Stick it to the Man

• 10 dec 17 om 13:45

• Paul

• 0

Wat zou jij doen als je ontwaakt met een roze spaghetti-arm die uit je hoofd steekt? Ray Wood ervaart het en zal hier mee moeten leren omgaan terwijl hij waanzinnige avonturen beleeft in dit unieke spel van Zoink Games. Drie jaar geleden wist Daan de Wii U-versie van een mooi cijfer te voorzien. Nu is het mijn beurt om Ray te volgen in zijn zoektocht naar antwoorden en de opmerkelijke papieren wereld te verkennen van Stick It to the Man terwijl hij vlucht voor “The Man”.

Inleiding

Stick It to the Man draait om het verhaal van een jongeman genaamd Ray. Hij leeft in een wereld van papier en stickers en werkt voor een bedrijf die veiligheidshelmen test. Na een bedrijfsongeval groeit er een hand uit zijn hoofd waarmee je de spelwereld kan beïnvloeden. Ray trekt zijn eigen mentale gesteldheid in twijfel maar al gauw wordt duidelijk dat er een geheime organisatie achter hem aan zit. Ze achtervolgen Ray om het geheim van zijn gemuteerde hand te achterhalen, opdat ze het voor eigen gewin kunnen gebruiken.

The basics

De besturing van Ray is vrij simpel. Met het linkerpookje beweeg je Ray door de wereld en je springt van platform naar platform met de A knop. Met de rechterschouderknop gebruik je de derde hand om papier weg te scheuren en stickers te plakken. Met de linkerschouderknop lees je de gedachten van mensen en dieren om zo nieuwe voorwerpen vrij te spelen. Wanneer iemand namelijk denkt aan een voorwerp, kan je dit als sticker oppakken om die voor een puzzel te gebruiken. Zo probeer je de wensen van anderen te vervullen door ze de juiste voorwerpen te geven, waardoor ze (in)direct ook Ray weer verder voortgang te boeken in de verschillende levels.

Geen uitdaging

Stick It to the Man biedt geen echte uitdaging op gameplay-gebied. Belangrijker is het verhaal, de gedachten en gesprekken van mensen en hoe je deze kan beïnvloeden. Hierdoor speel je meer een interactief verhaal waarin de gebeurtenissen van Ray centraal staan. Alle karakters in de wereld kennen hun eigen mentale of huiselijke problemen, die met veel persoonlijkheid en prachtige voice-acting in kaart worden gebracht. Als speler is het aan jou de taak om de gedachten en wensen van mensen om te zetten in praktische oplossingen, waardoor je creatief denkvermogen meer aan de kaak wordt gesteld dan vlug vingerwerk. Wanneer je per abuis de afgrond in valt of de autoriteiten je snappen, wordt er zonder onderbreking een nieuwe versie van je geprint om het verhaal meteen voort te kunnen zetten.

Creatief toneelspel

De artstyle van een papieren wereld past dan ook mooi in het verhaal; het lijkt net een toneelstuk. De variatie aan stemmen en persoonlijkheden zorgt ervoor dat elke situatie waar je in belandt weer fris aanvoelt. Op veel momenten kon ik een glimlach niet onderdrukken vanwege de grappige en melodramatische situaties. De creativiteit spat er vanaf en de verborgen (woord)grapjes kon ik ook goed waarderen. Jammer genoeg is het spel vrij kort; de tien levels heb je in een uur of vijf wel uitgespeeld en ze smaakten zeker naar meer. De muziek past goed, maar omdat je vooral luistert naar de gedachten van anderen krijg je weinig mogelijkheid om het goed te ervaren.

Stick It to the Man is een uniek spel dat barst van de persoonlijkheid. Je vaardigheden met een controller zijn minder belangrijk dan creatief vermogen om oplossingen te zoeken en verschillende puzzelstukjes bij elkaar te brengen. Op zich is dat geen probleem, al zorgt het wel voor een kort en weinig uitdagend spel. Met ontzettend veel voice-acting en een papieren wereld heb je al gauw het idee dat je naar een toneelstuk kijkt. De mysterieuze en “quirky” sfeer zit er in ieder geval goed in. Als Zoink Games een vervolg zou maken dat langer en uitdagender is, hebben ze alle minpunten in het spel naar mijns inziens teniet

7.8

• + Veel persoonlijkheid
  • + Unieke sfeer en gameplay