SteamWorld Heist: Ultimate Edition

Steamworld Heist: Ultimate Edition is gameplaytechnisch een vreemde eend in de bijt van Steamworld-spellen. De andere twee spellen uit de serie, Steamworld Dig en Steamworld Dig 2, zijn actieplatformspellen met graven als kernelement. Steamworld Heist is echter een turn-based schietspel dat oorspronkelijk verscheen voor Nintendo 3DS. De Nintendo Switch eShop verwelkomt na het briljante Steamworld Dig 2 ook de Ultimate Edition van Steamworld Heist, inclusief alle DLC die voor de originele versie verscheen. Is ontwikkelaar Image & Form erin geslaagd dit spel succesvol om te zetten naar Nintendo Switch?

Steamworld Heist: Ultimate Edition neemt je mee op een groots ruimteavontuur in het Steamworld-universum. Waar Steamworld Dig en diens directe opvolger draaiden om het graven op Aarde, bestaat de Aarde niet meer in Steamworld Heist. De inwoners van Steamworld, de Cowbots, vestigen zich op diverse plaatsen in de ruimte en leven mijnbouw in de weinig stukjes land die nog over zijn. Voortdurend worden ze geplaagd door aanvallen van ruimtetuig genaamd Scrappers en ook voor de onderdrukkende Royalists zijn ze niet veilig. Je volgt het verhaal van de ruimtepiraat Piper Faraday, die haar smokkelactiviteiten in het geheim uitvoert in de Outskirts van Steamworld. De Royalists, die het heelal onder hun macht willen brengen, hebben weinig grip op dit gebied en dus is het een ideaal territorium voor rovers en smokkelaars.

Smokkelaar of heldin?

Al vroeg in het spel leren we dat Piper Faraday een smokkelaar is, die niets moet hebben van de autoriteit van de Royalists. Door andere ruimteschepen te plunderen – met name de watervoorraad – kunnen zij en haar bemanning overleven in de ruimte. De crew waarover zij beschikt legt echter grotendeels het loodje tijdens de eerste missie van het spel: Piper wordt overvallen door een bende Scrappers die niemand intact laat behalve Kapitein Piper en haar trouwe bemanningslid Gabriel “Seabrass” Stubb. Hier besluit Piper dat iemand de Scrappers een lesje moet leren en zo begint een gevaarlijk avontuur. Aanvankelijk speelt eigenbelang voor Piper de hoofdrol: de Scrappers zullen vroeg of laat de aandacht van de Royalists trekken, wat schadelijk kan zijn voor Pipers piraterij. Het wordt echter steeds duidelijker dat de strijd tegen de Scrappers niet alleen haarzelf profiteert, maar dat Piper hiermee ook onschuldige Cowbots helpt. Langzaam maar zeker ontrafelt het verhaal van het spel zich en uiteindelijk besluit Piper ook de taak op zich te nemen om de Royalists aan te pakken. De dreiging wordt almaar groter en uiteindelijk stelt de game je voor de opgave om het heelal te redden.

Rekruteer een crew

Gevaar loert om elke hoek, maar gelukkig staat Piper er niet alleen voor. Vanaf het prille begin staat de strijdlustige Seabrass haar bij: het enige andere crewlid dat de aanval op Pipers schip overleefde. Naargelang je avontuur vordert, sluiten meer robots zich bij je aan. Sommige kruisen je pad vanwege het verhaal of een zijverhaal; zo sluit Beatrix “Bea” Baach zich bij je aan omdat Scrappers haar hebben overvallen. Weer andere vechtersbazen stellen zich op als huurlingen en zijn alleen bereid voor je te vechten mits daar een hoeveelheid water tegenover staat. Verbazingwekkend genoeg bezwijken niet alle ruimtepiraten voor dit plaatsvervangende geld (water is het belangrijkste goed in het universum). Ze vechten alleen voor een kapitein die hen waardig is. Hier komt je reputatie om de hoek kijken, vormgegeven in de hoeveelheid sterren die je tot dan toe hebt behaald. Elk level beloont je met een aantal sterren aan de hand van criteria. Voltooi je het doel van een level, vind je de zogenaamde ‘Epic Swag’ en verlies je geen personages, dan krijg je het maximaal haalbare aantal – drie of vier, afhankelijk van het level. Een leuke en vaak humoristische toevoeging is ook dat het spel je regelmatig in staat stelt een gesprekje te voeren met één van je bemanningsleden, om zo meer over hem of haar te weten te komen. Zo leer je bijvoorbeeld dat Seabrass een vurige hekel heeft aan alles wat Scrapper of Royalist heet. Ook deinzen de robotpiraten er niet voor terug om recente gebeurtenissen te verpakken in woordgrapjes.

Aan het begin van elk level selecteer je één tot vier bemanningsleden om aan boord te gaan van het beoogde ruimteschip. Sommige levels staan slechts één robot toe om te enteren, terwijl andere een samenspel van tot wel vier vechtersbazen aanmoedigen. Zeker in de grotere levels waar je drie of vier personages gebruikt, is deze keuze van tactische belang. De crewleden hebben allemaal andere specialiteiten, vaardigheden en beschikking over verschillende wapens. Zo is het handig om altijd iemand te hebben die wel tegen een stootje kan, iemand die gericht en op afstand een vijand kan uitschakelen en iemand die met explosies schade kan toebrengen aan een grotere groep vijanden. Hoe je ook wil spelen, de game biedt zat mogelijkheden. Naarmate je personages meer gebruikt in succesvolle missies, stijgen ze in level. Hierdoor speel je nieuwe vaardigheden vrij, zowel passieve als actieve. Zo kan de HP van een personage stijgen, of speel je met bijvoorbeeld Piper een precisieschot-actie vrij. Dit systeem is vrij eenvoudig, maar het doet zijn werk in de zin dat de robots meegroeien met de toenemende kracht van tegenstanders. Toch is het enigszins jammer dat het spel je hierin geen keuzes geeft: welke vaardigheden je personages ontvangen staat vast. Volop keuzemogelijkheden heb je wel in het toewijzen van wapens en andere equipment. Deze moet je echter eerst buitmaken.

Verzamel alle swag

Steamworld Heist: Ultimate Edition kent enkele winkels waar je standaardwapens en andere uitrusting kan aanschaffen met water. De meest interessante en bruikbare spullen vind je echter tijdens missies aan boord van vijandige schepen. Swag, zoals buit in dit spel heet, speelt een cruciale rol. Hoewel het buitmaken van de swag optioneel is, vormt het een belangrijke factor. Uit zogenaamde “swag bags” haal je water, wapens, bepantsering en speciale voorwerpen die je sterker maken of een extra actie toevoegen aan een personage. De meest befaamde schat is de Epic Swag. Deze herkenbare rode kist tref je in elke missie aan en bevat ongetwijfeld een bijzonder sterk voorwerp. Tenzij het naar verwachting je leven kost – soms zeker niet ondenkbaar – is het altijd de moeite waard om deze kist op de kop te tikken. De setup voor elk personage is vrij rechtdoorzee: elk bemanningslid beschikt over één wapenslot, twee itemslots en één hoofddekselslot. Welk type wapen een robot kan vasthouden hangt af van zijn, onveranderbare, rol. Kapitein Piper schiet bijvoorbeeld met een handpistool of een scherpschutgeweer, terwijl Beatrix met zwaardere wapens en explosieven aan de haal gaat. Items kan iedereen gebruiken, ongeacht de rol van het personage. Sommige items laten je een tweede wapen gebruiken (bijvoorbeeld een raket of granaat), andere stellen je in staat jezelf te genezen, verhogen je HP of kans op een critical hit en weer andere laten je verder lopen of hoger springen. Tenslotte blijken hoofddeksels een leuke toevoeging, ondanks dat ze geen invloed hebben op het spelverloop. Puur cosmetisch zijnde, beïnvloeden ze de statistieken van je soldaten geenszins. Toch biedt deze toevoeging een leuke variatie in uiterlijk én iets om tijdens je ruimteavontuur te verzamelen.

Ketsende kogels en explosies

De gameplay van Steamworld Heist staat als een huis. Het spel is een turn-based tactische shooter, waarbij de voorbereiding al het halve werk is. Door de juiste personages, voorzien van de juiste wapens en uitrusting, naar een missie te sturen, verhoog je je kans op slagen aanzienlijk. Hoewel: hoe goed je voorbereiding ook is, uiteindelijk draait het in deze game om de uitvoering. Het door jou gekozen team bevindt zich in een ruimteschip met een wisselende taak: de ene keer moet je een bepaald voorwerp zoeken en dan zo snel mogelijk evacueren, dan weer moet je generatoren vernietigen en op weer een andere missie moet je een x-aantal rondes overleven. In één beurt heb je de mogelijkheid om elk van je personages te verplaatsen. Verplaats je ze niet al te ver, dan kan je vervolgens een aanvullende actie doen, bijvoorbeeld schieten. Kies je er echter voor om een sprintje te trekken, dan is de beurt voor dat personage voorbij. De robots beschikken ook allemaal over unieke speciale aanvallen, die je eens in de zoveel rondes kunt inzetten. Precisie en voorzichtigheid tijdens aanvallen zijn vereist, want gemiste kogels hebben de neiging alle kanten op te kaatsen en onverwachte schade toe te brengen. Vooral het gebruik van explosieven en rakettenwerpers is als een dubbelzijdig zwaard: uiterst effectief als je er goed mee om gaat, maar verraderlijk bij de meest geringe miscalculatie. In levels bevinden zich verder allerlei tonnen en andere afscheidingen waar de robots zich verdekt achter kunnen opstellen zodat ze zich verschuilen voor kwaadwillig vuur. Vijandige robots doen echter hetzelfde en daarom moet je soms bijzondere capriolen uithalen om met afketsende kogels via muren alsnog je vijand te raken. De moeilijkheidsgraad van het spel is volledig naar wens in te vullen. Er bestaan vijf niveaus (casual, regular, experienced, veteran en elite) en op elk moment in het spel buiten missies om kan je dit aanpassen. Ben je enigszins bekend met strategiespellen dan zal “experienced” een goed startpunt zijn. Een kleine smet op het spel is dat de beurt van de tegenstanders soms wat lang kan duren, zeker in levels met veel vijanden maakt dit het spel wat langdradig. Het doet echter weinig af aan dit ijzersterke spel.

Grafisch en audio

Steamworld Heist: Ultimate Edition kent de artistieke stijl waar de serie om bekend staat. Het futuristische design van de werelden en robots is tiptop en komt prima tot zijn recht op Nintendo Switch. Ook de enkele cutscenes van het spel zijn leuk vormgegeven in een ouderwets stijltje. Zowel in TV-stijl als in handheldstijl loopt het spel erg soepel en is het geheel een fraaie vertoning. Hier bovenop komt de toonzettende muziek en passende geluidseffecten. Wanneer je je pistool afvuurt en de kogel alle kanten op schiet om vervolgens een vat olie tot ontploffing te brengen, is alleen de audio al genoeg om je te vertellen wat er gebeurt. Kortom, de acties vertalen zich prima naar het geluid. Verder is voor de stemmen van alle personages gekozen voor vreemde, bliepende robotgeluiden, wat goed past en ook werkt in combinatie met de humor die hier en daar naar voren komt. Ook de besturing werkt goed, snel en is gemakkelijk te leren. Met de linker joystick kies je een positie om naartoe te bewegen en richt je met je wapen, met de a-knop een actie uitvoert (bijvoorbeeld schieten) en de schouderknoppen laten je wisselen van personage en actie. Ideaal voor handheldstijl biedt de game ook de mogelijkheid om de robots te commanderen door middel van het touchscreen. Dit werkt verrassend fijn en maakt het gemakkelijk om nauwkeurige schoten uit te voeren.

Steamworld Heist: Ultimate Edition weet te overtuigen. De turn-based gameplay kent een erg sterke uitvoering en het vinden en toewijzen van wapens en andere uitrusting is erg vermakelijk. De intuïtieve besturing laat je acties vloeiend uitvoeren en de optie tot touchscreenbesturing van de handheldstijl biedt een goed alternatief op traditionele besturing. Het verzamelen van hoofddeksel biedt een leuke bezigheid en hiermee laat je je bemanningsleden er zo modieus mogelijk uit zien. Deze gameplay is verpakt in een meeslepend ruimteverhaal waarin de smokkelende ruimtepiraat Piper zich ontpopt tot heldin van het universum. Ook de technische uitvoering zorgt voor een passende context voor het avontuur, met een fraai design en toffe audio. Aan de keerzijde zou keuze in de vaardigheden die je vrijspeelt het spel ten goede komen en wellicht had een fast forward-mogelijkheid tijdens de beurt van de tegenstander het spel wat vloeiender gemaakt. Desalniettemin is Steamworld Heist: Ultimate Edition in één woord briljant.

9

• + Goed uitgevoerde turn-based schietactie
  • + Strategisch toewijzen van items en personages