Snipperclips Plus - Geknipt om samen te spelen!

• 24 nov 17 om 10:00

• 0

Afgelopen maart verscheen Snipperclips – Geknipt om samen te spelen! samen met de Nintendo Switch. Het kleurrijke puzzelspel liet toen zien hoe geknipt de console is voor multiplayer. Nu krijgt dit spel, dat wij destijds een 6,5 gaven, een uitbreiding: Snipperclips Plus. Snipperclips Plus kun je los kopen, maar ook als DLC downloaden voor wie de originele Snipperclips al heeft. Maar is deze uitbreiding echt een pluspunt of kun je beter je hand voor de knip houden?

Snipperclips draait om de papieren partners Snip en Clip. Deze twee makkers kunnen elkaar met een grote variatie aan gekke bekken versnipperen en moeten samen op die manier minigames in allerlei vormen zien op te lossen. Naast de standaard minigames kun je je met je vrienden buigen over breinbrekers in de Party-modus. Ook kunnen je vrienden en jij het tegen elkaar opnemen in Blitz-modus om een chaotische strijd te voeren.

Kosmische stripboeken en speelgoedgereedschap

De originele Snipperclips bevat de werelden Noisy Notebook, Retro Reboot en Silly Science. Snipperclips Plus voegt hier Cosmic Comics en Toybox Tools aan toe. Dit betekent dat er nog 30 levels bij de originele 45 komen. De nieuwe minigames zijn weer net zo slim en schattig als de vorige. Naast de standaard levels waarin Snip en Clip samen een bepaalde vorm moet vormen of uitknippen, kun je je creativiteit ook uiten in absurde en tegelijk aandoenlijke levels. Zo moet je bijvoorbeeld een kip veilig naar haar nest brengen, dieren op de juiste plaats in een raket stoppen en een magische bezemsteel besturen. De moeilijkheid van sommige levels zorgen ervoor dat het spel nog meer reden krijgt om samen te spelen. Snipperclips is namelijk ontzettend leuk, maar helaas bijna uitsluitend met wat vrienden.

Snipperclips Plus voegt een extra moeilijke modus toe: alle minigames die je al eens een keer hebt opgelost, kun je opnieuw spelen met willekeurige vormen. Elke keer als je dus een level begint, nemen Snip en Clip elk een willekeurige, en vaak aparte, vorm aan. Een slimme en simpele manier om voorheen makkelijke te veranderen in lastige breinbrekers. Sommige puzzels daagden de speler niet bepaald uit, dus deze toevoeging komt goed uit voor de ervaren puzzelkraker. Daarbij bieden oude puzzels door deze toevoeging nog steeds uitdaging, waardoor ze opnieuw oplossen een waarde krijgt.

Blitz en stempels

Ook de competitieve Blitz-modus krijgt een vernieuwing in de vorm van drie nieuwe spellen. Zo moet je in Roundup door te muggenziften zo veel mogelijk vuurvliegjes verzamelen. Een andere toevoeging is Keepaway, een minigame waarbij je een bal op je hoofd moet houden, terwijl je water ontwijkt en elkaar versnippert. Tenslotte komt er een soort Snipperclips-variant op Splatoon in de vorm van Territory: hier moet je binnen een bepaalde tijd een canvas zo veel mogelijk met jouw kleur bestempelen. Wiens kleur aan het einde van het spel het doek uiteindelijk domineert, wint. Hoewel deze minigames best vermakelijk zijn, weten ze je helaas door gebrek aan diepgang niet lang vast te houden. De minigames zijn dan ook vooral bedoeld voor tussen het puzzelen door.

Na de uitbreiding van Snipperclips Plus komen stempels een stuk vaker voor in het spel dankzij de nieuwe Stamp-modus. Bij deze modus kun je samen met maximaal drie vrienden je innerlijke kunstenaar los laten gaan en een leeg canvas bestempelen. Op het eerste gezicht stelt deze modus niet veel voor, maar op zich valt er, vooral met vrienden, nog best wat lol uit te halen. De ware kunst is echter om Snip of Clip in de juiste vorm te knippen om op je artistiek werkje te bestempelen.

Plus

Ikzelf vond de originele Snipperclips een erg tof spel: het was een creatief puzzelspel met een unieke twist. Dit hilarische multiplayerspel bewees zichzelf als een perfecte launchtitel voor de Nintendo Switch. Het enige wat ik jammer vond, waren de weinige levels en dat het minder leuk was deze levels opnieuw te spelen. Snipperclips Plus lost beide problemen zonder moeite op: het voegt twee nieuwe werelden toe en een moeilijke modus. Daarbij krijgt Snipperclips Plus een Stamp-modus en drie nieuwe Blitz-minigames. De enige dingen die het spel voor mij nu onderuit halen, is dat het bijna uitsluitend vermakelijk is met meerdere mensen en met een gebrek aan diepgang in de competitieve minigames worstelt.

Snipperclips Plus is zeker een geslaagde uitbreiding op een al erg leuk spel. Zo keren de aandoenlijke Snip en Clip terug met wel dertig extra levels (meer dan de helft van de originele levels!) en voegt een nieuwe modus extra uitdaging toe aan al eerder opgeloste puzzels. Hierdoor krijgen levels meer waarde opnieuw te spelen. Verder krijgt de Blitz-modus er drie leuke minigames bij, al dienen deze jammer genoeg meer als tussendoortje. Tenslotte is Snipperclips Plus een modus rijker: in de Stamp-modus maak je met behulp van Snip en Clip een kunstwerkje door een leeg canvas te bestempelen. Hoewel de eenzame speler in Snipperclips Plus vergeten wordt, is het spel nog altijd meer dan geknipt om samen te spelen. Al met al is Snipperclips Plus nu met deze uitbreiding zeker een knip voor de neus waard!

8

• + Multiplayer is geweldig
  • + Dertig nieuwe, unieke levels
  • + Moeilijke modus
  • + Drie nieuwe minigames
  • + Stamp-modus
  • - Alleen veel minder leuk
  • - Blitz-minigames hebben weinig diepgang

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

0

25-04-2024