Spidersaurs - Waar voedsel op jou jaagt

• 22 jul 22 om 09:00

• Dennis

• 0

In de nabije toekomst wordt de aarde geplaagd door voedseltekorten. Maar geen nood, InGest Corps heeft de oplossing. Hun half dinosaurussen/half insecten genaamd Spidersaurs zijn namelijk genetisch ontwikkeld om erg lekker te smaken, probleem opgelost! Althans, als deze wezens niet zo gevaarlijk zouden zijn. Hadden ze daar geen rekening mee kunnen houden? Aan jou de taak om deze crisis op te lossen in de nieuwe run-and-gun game van WayForward: Spidersaurs!

Alhoewel, echt nieuw is Spidersaurs niet. In 2019 verscheen het spel namelijk al op Apple Arcade. Nu kunnen we ook op de consoles (waaronder de Switch) aan de slag! Spidersaurs start met een animatie inclusief introlied die het verhaal vertelt. De twee hoofdpersonages worden meteen geïntroduceerd. Rockster Victoria met haar opgevoerde elektrische gitaar en Adrian, die naast agent in opleiding ook nog eens pizzabezorger is. Hij is gewapend met een zelfgemaakte ballenschieter. Samen gaan zij voor InGest aan de slag om de Spidersaurs-invasie tegen te houden.

Dit doen ze door zich al rennend en schietend een weg te banen door een vijftal levels. Daarmee is Spidersaurs een best kort spel. Binnen een goed uur bereik je wel het einde op de laagste moeilijkheidsgraad. Schroef je deze op naar Normal of Expert, dan is de uitdaging een stuk groter, soms op het frustrerende af. Minder levens en meer vijanden zorgen voor een flinke kluif.

Ouderwets knallen

Wie wel eens een game als Contra of Probotector heeft gespeeld, herkent meteen verschillende elementen daarvan terug in Spidersaurs. Niet zo gek overigens aangezien het team van Contra 4 ook hieraan heeft gewerkt. Zo zijn er de vliegende containers met power-ups, maar ook de speelstijl en het acht richtingen op kunnen schieten zagen we eerder in deze games. Ook het type wapens hebben we al eens eerder gezien. Zo is er een rapidfire, een spread shot en een granaat. Wel voegt Spidersaurs wat eigen nieuwigheden toe. Zo werken de wapens van Adrian en Victoria iets anders, waardoor het uitmaakt met wie je speelt. Verder kun je twee wapens tegelijk meedragen en hiertussen wisselen. Een nadeel is dat het niet even goed te zien is welk wapen er uit een container valt, waardoor je soms een wapen pakt dat je helemaal niet hebben wilt.

Spidersaurs is een kleurig spektakel, en de verschillende levels hebben allemaal een eigen insteek. Zo werk je je door een lab, riool en energiecentrale annex vulkaan heen. Die kleurigheid is soms echter ook een nadeel, aangezien je niet altijd achtergrond van voorgrond kunt onderscheiden. Soms wordt je geraakt door een projectiel wat bijna niet opvalt door de bonte kleuren. Zeker op een hogere moeilijkheidsgraad is dit frustrerend, want het spel is al moeilijk genoeg.

Alleen of samen op jacht

Elk level eindigt traditiegetrouw met een eindbaas. Deze vaak beeldvullende bazen zijn een hoogtepunt van Spidersaurs. Versla je deze, dan word je beloond met een bonk Spidersaurs-vlees die je een permanente upgrade geeft. Denk hierbij aan een dubbele sprong, of de mogelijkheid om langs muren op te klimmen. Speel je het spel uit, dan kun je het herspelen met alle upgrades beschikbaar vanaf het begin. Dit verlengt de levensduur van het spel iets, maar Spidersaurs blijft kort.

Je ziet meteen dat het een spel van WayForward is. In het ontwerp van de personages zie je meteen dat je hier met de makers van Shantae of Mighty Switch Force te maken hebt. Maar ook de flauwe humor die we uit deze series kennen vind je terug in Spidersaurs. Sowieso complimenten voor het bizarre verhaal, de makers hebben hun fantasie lekker de vrije loop laten gaan. Dit wordt nog eens extra ondersteund door de stemmen van de personages en de pompende soundtrack die perfect past bij een game als deze.

Wat dat betreft is het jammer dan Spidersaurs zo kort is. Na het uitspelen wil je meer omdat het verhaal en de personages zo leuk zijn. Maar er is weinig reden tot herspelen, en na een paar keer heb je alles wel uit deze titel gehaald. En dat is jammer, want bijvoorbeeld TMNT: Shredder’s Revenge liet zien dat een level-systeem voor je personage er al voor zorgt dat je de game vaker wilt spelen. Wel fijn is de mogelijkheid om Spidersaurs lokaal in coöp te kunnen spelen. Met zijn tweeën op dinospinnen (of zijn het spindino’s?) jagen is wel zo vermakelijk.

Met Spidersaurs haal je een kleurige, vrolijke run-and-gun game à la Probotector in huis, die druipt van de typische WayForward tekenstijl en humor. De twee verschillende personages zorgen voor wat variatie in speelstijl, en het verhaal is lekker fantasierijk. Helaas is Spidersaurs wel erg kort, en is er niet heel veel reden om de game vaker te spelen. Daarnaast is het spel op een hogere moeilijkheidsgraad ook erg pittig, wat sommige spelers kan afschrikken.

7.2

• + Kleurige WayForward-stijl met bijpassende soundtrack
  • + Lokale coöp stand
  • - Kort, en weinig reden om te herspelen
  • - Moeilijk vanaf de middelste moeilijkheidsgraad

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Indie World Showcase aangekondigd voor 17 april

0