Spongebob The Cosmic Shake - Als een spons in het water

• 21 feb 23 om 08:00

• 0

Kunnen we kinderen? Na SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom Rehydrated, een remake van het spel uit 2003, keert de welbekende, gele kaassoufflé terug. Dit keer met een totaal nieuw spel in de (vierkante) pocket! SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake volgt veelal het geheime recept die zijn voorganger bedacht, ten goede of ten kwade. Of dat echt iedereens ding is, betwijfel ik. Maar voor de echte (en misschien ook jongere) fanatiekelingen geef ik een luid en duidelijke ‘Aye aye kapitein!’!

Hoewel onze ongewervelde makkers zich in game-vorm vertalen naar de driedimensionale wereld, speelt SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake zich nog altijd af in het Bikinibroek dat we kennen. Fans zullen de onderzeese landschappen met gemak herkennen en ook de (helaas alleen Engelse) stemmen zijn identiek aan die van de tekenfilmserie. Maar misschien nog wel het belangrijkste: ook de humor komt recht uit de vroegere seizoenen van SpongeBobs show. In dit spel krijgen de spons SpongeBob en zijn beste vriend, de zeester Patrick, bellenblaas dat wensen vervult van een mysterieuze zeemeermin. Het feestje gaat verrassend genoeg de verkeerde kant op wanneer alle wensen tegelijk uitkomen en het dynamische duo per ongeluk het universum laat bezwijken. Gelukkig staat onze favoriete gele spons er zoals altijd klaar voor om alles weer recht te zetten!

Zei iemand daar… chocola?

Bikinibroek krijgt een gelei-laagje over zich heen en SpongeBob en Patricks vrienden raken verspreid over zeven, nieuw geopende wensportalen. De twee makkers zijn gelukkig in orde, al is Patrick in een ballon veranderd. Al platformend en gewapend met bellenblaas huppel je als de gele spons rond in de wenswerelden, ieder met unieke thema’s en doelen. In tegenstelling tot Battle for Bikinibottom (Rehydrated), waar het spel zich vooral afspeelt in Spongebob’s trouwe thuisstad, brengen de wensportalen je dit keer naar lekker creatieve tijden en plekken. Zo reis je af naar Wildwest-kwallenvisvelden waar meneer Krabs een nieuwe twist vindt om geld binnen te harken en Sandy een sheriff is. Maar er is bijvoorbeeld ook een prehistorische wereld geïnspireerd op een echte SpongeBob-aflevering (pluspunten als je weet welke aflevering!).

Zulk SpongeBob-liefde is overal en nergens te vinden en is sterker dan ooit. Overal waar er nog een gaatje vrij staat voor een terugkerend personage, klassieke grap of alles ertussenin, is opgevuld. Zelfs de laadschermen komen in de vorm van de ’two hours later’-schermen van de televisieserie. Er is simpelweg genoeg sponzigheid voor fans van de serie om te herkennen en van te genieten. Persoonlijk vond ik het zelfs soms net iets té aanwezig, maar het gros van de tijd blaast het de grappige en luchtige humor moeiteloos in de game. Dat maakt dit spel trouwens ook super geschikt voor jongere spelers.

Kinderschoenen

SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake staat namelijk nog heel erg in kinderschoenen. Dat is zo wat betreft humor en simplistische gameplay maar ook qua kwaliteit van de gameplay en de technische performance. Die kinderschoenen zijn dus niet altijd iets goeds. Aan de ene kant is het fijn hoe simpel maar toch ook diepgaand de gameplay is. De platformsecties zijn nooit heel moeilijk en vechten krijgt überhaupt niet vaak de spotlight. SpongeBob varieert continu met de nieuwe moves die hij leert en ook de totale gameplay verandert soms in bepaalde secties van het spel. Een gedeelte in de filmset-wenswereld waar het spel opeens veranderde in een 2D-stijl autoscrollende platformer waarbij SpongeBob in de frame moest blijven van regisseur Octo, is mij bijvoorbeeld erg bijgebleven. The Cosmic Shake probeert continu nieuwe dingen te doen met de kleurrijke wereld van SpongeBob en dat is onwijs leuk om te zien.

Onwijs leuk om te zien, maar niet altijd leuk om doorheen te spelen helaas. Ook al barst het spel van verzamelbare objecten en nieuwe gameplaymechanieken, het fundament zit niet altijd even stevig. Zo heeft het spel last van technische kwaaltjes en bestuurt het eigenlijk niet eens zo fijn. Daarnaast geeft het spel visueel slechts zwakjes aan waar je naartoe moet in de overvolle wereld. Het is makkelijk om doelloos verdwaald te raken in al die kleurrijke pret. Simpel gezegd, The Cosmic Shake voelt ook qua game design nog steeds uit als een spel uit 2003. Dat vond ik zelf vervelend, maar ik kan me voorstellen dat een jongere speler daar minder last van zou hebben: die heeft genoeg om dubbel en dwars op te gaan in een onderzeeparadijs. Daarom vind ik het ook extra jammer dat het spel helemaal geen Nederlandse taaloptie heeft: zelfs de tekst is niet gelokaliseerd naar onze taal.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake brengt je weer terug in de kleurrijke diepzeewereld van onze favoriete spons. Het SpongeBob-DNA is haast te ruiken door het scherm heen: de welbekende, luchtige humor is overal in de game te spotten. The Cosmic Shake benut deze onuitputbare bron van creativiteit en F.U.N. heerlijk: de wenswerelden zijn uniek en de game varieert continu met zijn gameplay. Dat maakt het extra jammer wanneer het spel last heeft van technische kwa(a)ltjes, niet lekkere besturing of gewoonweg onduidelijkheid. Maar klinkt dit allemaal nog steeds als Sweet Victory in de oren? Dan is SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake er klaar voor om op je Nintendo Switch geïnstalleerd te worden!

6.8

• + Benut de SpongeBob-wereld tot het uiterste
  • + Gameplay en werelden lekker variërend
  • - (Game design-) technisch niet altijd even sterk
  • - Mist Nederlandse taaloptie

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

0