SNK Heroines: Tag Team Frenzy

  • Review

  • 6 sep 18 om 18:00

  • Daan

  • 0

Als het op fighting games aankomt, dan zijn die van SNK mijn absolute favorieten. Ik vermaak mij elke keer als ik The King of Fighters oppak en met Terry Bogard de competitie omver blaas. Het zijn uiterst gebalanceerde spellen die hun publiek door en door kennen. Het probleem is, uiteraard, dat ze heel technisch zijn. Je bent tot een bepaalde hoogte afhankelijk van bepaalde knoppencombinaties en het leren van bepaalde moves. Op dit gebied wil SNK Heroines Tag Team Frenzy punten gaan scoren en een nieuw publiek aantrekken. De titel gaat voor een andere look, manier van spelen en andere opties. Of dit alles nou zo goed uitpakt, valt nog te bezien!

 

Een mooie boel

SNK Heroines Tag Team Frenzy is, in eerste instantie, echt een aangename verrassing. Zoals de titel aangeeft moet je wisselen tussen twee verschillende personages en hun beste moves gebruiken om te winnen. Het pakket bestaat uit veertien verschillende fighters, ieders met hun manier van aanvallen. Veertien klinkt niet als een hoog nummer, maar SNK Heroines weet het groter te laten aanvoelen mede door de variatie. Athena wisselt bijvoorbeeld tussen slaan en schoppen, terwijl Luong zich compleet richt op trappen. Haar trappen gaan bepaalde richtingen op, waardoor timen geen overbodige luxe betreft. Mijn favoriete personage, zonder daar over hoeven na te denken, is de transgender versie van Terry Bogard uit Fatal Fury. Ze is een dame, maar heeft nog de bekende movies de we kennen. Haar speciale aanval, waarmee ze een arcadekast tegen je aan duwt, maakt de zaak goed af.

De acties van de personages zijn toegankelijk. Je beweegt links, rechts of omhoog en een tal aan knoppen om anderen voor te blijven. In tegenstelling tot andere fighting games combineer je niet onaangenaam veel. Als je een zwakke aanval gebruikt en een richting kiest, is dat alles wat je hoeft te doen om schade uit te delen. Hetzelfde is waar voor de sterke en speciale aanvallen. Je kunt ook aanvallen blokkeren en tegenstanders gooien zoals je van een degelijke fighter mag verwachten. Ik merkte op dat tegenstanders graag aanvallen eruit blijven knallen. Het maakt blokkeren echt geen overbodige luxe. Hoewel het niet geheel als een traditionele fighter aanvoelt, doet het genoeg om gewoon leuk te zijn.

Belangrijk hier zijn ook de Dream Finish en voorwerpen. Dream Finish is een super aanval die, met de juiste timing, elke tegenstander achterover blaast. Uiteraard kun je hem inzetten wanneer je maar wilt, maar het vraagt een hoop van je Power Meter. Hiermee voer je alle speciale aanvallen uit, al zit er een bepaalde snelheid in hoe de meter opvult. Door met de personages te wisselen, kun je blijvend gebruik maken van de sterke aanvallen. De Dream Finish speelt ook een belangrijke rol om een match te winnen. Zodra de gezondheid van je tegenstander onder een bepaald niveau zit, zul je het met de Dream Finish af moeten maken. Het is verplichting en je kunt niet winnen totdat je het doet.

Net zoals een game als Super Smash Bros. biedt SNK Heroines Tag Team Frenzy voorwerpen. Er is een sterke variatie aan mogelijkheden, zowel defensief als offensief. Zo kun je een pan, rotsblok of gif op iemand’s hoofd tetteren. Als je liever je batterij weer van energie voor ziet, dan zijn er items waarmee de gezondheid en specials worden hersteld. Het gebruik van voorwerpen draait hier om timing. Je kunt ze lang in reserve houden en activeren met het rechterpookje. Dit maakt het gemakkelijk om ze gericht in te zetten, iets wat je vrienden waarschijnlijk niet zullen waarderen!

Modi niet in overvloed

Als ik compleet eerlijk ben, heb ik voor het merendeel maar twee opties aangeraakt: Versus en Story. En eigenlijk is de verhaalmodus is ook niet heel erg bijzonder, als ik zo vrij mag zijn. Je werkt jezelf door zeven verschillende tegenstanders, kijkt wat cutscenes en krijgt hier munten voor. Die munten spendeer je dan in de Customize Mode, waar je outfits en accessoires kan kopen voor redelijke prijzen. Dat is hoe ik de eerste paar uur heb doorgebracht. De gevechten leverde wat op, en je kreeg er nieuwe kreten van de personages voor terug. Twee cutscenes veranderen samen met de personages die je speelt. Ze praten tegen elkaar, gooien er een paar grappen doorheen en bestrijden het kwaad op het einde. Speciaal is het absoluut niet, maar het is een prima manier om de ins en outs van de characters te leren. Natuurlijk kun dit ook in Training of Survival doen, maar gezien het spel makkelijk te leren valt, draait het puur om het leren van je moves.

Lokale multiplayer is waar ik het meeste plezier had met SNK Heroines Tag Team Frenzy. We speelden uren achter elkaar potjes op de zeven verschillende stages met steeds gekkere combinaties. Helaas kun je games niet naar eigen hand zetten of tweaken om ermee te kunnen experimenteren. Het gaat niet dieper dan een standaard Versus optie. De grootste afknapper van het spel is de online multiplayer. Het gehele spel stotterde tijdens het spelen, zelfs al hebben beide spelers een goede connectie. Geen enkele match liep goed, en dat is een tragisch wonder. Er zijn lobbysystemen en de gebruikelijke opties om alles in goede banen te leiden, maar dit maakt allemaal niet uit. Het is simpelweg onacceptabel.

Qua presentatie betreft loopt het geheel helemaal prima. Er is een lichte stotter en wat lange laadtijden, maar dat is het wel. SNK Heroines is een kleurrijk spektakel dat zeker van het scherm afspat en gelijk een indruk achterlaat. Uiteraard zal niet iedereen het waarderen, de SNK-stijl heeft wel vaker onder discussie gestaan, maar ik vind het er scherp uitzien. De muziek bestaat vooral uit de herziende deuntjes van de The King of Fighters reeks. De beats zijn wat vrolijker gemaakt voor de stijl, iets wat ik zonder meer op prijs stel.

Conclusie

SNK Heroines Tag Team Frenzy is qua mechanieken een uitermate vermakelijke fighter. De veertien personages brengen ieders hun eigen stijl naar de game. Daarnaast zijn de knoppen begrijpbaar, waardoor iedereen het na een match of twee snapt. Het probleem zijn de modi die aangeboden worden. Voor de eenzame speler zijn er een tweetal speelstanden die je kunt spelen, al is de houdbaarheidsdatum niet je van het. Maar vooral het teleurstellende online-gedeelte is een grote afknapper. Mocht je echter constant lokaal vrienden hebben om mee te spelen, dan staat er echt een aangename game op je te wachten.

7

N1-score

  • + Vermakelijk gevechtssysteem
  • + Personages voelen allemaal uniek
  • + Goed aangeklede presentatie
  • + Voldoende content in Customize Mode
  • - Vrije lange laadtijden
  • - Online uitermate slecht en ondermaats
  • - Niet heel veel modi

Like dit bericht:

Recente artikelen

Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

0

Nieuws Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

23-04-2024

1

Rik

The Banner Saga 2

0

Review The Banner Saga 2

07-09-2018

0

Patrick

Diablo III – Eternal Edition Q&A

0

Special Diablo III - Eternal Edition Q&A

05-09-2018

0

Icelos

Reageer als eerste!