Space Dave

• 4 mrt 18 om 11:19

• 0

Precies dertig jaar geleden werd de Aarde getroffen door een alieninvasie. In 1978 konden spelers onze wereld namelijk voor het eerst verdedigen in Space Invaders, een klassiek en destijds razend populaire arcadegame, waarbij je vloten van buitenaardse indringers vernietigt. Tegenwoordig is ook de Nintendo Switch niet meer veilig voor deze aliens: Space Dave!, een spel geïnspireerd door deze klassieke shooter, is de eShop van het hybride systeem binnengevallen. Werkt dit concept anno 2018 nog?

Space Dave! is de spirituele opvolger van platformer Woah Dave!. Space Dave! is daarentegen een schietspel en steekt deze aloude shooter-genre in een nieuw jasje. In deze hectische game verdedig je de Aarde van buitenaardse wezens door links en rechts te bewegen, te schieten en zelfs wat te zweven.

Space!
De aliens vallen de Aarde aan en dat doen ze per level in vier verschillende fases. Hordes vliegende wezentjes proberen je van bovenaf neer te schieten en het is aan jou dit te beantwoorden met je eigen stroom aanvallen. Na een alien enkele keren te raken, versla je deze. De alien laat dan wat muntjes vallen die je kunt oppikken. De bedoeling van het spel is om, naast de Aarde te verdedigen, een zo hoog mogelijke geldsom binnen te halen. Dit is een leuke draai aan de welbekende high scores en komt compleet met een online leaderboard. Dit draagt allemaal bij aan het old school-gevoel waarnaar Space Dave streeft.

Ook per boom die nog overeind staat op een platform krijg je wat centjes. Wanneer een alien namelijk voet weet te zetten op aarde, voordat je hem te gronde richt, wordt de grond daar verpulverd tot lava, en verdwijnt een boom. De alien verandert dan ook meteen in een gevaarlijkere vorm. Wanneer je zo’n gevaarlijkere alien verslaat, laat die een schedel achter. Die schedel kun je vervolgens oppakken en in de lava gooien. Na twee schedels gegooid te hebben, kun je die plek weer rustig belopen. Bij de derde schedel groeit er een boom terug.

Bonkers
Deze buitenaardse indringers zijn ontzettend pittige tegenstanders. Zo nu en dan laat een vijand, nadat deze vernietigd is, een upgrade vallen in de vorm van een blokje. Deze upgrades laten je bijvoorbeeld sneller schieten of lava bevriezen en helpen je echt met je gevecht tegen het buitenaardse. Af en toe laat een van je eigen vrienden ook nog eens de space block vallen. Dit space block kun je vervolgens onder een reeks vliegende wezens gooien, waardoor al deze wezens direct boven dat blok automatisch aan jouw zijde gaan vechten. Als je goed richt, krijg je er dus een soms een stuk of zes wapens bij en het is dan ook erg tevredenstellend het tij te keren na een welgemikt blok gegooid te hebben. Helaas gaan al deze vaardigheden wel weer verloren als je geraakt wordt door een alien. Ook verlies je hierbij een van je drie levens. Toch voelt doodgaan nooit echt oneerlijk aan, op de intense baasgevechten na: deze kunnen soms onverwachte aanvalspatronen hebben als je ze voor het eerst bevecht en het is dan ook frustrerend je opnieuw door vier fasen vijanden te worstelen om de baas te bereiken.

Ook al is het vaak echt je eigen fout wanneer je doodgaat, Space Dave! blijft ook mét upgrades ongelooflijk lastig. De game probeert het je nog enigszins makkelijker te maken door drie moeilijkheidsgraden te bieden: easy peasy, normal en bonkers. Laat je echter niet misleiden, zelfs easy peasy is, vooral op het begin, moeilijk. Na het spel een beetje onder de knie te hebben, wordt het gelukkig al enigszins makkelijker, maar toch begint de game wel erg moeilijk. Zo gaat spelen met een vriend in multiplayermodus door deze hoge moeilijkheidsgraad wat moeizaam. De woordkeuze van easy peasy klinkt dus wellicht een beetje misleidend. De woordkeuze van bonkers daarentegen is helemaal goed. Dit is namelijk de lastigste en extreemste moeilijkheidsgraad, waarbij elke seconde een strijd om leven en dood is. Alle moeilijkheidsgraden onder de knie te krijgen is dus zeker geen gesneden koek, maar juist hierdoor is Space Dave! erg aanstekelijk. Helaas zijn het spelen van deze lastigere versies van levels, alleen en samen, en proberen zo veel mogelijk geld te verzamelen het enige wat het spel te bieden heeft: best weinig dus.

Crumble Rumble
Ook grafisch laat Space Invaders duidelijk sporen na: namelijk met een mooie pixelstijl en opvallende vijanden. Space Dave! voegt hier zelf nog heel wat kleuren aan toe. Verder maakt Space Dave! gebruik van de HD Rumble-functie van de Nintendo Switch: elke keer wanneer een alien de grond verpulvert tot lava, trillen de twee Joy Con-controllers intens mee. Dit kun je overigens ook uitzetten, mocht het te afleidend zijn Het feit dat dit spel HD Rumble gebruikt, samen te spelen is en vooral uit korte speelsessies bestaat, maakt Space Dave! daarbij erg geschikt voor de hybride Nintendo Switch.

Space Dave! is een toffe, hedendaagse draai aan de klassieke Space Invaders, compleet met een mooie pixelstijl, leaderboard en hoge moeilijkheidsgraad. Deze moeilijkheidsgraad maakt het spel aan de ene kant enorm aanstekelijk om steeds weer te spelen. Daarbij helpt het spel je door middel van upgradeblokjes goed in de strijd tegen de buitenaardse indringers. Aan de andere kant ligt deze moeilijkheidsgraad op het begin al best hoog, waardoor het spel minder toegankelijk is voor nieuwe spelers en het dus lastiger is om met vrienden te spelen. Verder heeft het spel niet erg veel levels te bieden en kunnen baasgevechten soms enigszins oneerlijk aanvoelen. Toch is Space Dave! een erg leuk spel en mag het in vrede afreizen naar de Nintendo Switch.

7

• + Hedendaagse draai aan het klassieke shooter-genre werkt goed
  • + Upgradeblokjes helpen goed