Stranger Things 3: The Game

• 3 aug 19 om 18:57

• Dreon

• 0

Sinds 2016 is Stranger Things één van de meest bekeken series op Netflix. Het geweldige jaren tachtig-sfeertje en het spannende verhaal gecombineerd met leuke humor, maakt de serie toch echt een must om te kijken. Toen er een spel werd aangekondigd bij seizoen 3, was ik toch wel erg benieuwd of dit net zo een hit kon worden als de serie. Het spel zal al deze bovenstaande punten goed moeten implementeren om aan te spreken voor de fans. Daardoor rest mij natuurlijk maar één vraag: Is Stranger Things 3 The Game een spel dat zijn geweldige serie kan evenaren, of slaat het de plank mis?

Ga met Mike en zijn vrienden op avontuur
In Stranger Things 3 speel je het avontuur van Mike en zijn metgezellen uit het derde seizoen van Stranger Things. Ieder hoofdstuk is een aflevering uit de serie. Wanneer je de serie gekeken hebt, zie je veel bekende locaties en stukken verhaallijn voorbij komen. Zo bouwt de verhaallijn zich op dezelfde manier op als de eerste aflevering, het spel houdt de verhaallijn perfect aan. Op het begin baan je je een weg door Hawkins, op zoek naar cadeaus voor Eleven en bouw je een telecom-apparaat voor Dustin. Tijdens het uitvoeren van deze karweitjes, kom je veel bekende personages tegen. Deze personages geven je zijmissies, waarmee je extra geld en spullen verdient om je avontuur wat makkelijker te maken. Zo moet je bijvoorbeeld een haardroger kopen voor Karen Wheeler zodat ze ’s avonds op date kan met Billy.

Dat het spel het verhaal van de bekende Netflix-serie aan probeert te houden zorgt meteen ook voor wat rare momenten. Zo hebben de makers geprobeerd om van iedere kleine taak een uitdaging te maken. Zo moet je heel toevallig een code voor een hek halen om bij Eleven te komen, en wordt je weg naar het zwembad geblokkeerd door Billy. Het is logisch dat er iets bedacht moest worden om er niet te snel door heen te kunnen jagen, maar helaas voelen veel van de missies meteen aan als tijdrekken. Ook de missies die je door het spel heen krijgt van alle personages, voelen erg ongeïnspireerd aan: haal een ijsco voor hem, haal een pizza voor haar en vermoord vijf ratten voor deze oude mevrouw. De wereld van Stranger Things is zo leuk en alle personages hebben stuk voor stuk een goed bedachte persoonlijkheid, dus het is jammer dat er niet verder nagedacht is over leuke en interessante missies.

Rare gevechtsmechanieken
Je maakt in Stranger Things 3 The Game gebruik van verschillende personages, er zijn er altijd twee op je scherm te vinden. Zelf speel je één van de kinderen terwijl een ander met je meeloopt. Met één druk op de knop wissel je van personage en met nog één druk verwissel je er één om met een personage dat niet op je scherm is. Dit werkt wel erg goed en het is leuk om ze af te wisselen. Het vechtsysteem van Stranger Things 3 The Game is te vergelijken met oude beat em up-spellen uit het tijdperk van de Super Nintendo. Je slaat of schiet op vijanden totdat je ze dood hebt. Ook gebruik je speciale aanvallen zoals bommen en robots. Dit klinkt erg simpel en prima voor een spel dat er uit ziet als een Super Nintendo-spel. Helaas werkt het toch niet naar behoren, je moet namelijk de vijand eerst “gehighlight” hebben voordat je ze kan raken. Wanneer je slaat of schiet terwijl je vijand nog geen gele rand om zich heen heeft, mist je aanval. Dit voelt erg onnatuurlijk en zorgt er bij mij voor dat ik het vechtsysteem in één klap slecht vind.

Grafisch en geluid
Grafisch ziet de game er prima uit, het doet je echt denken aan de spellen van het Super Nintendo-tijdperk. Helaas bevriest de framerate om de tien seconden iedere keer een halve seconde. Op het begin hoopte ik dat het over zou gaan, maar helaas bleef dit de gehele game aanhouden. Ook dit soort taferelen geven de indruk dat het spel vluchtig gemaakt is, waardoor ik er een zure nasmaak aan heb overgehouden. De muziek van het spel is wel erg leuk gedaan, alle Stranger Things deuntjes komen naar voren in een 8-bit-stijltje. Als fan van de show herkende ik meerdere deuntjes en dat zorgde natuurlijk wel voor een lach op mijn gezicht.

Stranger Things 3 The game is zelfs voor de echte fan van de serie niet aan te raden. Het idee is goed, als er dan ook net zo veel moeite in was gestoken als in de show, was dit een regelrechte hit geweest. Naar mijn mening biedt het spel te weinig unieke gameplay-elementen om echt interessant te blijven voor een doorgewinterde gamer. Het spel durft niets vernieuwends te doen waardoor je al vlug het gevoel krijgt het een vlugge graai naar je geld is. Net zoals de framerate is helaas het vechtsysteem, waarbij vijanden eerst voorzien moeten zijn van een highlight, ook niet vloeiend. Zelf ben ik een groot fan van de serie, het is daarom ook leuk om alle plekken uit deze geweldige show nog eens te bezoeken. Echter slaat het als spel voor mij toch echt de plank genadeloos mis omdat het allemaal niet naar behoren werkt.

4.5

• + Wisselen tussen personages
  • + 8-bit muziek