Sonic Forces

• 9 nov 17 om 15:50

• 0

De bekende blauwe egel is ondertussen alweer 26 jaar oud! Ondanks het leeftijdsverschil van tien jaar met zijn grote rivaal, vergelijkt men de twee iconen vaak. Niet alleen hebben SEGA en Nintendo een competitieve geschiedenis qua hardware, ook de games konden zich prima aan elkaar wagen. Nu verscheen Super Mario Odyssey recentelijk voor de Nintendo Switch en komt het nieuwste avontuur van Sonic ook om de hoek kijken. Kan deze Sonic-titel opboksen tegen het baanbrekende Super Mario Odyssey? Of behoort Sonic tegenwoordig niet tot dezelfde klasse als waarin Mario zich bevindt?

Sonic Forces begint midden in de actie. Terwijl de blauwe snelheidsduivel zich een weg baant door de verscheidene obstakels, bereidt Dr. Eggman al zijn sluwe plannen voor. Onze protagonist heeft niet één vijand, maar moet het opnemen tegen al het tuig samen. Zavok, Chaos, Dr Eggman en de geheel nieuwe Infinite werken allemaal samen om Sonic uit te schakelen. Na een flinke nederlaag van Sonic, sluit Dr. Eggman hem op. Zonder Sonic staan Amy, Silver en zelfs Knuckles kansloos, terwijl een naderende oorlog de wereld overschaduwt…

Meet the new Hedgehog

Met Sonic uit het plaatje en een wereld vol met doodsangsten, kunnen de helden niet anders dan een verzet te starten. De verschillende bekende gezichten uit de Sonic-serie weten niet goed wat ze kunnen doen en gaan daarom op zoek naar een nieuwe rekruut. Dit personage mag de speler volledig zelf bouwen, wat op zichzelf nog best leuk is. De eerste paar levels speel je daarom ook zonder moderne of klassieke Sonic, maar alleen met de zogeheten Avatar.

Deze Avatar-levels brengen gelijk iets nieuws in de serie. Je Avatar heeft namelijk een wapen en ieder wapen heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan je met een elektrisch wapen een ringspoor in één keer volgen, terwijl de vlammenwerper juist in grote getale vijanden weet om te brengen. De levels barsten van de snelheid, maar laten je iets meer met de obstakels in de levels spelen. Ik vond deze levels zeer leuk en verrassend en zeker de latere levels, waarbij je zowel de Avatar als Sonic bespeelt, weten genoeg variatie te brengen.

Speed of light!

SEGA heeft in dit deel weer goed gekeken naar hoe het de snelheidsduivel in Sonic op de voorgrond kan laten. In voorgaande 3D Sonic-spellen werd de nadruk meer gelegd op het platformen en de vijanden, terwijl hier duidelijk de aandacht uitgaat naar de snelheid. Het voelt ontzettend goed om razendsnel over de verscheidene Zones te sprinten. Hierdoor vallen de vijanden, obstakels, afgronden en dergelijke amper op. Deze gaan zo snel aan je voorbij, dat je er of tegenaan botst, of er ‘per ongeluk’ overheen springt. Dit zorgt er toch wel voor dat het geheel weinig uitdaging bevat, zeker in de Modern Sonic-levels. Hier is het simpelweg de ‘boost’-knop indrukken en je vliegt letterlijk door alle problemen heen. Dit maakt het een beetje te gemakkelijk om alle levels te halen, maar de uitdaging zit hem dan ook erin de levels op S-rank halen.

Kill that Boss

De grote bazen in Sonic Forces voelen allemaal zeer fris aan en lijken met veel tijd en moeite ontworpen. Jammer genoeg zijn ook deze stiekem ietwat simpel, maar gelukkig wel indrukwekkend om te aanschouwen. Zo moet je het in een 2D-stage opnemen tegen Dr. Eggman en zijn drakenpak. Dit gevecht speelt eerst in op je nostalgie om vervolgens een geheel nieuwe bossfight te starten. Ik vond de baasgevechten niet moeilijk, maar wel absoluut een leuke speelervaring.

Quickie?

Sonic Forces bevat een ontelbaar aantal Quick Time Events. Nu kunnen we ze helaas niet echt ‘quick’ noemen. Allereerst voegen Quick Time Events simpelweg niets toe: ze laten de gamer naar een cutscene kijken om vervolgens toch te moeten reageren. De toevoeging van Quick Time Events in games moet voornamelijk het reactievermogen van de gamer testen. In Sonic Forces zijn deze Slow Time Events echter enorm lang op het beeld waardoor je ze bijna onmogelijk kunt missen. En dat is wat ons betreft een echte misser van Sonic Forces.

Daarbij vergt Sonic Forces weinig precisie. Toegegeven, ik ben echt wel vaak in de afgrond gedoken of geraakt door vijanden, maar ook dat kwam meestal door een gebrek aan controle. Sonic raast over het speelveld, maar zijn besturing naar links en naar rechts is niet zo precies als ik zou willen. Deze probleempjes komen voornamelijk voor als de camera opeens een andere hoek aanneemt, waardoor de besturing van Sonic ook ietwat op z’n kop gaat.

Presentatie

Sonic Forces oogt prachtig, ook op de Nintendo Switch. Ik heb het spel grotendeels gespeeld in de handheld-modus en heb geen enkele framedrop gezien of andere technische mankementen. Volgens het internet raast Sonic op de Nintendo Switch met slechts 30 frames per seconde, maar hier stoorde ik me totaal niet aan. Ook de grafische verschillen belemmerde het spelen zeer zeker niet.

Nee, Sonic Forces kan zich op geen enkele manier meten met het gigantische success van Super Mario Odyssey. Dat neemt echter niet weg dat deze Sonic-titel best wel prima te pruimen is. SEGA heeft gekeken naar wat de fans vroegen en heeft volgens ons deze beloftes zeer goed in kaart gebracht. Het spel voelt lang fris aan door de verschillende gameplay-mechanics en wil je de 100% halen, dan ben je met dit spel toch echt wel tientallen uren zoet. Ga je alleen voor de credits, dan speel je zo’n vijf tot tien uren. De Quick Time Events zijn nutteloos, de vijanden in Modern Sonic stellen niets voor en het geheel is wellicht iets te gemakkelijk om uit te spelen. Maar buiten deze minpunten, weet ook de Nintendo Switch-versie van Sonic Forces niet teleur te stellen.

7.1

• + Snelle Sonic-game
  • + Duister verhaal