SteamWorld Dig 2

• 22 sep 17 om 16:00

• 0

SteamWorld Dig is één van mijn favoriete Nintendo 3DS eShop-games allertijden. Ik heb de titel verbazingwekkend vaak doorgespeeld en telkens wat nieuws gevonden. Hoewel de beginfase te sloom verliep, bleven de gameplay-onderdelen me constant boeien. De volgende SteamWorld-game, Heist, bracht een zelfde soort kaliber spel in een nieuw genre. Hoewel de strategy-game wat probleempjes kende, kon je wederom niet om de kwaliteit heen. Wat zou er gebeuren als je de problemen gebruikt als een opstapje naar een nieuw avontuur? Dan krijg je SteamWorld Dig 2.

Welkom in El Machino

In SteamWorld Dig 2 stap je in de schoenen van Dorothy. Ze heeft haar thuis in Tumbleton verlaten om te reizen naar El Machino. Rusty, het originele hoofdpersonage, verdween na de gebeurtenissen van Dig en Dot wil weten waarom. Hij werd gezien als een held, dus waarom zou hij überhaupt weg willen? In de zoektocht naar antwoorden zal Dorothy diep in de grond moeten duiken. Het verhaal is aangenamer dan dat van de vorige SteamWorld-games en zit vol met twists waar de fans van gaan genieten. Wat helpt is dat uitstekende personages de omlijsting verzorgen. Deze vrolijke fluiters vind je vooral in El Machino, waar alles veel meer tot leven komt dan voorheen.

Als je de originele SteamWorld Dig hebt gespeeld, dan denk je te weten wat je te wachten staat. Je slaat de grond in met je pikhouweel, verzamelt verscheidene soorten mineralen en doet wat lichte platforming. Het duurt echter niet lang totdat het tweede deel zijn ware gezicht laat zien. Het stapt uit de schaduw van het origineel en transformeert in een Metroidvania. Voordat je het weet, ontdek je nieuwe vaardigheden en los je een fiks aantal puzzels op. Daarnaast zijn er baasgevechten, ontmoetingen en acties die het spelverloop uniek maken.

Alles doorgronden

De grootste verandering in SteamWorld Dig 2 is dat de levels handmatig gebouwd zijn. De vorige games van Image & Form waren ”procedurally generated”, wat betekent dat ze automatisch werden samengesteld. Dig 2 kent een grote map met diverse locaties om te doorgronden. Sommige secties bezoek je zelfs verplicht bovengronds, iets waar ik zeker geen rekening mee had gehouden. Een ander belangrijk gegeven is dat je nooit meer vast komt te zitten, wat wel kon gebeuren in het origineel. Tijdens mijn reis heb ik geprobeerd dingen fout te doen, maar het spel bleek me altijd één stap voor. Het past zich aan en zorgt ervoor dat de verzamelbare voorwerpen altijd bereikbaar blijven.

SteamWorld Dig 2 vergroot het aantal grotten aanzienlijk. Elke grot kent unieke uitdagingen die je vaardigheden zullen testen. Zo moet je mijnkarren positioneren op schakelaars, aan muren moeten hangen met de hookshot en alles om je heen laten exploderen. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft elk hol een set collectibles om je verder te helpen. Het verzamelen van deze schoonheden vergt meerdere bezoeken, gezien je niet alles tijdens de eerste ronde zult vinden.

Aan vaardigheden geen gebrek

Over de collectibles gesproken; deze zijn belangrijker dan je wellicht zou denken. Net als in het originele avontuur speel je nieuwe vaardigheden voor Dorothy vrij. In SteamWorld Dig 2 zijn de mogelijkheden flink uitgediept en bouwen ze verder richting een nieuwe speelervaring. Met de Pressure Bomb kun je projectielen naar muren en objecten schieten, waardoor je nieuwe paden creëert. Daarnaast vlieg je met de Jet Engine voor een korte tijd. De gehele dynamiek van het spel verandert in dit deel op spectaculaire wijze.

Ook kun je het gereedschap upgraden. Liefhebbers van het origineel zullen zeggen dat je dit al kon, iets wat niet volledig waar is. Het was mogelijk om nieuwe versies van wapens kopen in Dig, iets wat terugkeert in het vervolg. SteamWorld Dig 2 laat zijn tanden met name zien in de implementatie van Skill Trees. Deze groeien zodra je een niveau stijgt (door vijanden te verslaan) of andere zaken oplost. Voor de skills heb je echter Gears nodig. De wereld bevat 100 van deze schoonheden en sommige kosten je veel moeite om te vinden. Is het de moeite waard? Absoluut. Je zult beter kunnen ontwijken, je valsnelheid kunnen aanpassen of een portaal verkrijgen dat je direct naar El Machino brengt.

Tot het gaatje

SteamWorld Dig 2 vordert snel en plezierig. De uitgebreide landschappen zitten vol met stoompijpen die je makkelijk naar een andere locatie kunnen brengen. Het minimaliseert de frustratie van het constant moeten teruglopen naar boven. In mijn 11 speeluren (53% van geheimen gevonden), verveelde ik me geen moment. Minder zelfverzekerde spelers zullen blij zijn met de vele opslagpunten. Met een dood verlies je wat van je mineralen, maar nooit je progressie. Met grotten is de game bijzonder vriendelijk, gezien je begint aan de start van een uitdaging.

De visuele presentatie van SteamWorld Dig 2 is scherp. De hoeveelheid details in de voor- en achtergronden is prachtig, ongeacht of je op de televisie of handheld speelt. Elke steambot en personage is daarnaast liefdevol in elkaar gezet en overstijgt alles uit het origineel. De soundtrack is de beste van alle SteamWorld-games. El Huervo, bekend van Hotline Miami muziek, brengt een unieke flair waar ik simpelweg van geniet. In het bijzonder is de theme van El Machino uitermate top. Het kent een erg aanstekelijke melodie waar ik geen genoeg van krijg.

SteamWorld Dig 2 vervolgt niet alleen de SteamWorld-serie, maar markeert een ongekend hoogtepunt in het werk van Image & Form. Het blaast het origineel met gemak weg. Niet de meer Metroidvania-achtige insteek, maar de prachtige wereld die de ontwikkelaar heeft opgebouwd, blaast je weg. Na vier SteamWorld-games lijkt alles op zijn plaats te vallen en krijgen we een beter idee wat Image & Form voor ogen heeft. Deze toekomst maakt mij enthousiast. Een gestructureerde en grotere Dig dacht ik niet nodig te hebben, maar ik ben nu klaar voor een tweede ronde. Het laat me sprakeloos achter.

10

• + Sterke wereld gebouwd
  • + Groter en beter dan het origineel