers hebt, en dat is wel heel erg vet. Bovendien blijft het gewoon Bomberman, dat is al sinds jaar een dag een simpel maar doeltreffend concept. Je kunt zodoende met vrienden genoeg plezier beleven aan de game al rechtvaardigt dat de hoge prijs niet.

5

Corn Kidz 64 – vooruit met de geit!

0