Shovel Knight: Treasure Trove

Shovel Knight was in 2013 één van de eerste grote succesvolle Kickstarter-campagnes voor een game. Ontwikkelaar Yacht Club Games haalde met behulp van 14.749 backers in totaal $311.502 op waarmee het doel van $75.000 ruim overschreden werd. Dit zorgde ervoor dat er veel stretchgoals toegevoegd en behaald werden. Daardoor verscheen de game uiteindelijk bijna één jaar later dan initieel gepland. Yacht Club Games liet met de initiële release in juni 2014 wel gelijk zien dat ze Nintendo een warm hard toedragen: de game kwam eerst beschikbaar voor PC, Nintendo 3DS en Wii U. Ondertussen is Shovel Knight op ieder platform speelbaar en deze parel brengt Yacht Club Games nu in een nieuwe vorm naar de Nintendo Switch. Daarbij is ook gelijk de nieuwe uitbreiding Specter of Torment uitgebracht. Moet je die nou alleen kopen of is de Treasure Trove een betere optie?

Shovel Knight: Treasure Trove is een 2D side-scrolling platformer gepresenteerd in een 8-bit stijl. Dat Yacht Club Games inspiratie heeft gevonden in oude NES-games zoals DuckTales moge duidelijk zijn. De hele stijl komt zeer goed tot zijn recht en ziet er erg gelikt uit. Alle omgevingen zijn zorgvuldig vormgegeven en de nodige geheime plekken mogen niet ontbreken. Wat Shovel Knight echter boven andere ‘moderne’ 8-bits games doet uitstijgen, zijn de geweldige 8-bits deuntjes, geluidseffecten en muziekjes. Als je ervan houdt is het alleen al geweldig om alle muziekjes, die je ook kunt verzamelen in het spel, te luisteren. Jake Kaufmann, de componist van de muziek in Shovel Knight, werkte eerder aan de soundtrack van games als de DuckTales: Remastered, alle Shantae-games en Retro City Rampage. Een betere componist voor deze job hadden ze niet kunnen vinden en de passage Strike the Earth! is iconisch voor Shovel Knight en een van de beste 8-bit muziekjes ooit gemaakt. Oh ja, daar begint de game in het allereerste level mee. Heerlijk!

Shovel of Hope

Sinds het begin van deze maand heeft Yacht Club Games Shovel Knight opgedeeld in drie verschillende delen die op termijn ieder losstaand verkrijgbaar gaan zijn. De Treasure Trove is daarbij de verzameling van die drie games samen. Het originele verhaal is omgedoopt tot Shovel of Hope waarbij je als Shovel Knight het gevecht aangaat met de Enchantress en haar Order of No Quarter om Shield Knight te redden. In ieder level dien je één van acht slechteriken van de Order of No Quarter te verslaan. Het is een geweldig avontuur en iedere eindbaas komt compleet met een bijpassend vormgegeven level. Tussen de levels door loop je over een wereldkaart waarop je ook nog speciale eindbazen tegen kunt komen voor wat extra uitdaging.

Op de wereldkaart kun je ook nog twee kleine dorpjes binnenlopen waar je met je zuur verdiende geld Shovel Knight kunt upgraden of betere uitrusting kunt kopen. Onze iconische held, die vernoemd is naar het voorwerp dat hij gebruikt om zijn vijanden een kopje kleiner te maken, kan hiermee speciale magische aanvallen vrijspelen die erg van pas komen. Deze magische aanvallen zijn nodig om alle uithoeken van ieder level te kunnen bereiken. Zo kun je een voorwerp vinden waarmee je jezelf voor een paar seconden onsterfelijk kunt maken, kun je een tandwiel oproepen waar je op kunt rijden en ook zijn er verschillende vaardigheden om je vijanden van afstand te kunnen bestoken. De afwisseling is erg prettig, maar uiteindelijk kom je altijd weer terug bij je oude vertrouwde schop. Het originele Shovel Knight is zonder twijfel het meest compleet van de drie delen.

Plague of Shadows

In Plague of Shadows is het Shovel Knight helaas niet gelukt om de Enchantress te verslaan en Shield Knight te redden. De slechte Plague Knight, één van de leden van de Order of No Quarter, werkt in het geheim echter aan een drankje om ongelimiteerde krachten te krijgen. Na de voltooiing gaat hij aan de slag om de Enchantress van haar troon te werpen en hier kom jij als speler weer in beeld. Plague Knight is volledig speelbaar gemaakt en is in grote lijnen gebaseerd op de Plague Knight die je als baas tegen je hebt in Shovel of Knight.

In wezen doorloop je in Plague of Shadows dezelfde levels als in Shovel of Hope maar deze zijn een beetje aangepast om beter te passen bij de speelstijl van Plague Knight. Als je verwacht dat dit repetitief aanvoelt heb je het mis. Plague Knight is met zijn dubbele sprong, magische aanvallen en drankjes totaal anders waardoor je het idee krijgt bijna een nieuwe game te spelen. Je herkent delen van de levels wel, maar dit is zeker niet storend. In tegendeel zelfs: het is mega vet om te zien hoe de speelstijl van je nieuwe held ervoor zorgt dat je een level anders aan moet pakken.

Specter of Torment

Specter of Torment is de tweede uitbreiding en momenteel nog exclusief voor Nintendo Switch. Hier speel je niet met de Shovel Knight maar doorloop je het verhaal van de Specter Knight. Dit verhaal vormt een proloog voor het origineel waarin de Specter Knight opzoek gaat naar bondgenoten voor de Enchantress om uiteindelijk de Order of No Quarter samen te stellen. In tegenstelling tot bij Plague Knight gedraagt deze anti-held zich in zijn eigen verhaal totaal anders dan in zijn baasgevecht. Dat is niet heel erg gek gezien hij in het baasgevecht in Shovel of Hope continu vliegt. Dat zou het wel erg makkelijk maken.

Plague Knight gebruikt zijn zeis om vijanden te verslaan en om voor korte periodes door de lucht te vliegen met behulp van vijanden en andere voorwerpen. Wederom worden veel onderdelen van de twee eerdere delen gebruikt om deze uitbreiding vorm te geven en voor de derde keer voelt het nog steeds alsof je weer iets nieuws doet. Al moet wel gezegd worden dat de afwijking in dit geval een stuk groter is dan in vergelijking met Plague of Shadows.

Chapeau voor de manier waarop Yacht Club Games er weer in geslaagd is de toch al complete game verder uit te breiden. Shovel Knight: Treasure Trove verveelt niet totdat je alle verhalen die momenteel beschikbaar zijn uitgespeeld hebt. Naast al deze content kun je in ieder verhaal ook nog verschillende voorwerpen verzamelen en kennen ze allemaal hun eigen challenge mode met enkele special ontwikkelde uitdagingen. Alsof er nog niet genoeg content in de game zat!

King Knight’s Campaign

Het mooie van de Shovel Knight: Treasure Trove is dat je hierbij ook alle toekomstige uitbreidingen ontvangt. Er staan momenteel nog twee op de planning! Dit maakt het nog meer waard maakt om gewoon gelijk de volledige schatkist te kopen en niet één separaat deel. Op de planning staan nog de King Knight’s Campaign waarin je dus aan de slag gaat met de royale King Knight en een Battle Mode waarin je met alle eindbazen het gevecht aan kunt gaan. Al met al is er dus nog genoeg om naar uit te kijken.

Shovel Knight is een klassieker in een modern jasje en biedt fans van oude 8-bit graphics naast een vette uitdagende game ook muziekjes die je kunt blijven luisteren. Wat een genot is de muziek, echt geweldig! Petje af voor componist Jake Kaufmann. Als je niet van dit type spellen houdt, spreekt Shovel Knight je niet direct aan. Kun je daar echter doorheen kijken dan heb je de beste 2D side-scrolling platformer van de afgelopen jaren te pakken. Specter of Torment is daarnaast een uitstekende uitbreiding op een toch al uitgebreid spel. Heb je Shovel Knight op dit moment al op een ander platform dan kun je volgende maand ook aan de slag met de laatste uitbreiding. Wil je daar echter niet op wachten dan kun je Specter of Torment ook los kopen voor de Nintendo Switch. Dat zou ook je enige reden moeten zijn waarom je Specter of Torment los wilt kopen. Het volledige spel in huis halen voor de Nintendo Switch inclusief de laatste twee (nog te verschijnen) uitbreidingen, is veel beter. Shovel Knight: Treasure Trove is zonder twijfel de beste game die je momenteel voor de Nintendo Switch kunt downloaden naast The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

9.5

• + De muziek… heerlijk!
  • + Nu al een klassieker