SteamWorld Dig

• 10 feb 18 om 10:00

• 0

Afgelopen september verscheen Steamworld Dig 2 voor de Nintendo Switch. Dit was het vervolg op het razend populaire SteamWorld Dig, dat voor het eerst in 2013 opdook. Nu is ook de orginele SteamWorld Dig beschikbaar voor Nintendo’s hybride apparaatje, zodat spelers die dit spel gemist hebben, het allereerste avontuur van de graafgrage Rusty kunnen beleven. Maar valt de heruitgave van SteamWorld Dig in goede aarde of graaft het zijn eigen graf, overschaduwd door het recentere vervolg?

In dit spel zet jij als Rusty, de door stoom aangedreven cowboy-robot, voet in het land van Tumbleton. Rusty’s overleden oom Joe bezat in dit dorpje een heel netwerk aan goudmijnen, wat volgens Joe’s testament nu Rusty toekomt. Met de pikhouweel van zijn oom in zijn hand gaat Rusty op verkenning.

The Good, the Bad and the Rusty

Zoals de naam al laat raden, staat graven in SteamWorld Dig op de voorgrond. Uitgerust met een pikhouweel, en later ook met wat ander gereedschap, waag je je de diepte in door een heel netwerk aan tunnels te graven. Hierbij is goed graven fundamenteel. Bepaalde blokken grond kunnen bijvoorbeeld onder je voeten wegvallen en vijanden kunnen uit de aarde breken en je te gronde richten. Daarnaast moet je zorgen dat je weer de bovenwereld kunt bereiken. Hoewel graven op het begin dus lastig kan gaan, moet je even op stoom komen en krijgt het graven na wat vallen en opstaan vaste grond aan de voeten. Verder barsten de mijnen met kostbare mineralen die je kunt opgraven en vervolgens verzilveren. Hoe verder je naar beneden daalt, des te waardevollere schatten je vindt. Deze simpele gameplay van gewoon graven en de ene schat na de andere delven is verbazingwekkend leuk en werkt ontzettend aanstekelijk. Het liefst zou ik de hele tijd in deze duistere diepten willen dwalen en nieuwe schatten in de mijn ontdekken.

Naast schatten en vijanden zitten er ook wat ingangen naar kleinere mijnen verstopt onder de grond. Deze als het ware ”dungeons” van het spel zitten elk vol met uitdagingen, speciale schatten en een nieuwe vaardigheid. De dungeon leert je dan ook meteen aan de hand van uitdagingen hoe je je nieuwe vaardigheid kunt gebruiken, in plaats van dat je in het diepe wordt gegooid. Als je lang genoeg blijft graven, kom je uiteindelijk terecht in nieuwe, onontdekte lagen aarde. Dit zijn in principe de ”werelden” van het spel en ze gaan zo soepel in elkaar over dat je bijna niet merkt dat je in een nieuwe wereld bent beland. Er zijn drie werelden en elk van deze drie lagen is uniek en heeft een hele eigen sfeer.

The Treasure of Tumbleton

De waardevolle mineralen die je onder de grond hebt opgegraven, kun je verzilveren bij Dorothy (dezelfde robot die centraal staat in SteamWorld Dig 2). Het level van Tumbleton gaat aan de hand van de totale som geld van alle verzamelde schatten omhoog. Dit kan betekenen dat nieuwe items of upgrades in winkels verschijnen, maar hierdoor kan er ook een totaal nieuwe winkel uit de grond gestampt worden. Door deze items en upgrades verloopt je graafavontuur stukken aangenamer en het voelt ook alsof upgrades altijd net wanneer je ze nodig begint te hebben, beschikbaar komen. Mocht je in de mijn op de een of andere manier sterven, verlies je de helft van je geld en je gevonden schatten. Die schatten kun je op dezelfde plek nog terughalen.

The Diggers

Hoewel graven niks te maken heeft met cowboys, noch met robots, past de Wilde Westen- en Steampunkstijl erg goed binnen het spel. Zowel qua gameplay als qua stijl onderscheidt SteamWorld Dig zich dus al snel van andere spellen. Alles aan het spel oogt en voelt goed. Verder duurt het precies genoeg (zo’n zes uur), al van alles verzamelen je enige substantiële bezigheid is. Ook vervelend is het dat je later in het spel op je kaart kunt zien waar onontdekte schatten zijn. Deze zijn echter gemarkeerd met groen, terwijl jouw gegraven tunnels blauw zijn aangegeven op die kaart. De schatten kun je dus niet zo goed onderscheiden en dat maakt gericht zoeken net wat lastiger.

SteamWorld Dig is een fantastisch spel. De gameplay blinkt boven alles uit: simpelweg tunnels graven en schatten opsporen is ontzettend leuk en steeds meer van de mijnen ontdekken werkt bijna aanstekelijk. De dungeons en upgrades vernieuwen de gameplay steeds net op tijd, zodat de game interessant blijft. Helaas is er, nadat je het spel hebt uitgespeeld, niet veel meer te doen en is de kaart niet erg duidelijk. Toch is en blijft SteamWorld Dig een pareltje, ook in de eShop van de Nintendo Switch!

8.7

• + Graven is ontzettend leuk en verslavend
  • + Veel te ontdekken