Skylanders Imaginators

• 17 mrt 17 om 12:00

• 0

Activision is sinds jaar en dag een vaste partner van Nintendo. Daarom keek niemand verbaasd op dat Skylanders Imaginators naar de Nintendo Switch zou komen. De manier waarop, echter, is meer indrukwekkend en veelzeggend. De bekende Portal of Power moest het veld ruimen voor de NFC-Reader/Writer in de controllers. Daarnaast kent de nieuwe console een andere infrastructuur. De Wii U-versie was beneden alle peil en we konden hem niet met een gerust hart aanbevelen. Kan Toys for Bob zich van zijn betere kant laten zien en de ultieme editie naar het systeem brengen?

Chaos en wanorde in Skylands – deel 6

Kaos is weer terug en ditmaal met een wel heel duivels plan om Skylands over te nemen. De krachtige onderdeur heeft de geheimen van Mind Magic geleerd. Het is dezelfde magie die de Ancients gebruikten om Skylands op te bouwen en groeien tot wat het nu is. Met Mind Magic in de pocket is hij van plan om zijn eigen gemene Doomlanders te creëren en Skylands naar zijn hand te trekken. De enige die een halt kan roepen tegen deze kwade machten zijn jij en je eigen leger van Skylanders. In vergelijking met andere Skylanders-games, voelt het allemaal net een tandje minder. De humor is echter nog aanwezig en dat maakt voldoende goed om het leuk te houden.

Been there, done that

Net als de vorige vijf avonturen bestaat Skylanders Imaginators uit driedimensionale levels met een nadruk op platform-elementen, het oplossen van puzzels en het vechten tegen grote groepen vijanden. Elke stage neemt een goede 40 minuten in beslag en vraagt je om alles goed te doorgronden. Je wordt constant beloond met nieuwe paden en verrassingen die de reis de moeite waard maken. Het is nog net zo leuk als het allereerste avontuur, al zitten er wel haken en ogen aan. Zo is Skylanders Imaginators een kortere reis dan de afgelopen delen. Het hoofdavontuur is tien levels lang en dat is wat weinig. De vorige games voelden uitbundiger en probeerden je een grootse strijd voor te schotelen. Skylanders SuperChargers had zulke lange levels dat het doorging in verscheidene hoofdstukken.

Het grotere probleem met de levels in Skylanders Imaginators zijn echter de minigames. De verschillende Skylanders-spellen hadden verscheidene kleinere spelletjes om de levels fris te houden. In de laatste paar spellen probeerden de ontwikkelaars deze perfect te combineren met de levels, zodat het nooit geforceerd aanvoelt. Bepaalde onderdelen komen nu constant terug in ieder level. Dit zou geen probleem zijn als ze leuk waren, maar dat is er eigenlijk maar één. De Battle Gong-uitdagingen laten de nieuwe Sensei Skylanders het uitvechten tegen een grote groep vijanden. Je krijgt er aardig wat cadeaus voor terug, waardoor je er ook gelijk zin in krijgt. Andere minigames in de levels vragen je om een slak te volgen, selfies te nemen en om slotpuzzels te voltooien.

Ten aanval gaan is altijd een belangrijk onderdeel van Skylanders geweest en Imaginators is geen uitzondering. Elke Skylander kent verscheidene aanvallen en door deze te combineren kun je grote reeks aan vijanden zeker de baas blijven. Door vijanden te verslaan verdien je experience en langzamerhand zul je de creaturen in level zien stijgen. Het is belangrijk in deze hack and slash-onderdelen dat de besturing sterk staat en gelukkig is dat het geval. De gevechten zijn fijn in de omgang. Door te blijven spelen met bepaalde personages speel je moves vrij, waardoor het nooit saai of vervelend begint te worden.

Meer dan de standaard

Naast de standaardlevels valt er genoeg te beleven in de nieuwe wereld. Het is een open landschap waar je kunt gaan en staan waar je wilt. Het bevat een nieuwe versie van het bekende spelletje Skystones, genaamd Creation Clash. In Skystones is het de bedoeling dat jij en een tegenstander proberen het bord te vullen met stenen. Deze stenen hebben scherpe punten aan verscheidene zijden en mocht je meer punten hebben aan een bepaalde kant, dan heb je het recht deze te veranderen naar je eigen kleur. Aan het begin van iedere wedstrijd kun je tevens vrij wisselen tussen de stenen die je hebt verzameld, om je zodoende zo goed mogelijk voor te bereiden. Daarnaast is er een speciale gevechtsarena, waar het hard tegen hard gaat in een serie gevechten met tegenstanders. Ze zijn meer op jou gefocust dan in het reguliere spel, waardoor precisie en geduld bewaren geen overbodige luxe is.

Er zijn ook een stel minilevels voor dit nieuwe avontuur. Zo is er Trouble Town, waar je de bewoners moet helpen met de gekke dingen die daar gebeuren. Een van de missies is dat je acht inwoners in het dorp moet opsporen die overal en nergens verstopt zitten. Je moet vuren blussen, vijanden verslaan en maar eens een hartig woordje met ze spreken. Een ander onderdeel is de Battleship. Je rijdt mee in een flink gevaarte en vuurt op gigantische monsters die verschillende eilanden in Skylands angst inbezoemen. Gemakkelijk is het niet, want het gaat in meerdere fases met aardig wat vuur. Het is vrij simpel in opzet, maar het laat zien dat Activision echt probeert nieuwe elementen toe te voegen.

Creatie manifestatie

De belangrijkste verandering in Skylanders Imaginators is dat je een eigen Skylander kan creëren. Er zijn verschillende classes om uit te kiezen en hier kun je specifieke moves aan koppelen, waardoor je creatie een eigen identiteit krijgt. Daarnaast zijn er lichaamsdelen, kleding, muziek, zinnetjes en stemmen. Hiermee kan jong en oud lekker mee knoeien en beslissen wat hij of zij het leukste vindt. Hoewel niet alle opties niet meteen beschikbaar zijn, loont het om de game hiervoor zorgvuldig door te spelen. We zaten te schateren bij het maken van een grote hagedis in pak die alleen maar ”I love glitter!” roept.

Toch zitten er fikse haken en ogen aan. Je zult voor elk element een kristal in de winkel moeten kopen, zodat je de creaties goed kunt opslaan. Als je eenmaal een class hebt gekozen, kun je deze niet meer veranderen en moet je daarna nog meer kristallen kopen. Je kunt complete pakketten aanschaffen en dan wordt het meteen duidelijk hoe Activision zijn geld maakt. Over geld gesproken, je zult de Skylander ook naar eigen smaak willen aanpassen. Zoals eerder aangegeven kun je door de game ritsen en proberen de onderdelen te verzamelen die je wilt. Een andere manier waarop je ze kunt verkrijgen is door ervoor te betalen. Je kunt tussen de €2,99 en €9,99 neerleggen om dat beetje extra te verdienen. Het is vrij schandelijk en het is niets meer dan een afgrijselijke vorm van microtransacties. Daar komt bovenop dat je de nieuwe Sensei’s (grotere Skylanders) nodig hebt om tien extra levels te ontgrendelen. Het zijn gewoon stukken content die je niet krijgt zonder extra te betalen.

Nintendo Switch en grafische verbeteringen

De overgang naar de Nintendo Switch kent zowel positieve als negatieve kanten. Je kunt de figurines nu inscannen via de Joy-Con en Pro Controller zonder dat je een portal nodig hebt. Hoewel het magische er een klein beetje vanaf is, hoef je tenminste ze er niet constant bij te houden. Je scant ze in en kunt er zonder verder gedoe ermee aan de slag. De ingescande poppetjes kunnen ook opgeslagen worden, waardoor je ze eigenlijk helemaal niet meer nodig hebt. De game biedt ruimte om data van 300 figuren op te slaan en overal met je mee te nemen. Het is uitermate geschikt voor de handheldmodus, waarmee je de console Skylanders-ervaring voor altijd in je hart kan sluiten. Toch kent de Nintendo Switch-versie niet alle mogelijkheden van de andere versies. De racebanen die waren overgehemeld van Skylanders SuperChargers zijn weg en ze kunnen niet gespeeld worden. Wat nog erger is, is dat de online multiplayer ook weg. Hierdoor is niet mogelijk, buiten de lokale opties om, om met elkaar het spel te doorlopen.

Als je Skylanders Imaginators bekijkt vanuit een grafische oogpunt, dan kun je niet om de Nintendo Switch-versie heen. Het spat van het scherm, ongeacht of je onderweg of thuis aan het spelen bent. Het ziet er strak uit op de console en de verscheidene omgevingen en personages zijn erg verzorgd. Na de teleurstellingen van de Wii U-versie is het mooi om te zien dat Toys for Bobs er werk van heeft gemaakt. De soundtrack en voice-acting zijn goed, gezien de soundtrack wederom gevuld is met variatie. De epische baasmuziek zal je op het puntje van je stoel zetten, terwijl je in de levels rustig kunt genieten van de wonderschone rustige noten. Daarnaast is de voice acting super gedaan, al is het duidelijk dat een aantal bekende stemmen compleet vervangen zijn.

Skylanders Imaginators is wat teleurstellend en op bepaalde punten anders dan de Wii U-versie. Zo zijn de racebanen uit het pakket gehaald en kun je niet meer met je vrienden online aan de slag. Gelukkig doet het ook nieuwe dingen goed. Je kunt de game waar je maar wilt spelen in de handheldmodus, maximaal 300 figuren opslaan en het ziet er allemaal mooier uit. Het maakt de minder uitbundige levels iets dragelijker, maar de vraag om geld niet zo. De speler wordt nog steeds uitgenodigd om microtransacties of extra Sensei figuren aan te schaffen. Hoewel de structurele problemen nog steeds aandacht verdienen, valt er nog zijn minst er iets meer plezier uit te putten.

7.3

• + Aangename verhaallijn
  • + Gameplay blijft uiterst vermakelijk