Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

• 22 okt 19 om 06:00

• Kitty

• 0

Stranded Sails – Explorers of the Cursed Sails heeft als doel om genres te combineren, en positioneert zich als ‘open world exploration farming adventure’. Een mond vol, en een hoop om waar te maken. Weet de game de avontuurlijke boer in je naar boven te halen?

In Stranded Sails – Explorers of the Cursed Sails speel je als zoon of dochter van de kapitein van een piratenschip. Samen met de crew ga je op reis om verre winterse oorden te ontdekken en een nieuwe start te maken. Dat gaat echter niet zoals gehoopt en tijdens een storm lijden jullie een schipbreuk. Je spoelt aan op een tropisch eiland, en al snel tref je een paar andere groepsleden. Jullie besluiten om er hier het beste van te maken, terwijl jullie een manier proberen te vinden om van het eiland af te komen.

Vermoeiend eilandleven

Het spel zet meteen een mooie sfeer neer dankzij aparte, Playmobil-achtige graphics. Ook heb je eens geen overduidelijk questdoel op je kaart staan, maar word je in de goede richting gewezen en moet je ouderwets zoeken en nadenken. De soundtrack is rustgevend en weet de juiste emoties te prikkelen. De camera staat op een vast punt, wat betekent dat je met de rechter joystick niet je kijkpunt kunt veranderen, maar verschillende tools selecteert. Dat was vooral in het begin nogal verwarrend, maar na een tijdje werkt dat wel prettig.

Op het eiland zijn de crewleden die je hebt gevonden allemaal gewond, en je vader (de kapitein) kan niet meer uit bed komen. Nu is het aan jou om te zorgen voor voedsel en onderdak. Gelukkig weet de crew wel genoeg om je op weg te helpen, en al snel kun je huisjes bouwen voor iedereen en leg je een kleine moestuin aan. Wat ik erg jammer vond, is dat je de huisjes niet in kan. Alles op het eiland is vrij statisch, wat afbreuk doet aan de sfeer en beleving. Daardoor is het onderzoeken van de eilanden niet uitnodigend. Zo liggen er overal stukken hout uit aangespoelde schepen, maar om planken te maken moet je per se bomen gaan omhakken. Er zijn maar een paar voorwerpen om enige interactie mee te hebben, de rest is dus statisch. Hoewel het geheel mooi en sfeervol is vormgegeven, is dat gewoon jammer.

Al snel begint het geheel qua gameplay dan ook steeds vervelender te worden. Alles wat je doet kost energie, die je kunt aanvullen door te eten. Je kunt in het begin maar drie gerechten meenemen, wat maar heel geleidelijk uitbreidt. Daardoor kun je ook niet heel erg veel doen, omdat je telkens terug naar het kamp moet om te eten of te slapen. Doordat je zoveel energie kwijt bent aan elke actie, ben je veel te veel bezig met een onaangename manier van tijdmanagement. Voor veel queesten moet je naar drie bijgelegen eilandjes varen, maar het varen zelf kost al een hoop energie. Zo ben je vaak al de helft van je energievoorraad kwijt voordat je überhaupt op de plek van bestemming bent – en dan moet je nog het eiland gaan onderzoeken. Koken of slapen op de andere eilanden is geen optie. Rennen kost ook meer energie dan lopen, waardoor je vooral in het begin maar alles lopend doet om energie te besparen. Dat maakt het geheel niet spannender.

Kokerellen en tuinieren

Al snel kun je wat betere gerechten maken. Deze bereid je in een soort van mastermind-achtige minigame. Je doet ingrediënten in de pan, en het spel geeft aan of het ingrediënt wel in het gerecht zit en of hij op de goede plek staat. Het is echter niet helemaal duidelijk over welk ingrediënt de hint nu gaat, waardoor je veel langer dan nodig moet proberen. Bovendien is de besturing hierin nogal frustrerend: je kunt alleen vakje voor vakje verplaatsen in plaats van de cursor vrij over het scherm te bewegen, en de automatisch geselecteerde volgende vakjes zijn ook niet altijd heel logisch. Vaker dan eens klikte ik per ongeluk het hele kookmenu weg en kon ik weer opnieuw beginnen met verslepen. Een frustrerende en vermoeiende taak.

Midden in het kamp heb je een eigen moestuintje, waar je groentes en fruit verbouwt. Op de nieuwe eilanden vind je nieuwe ingrediënten, die iets meer energie opleveren als je ze in het juiste gerecht verwerkt. Kruiden kun je niet zelf verbouwen, en bepaalde vissen kun je alleen op andere eilanden vangen. Het reizen naar die eilanden en het vissen kost dan wel weer een hoop energie, die je dan steekt in het halen van ingrediënten die je energie opleveren… een cirkelsysteem dat zijn doel totaal voorbij schiet. Ook kun je een stoofpot maken voor alle andere eilandbewoners, die je uit dankbaarheid upgrades van je gereedschap geven, of blauwdrukken maken voor kleine verbeteringen aan het kamp.

Luie crew

Het wordt steeds vervelender dat jouw crewleden helemaal niets doen. In het begin wordt het nog uitgelegd met gewond zijn of oververmoeid zijn, maar naarmate de dagen verstrijken wordt dat niet beter. Ook de overige leden die je terugvindt en kerngezond ogen, staan maar de hele dag een beetje voor hun huisje (dat jij bouwt). Deze huisjes breiden ze zelf wel telkens uit. Het ziet er heel gezellig uit, met tuinsetjes, bloembakken en zaagbanken, maar het voelt uiteindelijk allemaal aan alsof jij al het ‘werk’ moet doen zonder dat je daar de mentale beloning voor krijgt die je wilt halen uit een game. De planten in je moestuin verwelken waar je bij staat, dus als je eens een dag op pad bent geweest naar een ander eiland om bouwmaterialen te verzamelen, staat als je terugkomt iedereen maar wat te kijken hoe de voedselvoorraad afsterft. Het onderhouden van je moestuin kost na de eerste uitbreiding al ongeveer een halve dag in game tijd, dus ook hier is de logische verhouding ver te zoeken.

Weinig spannend verhaal

Stranded Sails – Explorers of the Cursed Sails is naast een boerderijsimulatie ook een avonturengame, en al het tuinieren, varen, vissen en bouwen zit verweven in een overkoepelend verhaal. Waarom stranden hier zoveel schepen? Hoe krijg je je crew weer van het eiland af? De quests die je krijgt om het verhaal te ontrafelen, voelen vaak aan alsof je bezig gehouden wordt als doel op zich. Zo stond ik op een gegeven moment te praten met de smid, die me zei dat mijn vader me over iets wilde spreken. Dus rende ik helemaal naar de andere kant van het eiland om met mijn vader te spreken, die bleek te willen melden dat de smid me wat te vertellen had. Dus kon ik weer terug naar de smid, die toen ineens nieuwe informatie had. Het hele middenstuk was volledig overbodig. De eilandbewoners zijn ook allemaal niet echt types waar je een band mee voelt. Ze hebben vrij irritante stopwoordjes en lijken ook niet echt een interessant achtergrondverhaal te hebben. Daardoor weet het spel ook op avonturenvlak niet de diepgang te bereiken waarop ik had gehoopt.

Pas na een aantal uur, als je via een lange quest-reeks een zwaard hebt gemaakt, worden gevechten geïntroduceerd. Deze zijn echter niet erg spannend, en komen neer op simpelweg meppen met je zwaard en gemept worden, zonder dat er veel tactiek bij komt kijken. Je zwaard is één van de items op je voorwerpenwiel, dus er is ook geen losse knop voor nodig: je zult nooit ineens een vijand tegenkomen. Elk gevecht wordt aangekondigd.

Stranded Sails – Explorers of the Cursed Sails weet op zowel avonturenvlak als boerderijsimulatievlak geen diepgang te bereiken. In het begin voelde Stranded Sails door zijn simpliciteit aan als een game voor jonge mensen of beginnend spelers, maar door een aantal rare keuzes in de gameplay is dit niet het geval. Elke stap slurpt energie op en dat maakt het ontdekken van alles om je heen nodeloos ingewikkeld. Ook het gebrek aan een kaart met questdoel past qua moeilijkheidsgraad dan niet bij de verder redelijk simpele gameplay. Al met al voelt de game meer als een frustrerend werkje dan een (ont)spannend avontuur, en dat is erg jammer. Met een paar vrij simpele upgrades had het een veel toegankelijkere en leukere game kunnen zijn.

4

• + Mooie soundtrack
  • + Sfeervol uiterlijk