Shin Megami Tensei V

  • Review

  • 21-11-2021 12:58

  • Dreon

6

Een tijdje geleden heb ik voor het eerst kennis mogen maken met de Shin Megami Tensei-franchise doordat ik de remaster van deeltje 3 mocht spelen. Over het algemeen was ik erg te spreken over deze game, al waren er een paar kleine puntjes die me wat in de weg zaten, zoals dat de wereld vooral bestond uit kleine gangetjes. Ook was het begin wat aan de langzame kant, waardoor ik mezelf echt moest pushen om te blijven spelen. Shin Megami Tensei V moet dan ook wel wat zaken verbeterd hebben om voor mij nog interessant te zijn (het spel is overigens ook alweer in ontwikkeling vanaf 2017). Weet Shin Megami Tensei V de minpunten van zijn vorige delen te verbeteren, of wordt dit de laatste game uit de franchise die ik speel?

In Shin Megami Tensei V speel je een student in de stad Tokio. De laatste paar weken is het erg onveilig en er raken steeds meer mensen vermist, er worden er zelfs een paar op brute wijze vermoord. Tijdens je reis naar huis blijkt dat je niet meer met de metro naar huis kunt; op het station is ook iemand vermoord. Terwijl je op zoek bent naar een andere route richting huis, lijkt alles in te storten en raak je bewusteloos. Wanneer je eenmaal wakker wordt, blijkt de hele wereld veranderd te zijn en word je aangevallen door demonen. Een rare entiteit weet op het laatste moment je leven te redden en hij besluit je te helpen door je van gedaante te veranderen en krachten te geven. Vanaf dit moment begint je reis in een nieuwe wereld: Da’At.

Je zou er maar wonen!

Da’At is de post-apocalyptische variant van Tokio. Deze wereld bestaat vooral uit stof en zand en wordt bevolkt door de gekste demonen. De meeste demonen vallen je ook nog zomaar aan, het is dus aan jou om met ze te vechten. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen, je kunt namelijk proberen om demonen met je mee te laten vechten. Zo kun je ze proberen om te praten, door met ze in gesprek te gaan en de juiste dingen tegen ze te zeggen. Ze stellen je verschillende vragen en jij moet zien uit te vinden wat de demonen graag willen horen. Vaak willen ze dan ook nog dat je ze bepaalde spullen, geld of zelfs je levenspunten geeft. Dit systeem is erg grappig bedacht en ook de gesprekken kunnen soms een aparte plotwending hebben. Toch voelt dit soms net wat te willekeurig maar wanneer je dan eenmaal de juiste gespreksstof hebt gevonden, voelt het dan toch als een overwinning.

De zijmissies zijn hard nodig

Gelukkig zijn niet alle demonen die je tegenkomt vijandig, sommige gaan vragen je zelfs of je ze ergens mee kunt helpen. Deze zijmissies zorgen ervoor dat je extra ervaringspunten en spullen kunt krijgen. Sommige van deze missies hebben een leuk verhaal. Zo moet je hier en daar een vloek verhelpen of op zoek gaan naar speciale vijanden. Toch komen de meeste missies neer op het vermoorden van een paar monsters of het vinden van bepaalde spullen. Het jammere hieraan is dat veel van deze missies verpakt worden in een saai verhaal, wat het allemaal een beetje moeizaam laat aanvoelen.

Het halen van de zijmissies is ook bijna essentieel om de eindstreep te halen. Shin Megami Tensei V is een erg moeilijke game! Het vraagt op de normale moeilijkheidsgraad al om het gebruik van perfecte strategieën, je zult hier en daar zelfs moeten grinden voor ervaringspunten om kans te maken tegen bepaalde bazen. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen, zul je dus echt op zoek moeten gaan naar alle zijmissies.

Aanvallen met elementen zijn van groot belang

Nu lijkt het natuurlijk een klein beetje alsof ik het spel toch minder leuk vind dan verwacht, maar dat is helemaal niet zo. Shin Megami Tensei V doet een paar zaken heel erg goed. Zo gebruikt het spel één van de beste turn based gevechtssysteem.

In Shin Megami Tensei V spelen de elementen van je aanvallen een grote rol. Er zijn zeven elementen waar demonen goed of slecht tegen kunnen zijn: melee, vuur, ijs, elektriciteit, kracht, licht en duisternis. Iedere vijand heeft zijn eigen zwaktes en weerstanden en het is aan jou om uit te zoeken wat deze zijn. Wanneer je eenmaal de zwaktes gevonden hebt, moet je deze uitbuiten om extra schade aan te richten en extra beurten te verdienen. Dit laatste is de sleutel tot succes in gevechten.

Ook de vijanden proberen deze extra beurten te verdienen en jou extra schade te doen. Daarom is het goed om de juiste demonen te selecteren en gedurende het gevecht jouw strategie aan te passen om ervoor te zorgen dat de vijanden je niet kunnen verslaan doordat ze extra beurten verdienen.

Het spel dwingt je op de normale moeilijkheidsgraad om een juiste manier van vechten te vinden en dat is ook echt de kracht van Shin Megami Tensei V. Geloof me, het vinden van een goede strategie is soms erg moeilijk en het spel verschaft je verschillende belangrijke tools om dit te bewerkstelligen.

Essences zijn essentieel

Tijdens je reis kun je op veel verschillende manieren aan Essences komen. Sterker nog, je krijgt ze waarschijnlijk nog voor je ze toe kunt passen. Essences zijn een soort samengeknepen versie van de sterktes, zwaktes, aanvallen en vaardigheden van demonen. Deze kun je toedienen aan jezelf of aan jouw demonen om zo je winkansen te vergroten.

Ook is het mogelijk om de demonen in je groep te fuseren. Op deze manier krijg je nog veel meer sterke demonen die ook allemaal volledig aanpasbaar zijn door middel van Essence fusion. Het spel bevat meer dan 200 demonen en het is leuk om te zien dat er meerdere combinaties mogelijk zijn om de demon te krijgen die je graag zou willen. Wanneer je niet blij bent met de fusie, kun je er zelfs voor kiezen om deze (tegen betaling) terug te draaien. De mogelijkheden lijken oneindig en het is tof dat het spel je de kans geeft om alles uit te proberen.  

Ik hoef toch geen tien uur te spelen voor het verhaal op gang komt?

Wat Shin Megami Tensei V ook erg goed doet vergeleken met zijn voorgangers, is dat het meteen probeert om je mee te slepen in zijn verhaal. Waar de vorige delen echt wel even tijd nodig hadden om mijn interesse te wekken, wist dit deel me meteen te interesseren. Het spel geeft je meteen een doel en weet ook binnen het eerste uur al wat stukken te laten zien die je het hoofdverhaal in trekken. Ook geeft Shin Megami Tensei V een erg goed uitleg, waardoor je nooit echt het gevoel hebt om in het diepe gegooid te worden.

Grafisch en geluid

Shin Megami Tensei V ziet er over het algemeen erg goed uit. De tekenstijl die is gebruikt, past perfect bij het sfeertje en alle personages en demonen hebben echt een tof design. De wereld is echter wel wat leeg. Ondanks dat hij er niet altijd hetzelfde uitziet, bestaat het wel alleen maar uit zand en andere stoffige gebieden. Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, maar er had wel iets meer variatie mogen zijn. Ook ervaarde ik hier en daar een framedrop tijdens het lopen in de wereld en geeft het een beetje een raar gezicht dat vijanden die ver weg staan met minder frames lijken te bewegen. De muziek van het spel is echter wel van erg goede kwaliteit. De toon van de wereld wordt perfect gezet en de vechtmuziekjes zijn ook erg catchy.

Conclusie

Shin Megami Tensei V is een geweldig spel dat veel te bieden heeft voor de echte JRPG-veteranen. Het is wat aan de moeilijke kant en dwingt je ook om alle facetten die het spel kent, echt goed te gebruiken. Ondanks dat het hier en daar wat kleine minpuntjes heeft, heb ik er vanaf de eerste minuut enorm van genoten en kan ik iedereen die van uitdagende spellen houdt aanraden om Shin Megami Tensei V toe te voegen aan zijn of haar collectie.

8.7

N1-score

  • + Tof vechtsysteem dat strategie beloont
  • + Flink veel verschillende demonen
  • + Essence Fusion
  • + Goed verhaal
  • - Grafisch niet altijd even top
  • - Sidequests voelen ongeïnspireerd aan

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Discussieer met ons mee!

Fl@ppy

21 november 2021 13:24

#2600

Mooi cijfer. Vind deze serie en persona alleen niet iets te demonisch. Zelfde geldt voor Bayonetta. Krijg toch een raar gevoel bij al die rare wezens.

Dreon

21 november 2021 16:14

#2607

Dat vind ik juist heel tof, deze demonen zijn overigens ook nog allemaal gebaseerd op mythische wezens.

Cassis

21 november 2021 14:51

#2602

Wow wel een goeie score. Mocht dit spel naar ps4 porten dan haal ik het misschien wel.

Patrick

22 november 2021 11:50

#2611

Ik ben ondertussen uurtje of 12-13 onderweg en de game heeft me nog niet echt weten te grijpen. Het verhaal begint naar mijn mening juist nu pas echt op gang te komen. Tot kort geleden liep ik voor mijn gevoel vrij doelloos rond. Ik vond dat ze dat bij Shin Megami Tensei IV juist veel beter deden. Daar werd je eerst in het diepe gegooid en na een uur of 5-6 kwam er ineens zoon grote plottwist die je echt wist te grijpen. Ook SMT V kent na 8-10 uur een interessante plottwist maar die is minder ingrijpend dan die in SMT IV.Ik weet nog niet wat ik ervan vind. Gelukkig ben ik nogal fan van het vechtssysteem. Dat helpt.

Dreon

22 november 2021 21:41

#2613

Misschien komt het omdat ik alleen maar SMT3 heb gespeeld, maar vergeleken met die game wordt het verhaal best snel interessant.

Robin

22 november 2021 22:40

#2615

Eens met Dreon. Zeker na het eerste gebied komt het verhaal goed op gang naar mijn mening. Maar moet ook wel zeggen dat ik zelf erg geniet van gewoon levelen en side quests en demonen fusen e.d.

of om een reactie achter te kunnen laten.