Sid Meier’s Civilization VI

Sid Meier’s Civilzation is een langlopende gameserie die teruggaat tot het MS-DOS tijdperk. Al in 1991 kwam het eerste deel uit. Door de jaren heen is de game steeds verder uitgebreid en zijn er meerdere manieren bijgekomen om je volk door de tijd heen te brengen. Het basis concept is echter altijd hetzelfde gebleven. Kies een van de grote wereldleiders uit de historie en bouw je civilisatie op vanaf de oertijd tot in de toekomst.

Civilization 6 is een turn-based strategy game waarin de groei van de mensheid in een wereld gesimuleerd wordt. In 2016 verscheen deze titel eerst voor pc en de Nintendo Switch-port bevat alles van de singleplayer van de originele game, inclusief de eerste vier DLC. Er zijn dus geen spelelementen weggelaten om de game te laten werken op de Nintendo Switch. Wat (nog) ontbreekt van wat er tot nu toe uit is, zijn nog eens twee DLC-pakketten en de eerste uitbreiding Rise and Fall. Of Rise and Fall en de recent aangekondigde Gathering Storm-uitbreiding ook naar Nintendo Switch komen is niet bekend.

Wereldleiders

Voordat je een willekeurig gegenereerde wereld induikt dien je een belangrijke keuze te maken:de keuze voor een wereldleider. Je kunt kiezen uit 24 bekende wereldleiders waaronder Cleopatra van Egypte en Teddy Rooseveld van Amerika. Iedere wereldleider biedt zo zijn voordelen en in de meeste gevallen geeft de keuze van een wereldleider ook een goede indicatie van de richting die je het beste op kunt gaan voor de winst. Zo zorgt Teddy ervoor dat je eenheden op je thuiscontinent sterker zijn terwijl Cleopatra ervoor zorgt dat je handelsroutes meer opleveren. Daarnaast geeft iedere wereldleider je één special eenheid en één speciaal gebouw of district. Door dit concept voelt iedere speelronde anders en dat is erg prettig.

Bij het opstarten van een spel maak je de keuze in welk tijdperk je wilt starten. Alle bekende tijdperken waaronder de oertijd, de middeleeuwen en het heden komen voorbij. Het is overigens aan te raden gewoon in de oertijd te beginnen voor de beste ervaring, maar weet ook dat een volledige game uitspelen ontzettend lang duurt. Zeker voor startende spelers zou ik adviseren om te kiezen voor Game Speed “Quick”. Zelfs dan ben je al snel een uur of zes verder voordat jij of één van je vijanden een overwinning behaalt.

Je eigen imperium

Je start met één enkele stad maar het is de bedoeling dat je je imperium uitbreidt. Dit doe je door nieuwe steden te settelen of door met militaire overmacht steden van andere wereldleiders of zogenaamde neutrale “city-states” over te nemen. Op de wereldkaart vind je allerlei grondstoffen die je nodig hebt om verder te komen. Die grondstoffen kun je het makkelijkste verkrijgen door een stad in de buurt te bouwen en bijvoorbeeld op een plek waar edelstenen liggen een mijn te bouwen. Het is ook mogelijk om met andere wereldleiders te ruilen.

De game bevat hiernaast alles wat je kunt verwachten in een menselijke samenleving. Zo zijn naast oorlog en handel ook politiek, cultuur, wetenschap, religie, commercie, internationale relaties en ga zo maar door, onderdelen waar je mee te maken krijgt. Voor een nieuwe speler kan dit in de eerste instantie best wel overweldigend zijn maar met alle hulp die de stem van Sean Bean je biedt kom je er wel doorheen. Heb je na een paar eerste potjes door hoe de game in elkaar steekt dan kun je echt voor de overwinning gaan strijden!

Een kolonie op Mars

In Civilization 6 zijn er vijf verschillende manieren om te winnen: Science, Culture, Domination, Religion en op basis van score in het jaar 2050 na Christus. Het is dan ook belangrijk om voor een bepaald doel te gaan. Het einddoel van de Science-overwinning is het opzetten van een kolonie op Mars. Je kunt in je steden allerlei gebouwen en districten bouwen om meer Science-punten te vergaren waardoor je nieuwe ontwikkelingen sneller kunt gebruiken. Bij een culture victory dien je met kunst en relikwieën zoveel mogelijk toeristen naar je steden te trekken terwijl je bij domination met een harde hand voor wereldoverheersing dient te gaan. Bij de Religion-overwinning draait het erom om jouw religie de wereldreligie te maken. Al met al zal alleen al door de focus die jij en je tegenstanders hebben zal ieder spelverloop anders voelen. Geen enkele game zal saai zijn en geloof me als ik zeg dat je bijna altijd de tijd uit het oog verliest. Ook op de Switch kwam ik er vaak achter dat ik alweer drie tot vier uur bezig was, terwijl ik het gevoel had net bezig te zijn.

Multiplayer

Het enige smetje op een bijna perfect port van een deze diepgaande game is het ontbreken van de hotseat multiplayer modus. Ook online multiplayer ontbreekt maar door de lengte van één enkele game is dat niet direct een groot gemis. Hotseat multiplayer, waarbij je om de beurt op hetzelfde scherm je zetten doet, was echter perfect geweest voor op Switch. Lekker op de bank zitten met één of meerdere vrienden en om de beurt je zetten doen klinkt mij als muziek in de oren. Een grote gemiste kans als je het mij vraagt. Het is wel mogelijk om met meerdere Switches een multiplayer-game te starten. Daar heb je dan wel meerdere Nintendo Switches inclusief game voor nodig.

Met Civilization 6 brengt 2K Games één van de meest geliefde turn based strategy-games naar de Nintendo Switch en op wat voor manier! Voor mij als long-time fan was het eerste uurtje wat onwennig door het gemis van een muis maar al snel speelt de game briljant weg in handheld-mode maar ook op de tv. De bediening met de controller werkt ontzettend goed voor een game zo complex als deze. Bovendien ontbreekt er niets ten opzichten van de basegame op pc. Als je op een “huge” landkaart speelt merk je dat de performance naarmate meer van de wereld bezet is wel wat omlaag gaat maar dat is op pc niet anders. Het enige wat ontbreekt, is de hotseat multiplayer-modus. Civilization 6 is niet direct een game die je online speelt, maar met wat vrienden op de bank om de beurt je civilisatie bedienen was een welkome toevoeging geweest. Verder is het nog afwachten of ook de uitbreidingen (nog) naar Nintendo Switch. Al met al een zeer geslaagde port!

9

• + Biedt een complete Civ6 ervaring op Switch
  • + Besturing werkt perfect in handheld en TV-modus