Sonic Lost World

Sonic Lost World is de nieuwste telg in de Sonic the Hedgehog-franchise, die al vele jaren meegaat. Sonic the Hedgehog verscheen in 1991 voor de Sega Mega Drive en werd de basis voor de vele Sonic-games die volgden. Ook Sonic Lost World borduurt voort op de basis uit 1991 en is zodoende een platformer. De afgelopen jaren stonden de handheldgames van Sonic niet echt bekend als geweldige games. Sonic Generations voor de Nintendo 3DS was op zich geen slechte titel, maar was vrij kort en kende weinig vernieuwingen. Sonic Lost World is een nieuwe kans voor SEGA om een goede handheldgame in de franchise uit te brengen. Is het SEGA dit keer wel gelukt om een complete Sonic-game neer te zetten op de Nintendo 3DS waar fans trots op kunnen zijn?

Sonic Lost World is een platformer van SEGA. De bekende egel is terug in een avontuur waarbij 2D- en 3D-platformactie gecombineerd wordt. De game bestaat uit zeven verschillende zones met ieder zijn eigen thema, zoals een woestijnzone en een sneeuwzone. Iedere zone kent vier levels waarvan één in 2D is weergegeven, twee in 3D zijn weergegeven en één een baasgevecht is. De game kent daarnaast twee moeilijkheidsgraden, normal en hard. De hard-moeilijkheidsgraad komt beschikbaar zodra je de game op normal hebt uitgespeeld, wat ongeveer acht uur kost. Sonic Lost World is daarmee een erg korte game. Je kunt naast de reguliere game nog twee andere game modi spelen, de Time Attack en de VS Mode. In de Time Attack moet je bliksemsnel door de levels heen sprinten en in de VS Mode race je tegen andere spelers. De VS Mode ondersteunt Local Play, Download Play en ook Internet Play.

The Deadly Six

Het avontuur begint met Eggman die een aantal van Sonic’s dierenvrienden ontvoert. Sonic gaat samen met Tails per vliegtuig achter Eggman aan, maar hij weet te ontkomen door het vliegtuig van Tails uit te schakelen. Sonic en Tails maken hierdoor een landing op een wereld die bekendstaat als Lost Hex. Hier kom je erachter dat Eggman de krachten van The Deadly Six onder zijn controle heeft. The Deadly Six zijn zes sterke demonen die Lost Hex bewonen. Eggman controleert hen middel van een schelp. Sonic slaat deze schelp op uit Eggmans handen waardoor The Deadly Six vrijkomen van Eggmans macht. The Deadly Six maken hier gebruik van en modificeren een van Eggmans machines die de levensenergie van Sonic’s eigen wereld dreigt weg te zuigen. Samen met Eggman gaat Sonic de strijd aan met The Deadly Six. Dit verhaal wordt volledig verteld door middel van cutscenes. Er zal iedere keer na het spelen van enkele levels weer een nieuwe cutscene getoond worden die het verhaal verder vertelt. Deze manier van verhaalvertelling past bij de game.

In de tutorial maak je kennis met veel van de verschillende moves die Sonic kan gebruiken. Zo kun je wederom gebruikmaken van de welbekende Spin Dash die je activeert met de X- of Y-knop. Met de A- en B-knoppen kun je springen en door de R-toets in te houden kun je sneller sprinten. Daarnaast zit er een automatische targetfunctie in de game waarmee je vijanden kunt aanvallen. Wat direct opvalt is dat het besturen van Sonic niet gemakkelijk is. Een kleine beweging met de Circle Pad zorgt ervoor dat Sonic alle kanten op vliegt. Dit werkt met de D-Pad helaas niet beter. Met de R-toets ingehouden wordt de besturing nog losser en moeilijker, wat er na vele game overs voor zal zorgen dat je zonder de R-toets wilt spelen. Dit haalt helaas wel de snelheid uit het spel, wat erg jammer is. Zelfs na het uitspelen van de game was de gewenning aan de besturing nog steeds niet volledig. Hoewel het steeds beter ging, is de nauwkeurigheid van de sprongen gewoon niet wat het zou moeten zijn. De slechte besturing haalt niet alleen de snelheid uit het spel maar zorgt ook ervoor dat de game op bepaalde momenten onnodig uitdagend is. Dit zorgde soms voor flinke frustratie. De besturingsproblemen deden zich met name voor in de 3D-levels.

Het is mogelijk om in Tails winkel zelf power-ups en radiografisch bestuurbare (RC) voertuigen te maken. Deze kun je maken met materialen die je verzamelt door levels uit te spelen. De RC-voertuigen kun je inzetten om bijvoorbeeld vijanden uit te schakelen. Ook is het mogelijk RC-voertuigen naar de Wii U-versie te versturen. De toegevoegde waarde van deze voorwerpen is echter klein waardoor Tails winkel niet meer dan een leuke extra is. Ook ontbrak alle uitleg over deze winkel waardoor je niet direct weet wat je er precies mee kunt.

2D- en 3D-platformer

Sonic is in origine een 2D-platformer. Sonic Lost World kent binnen iedere zone één 2D-level, welke uitermate goed zijn gelukt. Het geeft je het gevoel dat je een echte Sonic the Hedgehog-game aan het spelen bent. In de 2D-levels sprint je alleen van links naar rechts, daardoor merk je minder van de slechte besturing. Deze levels waren dan ook de hoogtepunten van deze game. Ze zijn uitdagend en leuk vormgegeven. Daarnaast is het mogelijk om de 2D-levels op vele verschillende manieren te doorlopen waardoor je een tweede keer wellicht een totaal andere weg door het level heen sprint. De 3D-levels zien er goed uit maar spelen door de besturing niet lekker weg. Zoals eerder gezegd lever je in op snelheid en dat is voor deze game gewoon erg jammer. Sonic moet bliksemsnel door de levels heen kunnen vliegen en dat lukt gewoon niet goed genoeg. Toch heb je de snelheid wel nodig om bepaalde alternatieve routes te kunnen bewandelen en die zijn er ook in 3D-levels voldoende.

In Sonic Lost World leiden vele wegen naar het eindpunt, wat de replaywaarde zeker ten goede komt. Ook krijg je voor het doorlopen van een level een rank. De laagste rank is een D en de hoogste rank is S. Je rank wordt bepaald door het aantal geredde dieren, het aantal verzamelde ringen en de tijd die je over het level gedaan hebt. Daarnaast kun je in ieder level vijf rode munten vinden. Deze munten zitten vaak verstopt of op moeilijk bereikbare plekken waardoor je de tijd moet nemen om ze allemaal te verzamelen. Dit voegt een soort van puzzelonderdeel toe aan de game, hetgeen een leuke extra is als je eens goed de tijd wil nemen om een level rustig door te lopen.

Zo deadly zijn The Deadly Six niet

De vijanden zijn over het algemeen weinig uitdagend. Sommige vijanden zijn echter ontzettend vervelend, niet omdat ze sterk zijn maar omdat ze een variabel aantal keren geraakt moeten worden voordat ze doodgaan. Zo kent de woestijnzone wormen die de ene keer na vier keer raken doodgaan en de andere keer na tien keer raken nog steeds niet dood zijn. Eggman heeft Sonic’s dierenvrienden gebruikt om zijn leger van robots aan te sterken. Zodoende redt Sonic zijn dierenvrienden door vijanden te verslaan. Ieder vierde level van een zone is een baasgevecht. Deze zijn ieder zeer verschillend en vermakelijk maar ze zijn allemaal ontzettend makkelijk. De baasgevechten zijn in principe de makkelijkste levels van de game en dat komt niet helemaal overeen bij het idee van een baasgevecht. The Deadly Six zijn helemaal zo deadly nog niet.

Een belangrijk terugkerend onderdeel in Sonic Lost World zijn de Colors van Sonic Colors. Sonic Colors is een Wii- en Nintendo DS-game uit 2010 waarin je Colors verzamelde waarmee Sonic kon transformeren in een andere gedaante, genaamd Wisps. In de 3DS-versie zijn zes verschillende Colors beschikbaar. Door een Color te activeren kan Sonic onder andere veranderen in een grote rollende rots of een lazerstraal. Iedere Color kent zijn eigen kracht en bruikbaarheid. Vaak helpen de Colors om sneller door een level te komen of om anders niet bereikbare plekken te bereiken. De Colors zijn een leuke toevoeging die voor de nodige afwisseling zorgen. Ook hier zorgt echter de besturing dat enkele Colors niet heel erg fijn in het gebruik zijn waardoor je ze af en toe liever niet gebruikt.

Graphics en geluid

Als je de besturing even laat voor wat het is en je focust op de graphics zie je dat Sonic Lost World een schitterende game is. De levels zien er gelikt uit en ieder thema wordt mooi doorgevoerd in het uiterlijk van de levels. Het 3D-effect komt echter minder goed tot zijn recht in de game. Dit komt niet omdat het 3D-effect per definitie slecht is maar door het feit dat de game je instructies geeft om op bepaalde momenten het 3D-effect uit te zetten. Hierdoor blijft het 3D-effect vaak uitstaan omdat je vergeet het 3D-effect weer aan te zetten. Het enige wat betreffende de graphics echt tegenvalt zijn de cutscenes die het verhaal vertellen. Deze zijn direct uit de Wii U-versie gehaald en zien er zodoende erg matig uit op de Nintendo 3DS. Aangezien het hele verhaal verteld wordt door middel van deze cutscenes hadden de makers deze beter geschikt moeten maken voor de Nintendo 3DS.

Het geluid in Sonic Lost World is redelijk standaard. De gewoonlijke vrolijke deuntjes en de standaard geluidseffecten die we kennen uit eerdere Sonic the Hedgehog-games zijn goed in de game verwerkt. Het geluid klopt gewoon maar springt er niet echt uit. Veel meer is hierover dan ook niet te zeggen.

Vlieg door je woonkamer

De speciale levels die je kunt unlocken in Sonic Lost World maken gebruik van de Motion Sensor van de Nintendo 3DS. In deze speciale levels zweeft Sonic door de ruimte en moet je ballonnen zien te verzamelen. Je bestuurt Sonic door je Nintendo 3DS te bewegen. De eerste keer is dit niet erg makkelijk maar wel erg vermakelijk. Je zult de eerste keer door je woonkamer heen vliegen om alle ballonnen te verzamelen. De speciale levels zijn erg vermakelijk, alleen niet echt handig als je even geen bewegingsruimte hebt.

De game maakt ook gebruik van StreetPass. Via StreetPass wordt je unieke spelerskaart naar passanten toegestuurd. De passanten kunnen zo zien welke levels je uitgespeeld hebt en met welke rank. Daarnaast kun je jouw beste level uitzoeken om als missie naar de passanten te sturen. Er verschijnt bij de passant dan een missie om jouw score te verslaan. Deze functionaliteiten werken waarschijnlijk ook via SpotPass maar dat hebben we helaas niet kunnen testen.

Sonic Lost World lijdt met name onder de besturing die erg ondermaats is. Hierdoor ontstaan er soms frustrerende momenten. De 2D-levels geven je het oude “Sonic-gevoel” terwijl de 3D-levels voor een aangename afwisseling zorgen. Helaas zorgen de baasgevechten niet voor uitdaging. Grafisch ziet de game er gelikt uit maar het is dan wel weer jammer dat de cutscenes die het verhaal vertellen rechtstreeks uit de Wii U-versie gehaald zijn en er zodoende niet goed uitzien op de Nintendo 3DS. Door het rank-systeem en doordat vele wegen naar Rome leiden is de replaywaarde van deze game hoog en dat is ook wel nodig want met een goede acht uur heb je de game uitgespeeld. Sonic Lost World is een goede poging om weer een Sonic the Hedgehog-game neer te zetten die voor iedereen aantrekkelijk is. Als je de besturing volledig onder de knie krijgt heb je een mooie game in handen, echter zal niet iedereen hiervoor het geduld hebben.

7.2

• + Grafisch erg gelikt
  • + Vele wegen leiden naar Rome