Snake Pass

• 15 apr 17 om 17:00

• 0

De terugkeer van de 3D-platformer opent nieuwe deuren. Developers kunnen een groter risico nemen en een publiek binnenharken dat ze met plezier speelt. We zien het met Yooka-Laylee en Super Mario Odyssey, maar er zijn meer opmerkelijke verrassingen. Een goed voorbeeld daarvan is Snake Pass, de nieuwste game van Sumo Digital. De developers van Sonic & All-Stars Racing Transformed en LittleBigPlanet 3 gingen hun eigen weg en presenteren hun eerste originele titel ooit.

Uitdaging en frustratie

In Snake Pass speel je als de slang ‘Noodle’. Je kronkelt door 15 grote en uitgestrekte levels om Gatekeeper Coins, Wisps en Keystones te verzamelen. Als de speler word je uitgedaagd om alle geheimen te ontrafelen en hier en daar een risico te nemen. Voor de meesten zal dit de eerste paar keer niet goed gaan, maar je kunt altijd naar levels terugkeren op een later moment. Alleen de Keystones zijn vereist om te winnen, maar de andere twee objecten vergroten de uitdaging op een positieve manier. Daarnaast kun je gebruik maken van checkpoints en heb je geen last van een tijdslimiet. Hoewel de uitdaging groeit per level, zorgt Snake Pass ervoor dat de frustratie miniem blijft. Die belans is vaak moeilijk te vinden, dus ik stel het hier op prijs.

De grootste uitdaging is echter de besturing. We bestempelen dit wel als een platformer, maar het kent een unieke manier van bewegen. Je kronkelt daadwerkelijk rond in de levels met alle gevolgen van dien. De speler zal moeten klimmen op pilaren of bamboe en van links naar rechts moeten bewegen om vaart te maken. Het vraagt flink wat gewenning in het begin en persoonlijk vond ik het nogal frustrerend tijdens mijn eerste momenten. Je wordt er zonder meer beter in en tegen het einde van het rit snapte ik alles helemaal. Het was toen dat ik plezier erin begon te krijgen en alle levels volledig voltooide. Niets kan je echter voorbereiden voor de camera. Deze werkt soms totaal niet mee, waardoor de pijnlijke momenten nog iets vervelender werden.

Strakker kan het niet

De vier werelden in Snake Pass hebben uitstekende vormgeving, wat dat tot het hoogtepunt van het spel maakt. Ieder level biedt speciale uitdagingen voor Noodle om te overbruggen. In de luchtwereld verkrijg je de hulp van het vogeltje Doodle om grote gaten te overbruggen. De kolibrie grijpt de slang bij zijn nekvel en vliegt over vlagen wind om de overkant velig te bereiken. Een ander voorbeeld is hoe je in de waterwereld het diepe in duikt en daar probeert alle geheime paden te vinden. Het zijn de kleine puzzels die zorgen dat je interesse erbij blijft.

Snake Pass ziet er fraai uit op de Nintendo Switch, zowel op de televisie als in de handheldmodus. Het avontuur kent kleurrijke omgevingen die mij erg doen denken aan de oude Rare-spellen. Ze spatten van het scherm, bevatten de broodnodige details en het prikkelt de zintuigen. Dat komt mede door de soundtrack van David Wise. De goede man heeft vele Rare-klassiekers op zijn naam staan en heeft recentelijk geholpen met het fantastische Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Hij brengt zijn expertise naar het project met aanstekelijke melodieën en deuntjes die maar niet uit je hoofd willen gaan.

Snake Pass is een uniek spel dat het risico durft op te zoeken. Het is niet gemakkelijk om te besturen en de speler zal flink zijn tijd ervoor moeten nemen. Als je je door de frustratie heen weet te worstelen, dan staat er een dijk van een game op je te wachten. Het zit vol met unieke uitdagingen en een vrolijke sfeer die erg aanstekelijk werkt. Voor de mensen op zoek naar een game met karakter, Snake Pass zal je blijven boeien.

8

• + Bijzondere gameplay elementen
  • + Mooie, uitgestrekte levels