Star Wars: The Force Unleashed - Heeft nog wat te leren

• 1 mei 22 om 13:30

• Jeroen

• 0

Als je Star Wars-fan bent zit je in een hele fijne periode. Er zijn een enorme stapel nieuwe games aangekondigd en LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is na een flinke uitstelperiode toch eindelijk uitgekomen. Ook oudere titels zien we stuk voor stuk terugkomen, zoals de port van Star Wars: Knights of the Old Republic die eind vorig jaar verscheen. Al eerder verschenen er oudere Star Wars-games op de Switch: beide Jedi Knight-spellen werden gebundeld, evenals Republic Commando en Episode 1 Racer. En het houdt nog niet op!

Star Wars: The Force Unleashed bewandelt namelijk dezelfde weg, en is nu te krijgen voor de Nintendo Switch. In tegenstelling tot wat ik had verwacht, blijkt het een port te zijn van de game die voor de Wii uitkwam. Dat is een verrassing, want die is namelijk helemaal anders dan de versie die ik zoveel jaren geleden speelde. Nu is nog maar de vraag of het spel na al die jaren er nog een beetje goed uitziet en aanvoelt. Ik heb de Wii-versie namelijk nooit gespeeld, en het spelverloop en de gameplay zijn dus anders. Een leuke verrassing, of valt het toch tegen?

Wat is er aan de hand?

In The Force Unleashed speel je als Starkiller, een geheime leerling van eeuwige slechterik Darth Vader. Darth Vader leert jou van alles, en tegelijk word jij als leerling op pad gestuurd om opdrachten voor hem uit te voeren. Alles en iedereen op je pad moet een kopje kleiner gemaakt worden, het is dus duidelijk dat je niet als onderhandelaar bezig bent. Het verhaal is officieel geen canon meer, wat zoveel inhoudt als dat het niet tot de officiële verhaallijn behoort. Maar, dat betekent niet dat je er geen plezier van kunt hebben. Het speelt zich allemaal af tussen de films Revenge of the Sith en A New Hope. Je tocht brengt je langs bekende en minder bekende plekken uit de franchise, zoals Cloud City en Raxus Prime. Je mept willekeurige vijanden en Stormtroopers neer, je haalt TIE Fighters uit de lucht en je hebt een fijn lichtzwaard in je knuisten: kortom, alles ademt een enorme Star Wars-sfeer uit.

Hak ze neer

Je bent dus een slechterik die naar allerlei planeten reist, in opdracht van de meest bekende snoodaard uit de hele franchise. Je hebt een lichtzwaard, je hebt allerlei Force Powers waarmee je tegenstanders op kunt tillen en weg kunt gooien, en nog meer krachten die je ook nog eens sterker kunt maken met de ervaringspunten die je onderweg oppakt. Het vechten met je lichtzwaard, gecombineerd met je speciale krachten, zouden ervoor moeten zorgen dat je je voelt als een soort halfgod. Niets is minder waar, want gek genoeg is het zo dat de meeste vijanden veel sterker zijn dan ze zouden moeten zijn. Zelfs de meest simpele vijanden vereisen een flink aantal rake aanvallen met je lichtzwaard. Te veel rake aanvallen, wat mij betreft. Als je tegen iemand als Luke Skywalker of een enorme lopende tank moet vechten kun je verwachten dat je er lang mee bezig bent om die neer te krijgen, maar de doodgewone vijanden zijn echt te taai. Zelfs de speciale aanvallen, zoals een Force Push, lijken soms wel erg weinig invloed te hebben. De ene keer gooi je een vijand over een rand zijn dood tegemoet, de andere keer valt hij simpelweg om en heeft hij nog erg veel energie over.

De wat grotere bazen, zoals allerlei andere zwaardvechters of andere grote tegenstanders, vereisen meer tijd. Soms werkt de camera niet mee, omdat je vaak in vrij compacte gebieden vecht met deze doerakken. Die draait dan half de omgeving in zodat je erg weinig overzicht hebt in een chaotisch gevecht. Als er dan ook nog eens van die taaie normale vijanden op je af komen zakt de moed je wel eens in de schoenen. Die grote gevechten eindigen dan met een QTE (Quick Time Event) waarbij je op het juiste moment op de juiste knop moet drukken. Mis je een knop, dan begint het weer van voor af aan.

Kijk eens om je heen

Zoals eerder gezegd betreft het hier een port van de Wii-versie van The Force Unleashed. Qua bediening merk je daar niet zoveel van, want het spel ondersteunt gelukkig de Pro Controller. Het is wel duidelijk te merken in de omgevingen en het level design. Veel omgevingen lijken nogal inspiratieloos, gang na gang, dan weer een open ruimte en dan weer een paar gangen. Soms kom je dan ergens waar je een specifiek aantal vijanden moet verslaan om verder te kunnen, maar veel spannender dan dat wordt het helaas niet. Waar je in de Xbox 360 en PlayStation 3-versies van de game in allerlei mooie en afwisselende omgevingen komt, lijkt het erop als de ontwikkelaar hier simpelweg steeds dezelfde mechanieken heeft recyclet.

Het is duidelijk te merken dat de ontwikkelaar heeft gekozen voor een versie van het spel die op vrij veel vlakken minderwaardig is. De framerate en de iets hogere resolutie zijn wel prima maar de kwaliteit van de omgevingen en de redelijk emotieloze gezichten halen het niveau echt flink naar beneden. Het geluid is overigens wel echt van hoog niveau. De muziek is een belangrijk deel van praktisch alles waar Star Wars op staat, en in The Force Unleashed is dat ook zeker waar. De muziek zou zo uit de films kunnen komen en dat is een enorm compliment. Na een kleine tirade mag dat toch zeker ook gezegd worden.

Star Wars: The Force Unleashed is een redelijke port van een vrij middelmatige Star Wars-game. Je aanvallen lijken soms praktisch niets uit te halen bij zelfs de meest simpele vijanden en de omgevingen zijn inspiratieloos. Voor Star Wars-fans die vroeger de Wii-versie nooit gespeeld hebben is het misschien wel leuk om eens te proberen, zeker omdat de game echt anders is en de muziek echt opvallend goed is. Voor de meeste andere gamers zijn er zeker leukere Star Wars-titels te krijgen op de Nintendo Switch.

5

• + Muziek van hoog niveau
  • + Redelijk interessant verhaal
  • - Vrij simplistisch level design
  • - Onbevredigend vechtsysteem
  • - Technisch vrij zwak

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

0

28-03-2024