Shiftlings

• 19 feb 18 om 13:00

• 0

Scheten laten is essentieel in Shiftlings. In dit spel, dat oorspronkelijk in 2015 verscheen, is een buitenaardse conciërge namelijk permanent opgeblazen, nadat hij betrokken raakte bij een ongeluk met de meest bruisende frisdrank in het gehele universum, Black Hola Cola. Deze conciërge zit met een slurf vast aan een collega, waardoor ze de verkregen gassen kunnen uitwisselen. Zo kan de ene zo rond worden als een bolletje, terwijl de ander zijn oorspronkelijk formaat terugkrijgt. Dat Shiftlings’ gekke humor wel goed zit, ligt er dus dik bovenop, maar is dit spel ook qua gameplay een mooie aanwinst voor de Nintendo Switch?

Het komt voor de dikke en dunne aliens goed uit dat ze hun gassen kunnen uitwisselen: ze doen namelijk mee aan een intergalactische spelshow waarin deze vaardigheid verrassend goed van pas komt! De spelshow, gesponsord door Black Hola Cola, neemt de vorm aan van een dodelijke puzzelplatformer en de twee buitenaardse wezens hebben als doel weg te kunnen teleporteren aan het einde van elk level.

De dikke en de dunne

Dat de ene alien zich kan opblazen, opent vele deuren voor verschillende platformpuzzels. Zo kan de ‘normale’ alien zijn opgeblazen collega gebruiken als trampoline om hogere gronden te bereiken en kan hij zich wurmen door krappe plekken. De dikke is weer zwaarder en kan daardoor een knop op de grond indrukken of een blok wegschuiven. Naast deze mechaniek wordt er in de levels ook gebruikt gemaakt van zaken als hendels, kanonnen à la Donkey Kong en waterstromen die je stuk voor stuk te slim af moet zijn om een puzzel op te lossen. Shiftlings introduceert deze elementen netjes, zonder je hand vast te houden, en bouwt daarbij de moeilijkheidsgraad van de puzzels met deze nieuwe elementen reuzegoed op.

De platformpuzzels zijn verspreid over vijf unieke werelden in de vorm van levels. De levels zijn, op baaslevels na, vrij kort. Deze zijn (relatief) gigantische levels met een interactieve achtergrond en monsters die een ijzingwekkend geluid uitkramen zodra ze je zien. Hierdoor voelen baaslevels ‘specialer’ aan dan de normale levels. Dit komt ook omdat de normale levels na een tijdje enorm in herhaling vallen, wat het spelen vermoeiend maakt. Samen met een vriend of vriendin spelen, neemt dit probleem enigszins weg. Co-op spelen is een stuk leuker dan alleen!

Black Hola Cola, baby!

In elk level kun je drie stuks Black Hola Cola verzamelen. Deze zijn optioneel en mag je eventueel negeren. Bezit je echter in een wereld in totaal vijftien stuks, dan ontgrendel je het baaslevel. Verzamel je alle frisdranken van die wereld, dan ontgrendel je een nog lastiger bonuslevel. Deze Black Hola Cola’s zijn verspreid over het level en vormen een goede uitdaging om te pakken te krijgen.

Telkens wanneer je iets noemenswaardig doet in een level (zoals een Black Hola Cola pakken, maar ook dood gaan of vaak stuiteren) reageert een overenthousiaste commentator met een overdosis sarcasme op je actie. Dit is vaak best humoristisch en geeft toch weer wat charme aan het spel. Helaas zit er net iets te weinig variatie in het commentaar en praat de commentator net wat te veel. Ik ben nu op het punt beland dat ik, nog voordat ik een Black Hola Cola te pakken krijg, de hele lap tekst al in mijn hoofd hoor (‘Black Hola Cola, baby! …’).

Animatiefilm

Shiftlings ziet er verrassend goed uit voor een spel van een indie-studio. Maffe personages, bizarre werelden en achtergronden waarin van alles gebeurt, dragen allemaal bij aan de animatiefilmachtige stijl van Shiftlings. Niet alleen grafisch, maar ook wat betreft humor geldt dit: van de hele ‘schetenmechaniek’ van de conciërges tot de sarcastische opmerkingen van de commentator.

Shiftlings had met diens maffe humor en bizarre personages zomaar een spelshow binnen een animatiefilm kunnen zijn. Dat twee aliens hun gassen kunnen uitwisselen en zo opgeblazen worden of juist hun normale formaat behouden, zorgt voor interessante puzzels. Ook nieuwe elementen worden zowel goed geïntroduceerd als opgebouwd in moeilijkheidsgraad in de verschillende platformpuzzels. Helaas is het dikwijls dungezaaid dat de levels de aandacht blijven vasthouden en wordt het zo vermoeiend om door alle levels te spelen. Daarbij is het samen met een vriend of vriendin veel leuker om door Shiftlings te spelen. En hoewel de commentator toch wat extra charme geeft aan deze game, irriteren zijn reacties al gauw. Gelukkig heeft Shiftlings een dikke huid en is het ondanks deze minpuntjes een prima spel voor de Nintendo Switch.

7

• + Leuke animatiefilmachtige stijl
  • + Goede platformpuzzels