Shantae and the Pirate's Curse

In 2002 ontwikkelde WayForward Technologies Shantae voor de Game Boy Color en die game werd goed ontvangen door critici. Toch duurde het vervolgens acht jaar voordat er een nieuw deel kwam. Gelukkig verschenen vervolgen daarop iets sneller en ondertussen kunnen we met het derde deel uit de Shantae-reeks ook aan de slag op de Nintendo Switch. Staat Shantae vier jaar na de eerste verschijning van Shantae and the Pirate’s Curse nog altijd haar mannetje?

In deze 2D-platformer bestuur je de kwieke Shantae die, helaas, al haar half-genie krachten verloren is. Alleen bewapend met een sterke bos haren, start je je avontuur. Waarbij Risky Boots in voorgaande delen altijd de eindbaas was beleef je het avontuur dit keer met haar aan je zijde. De oude piratenleermeester van Risky dreigt terug te keren uit de dood en Risky is bang weer in zijn macht te vallen. Risky schakelt daarop willens en wetens de hulp van aardsrivaal Shantae in om de vloek te kunnen verbreken. Dat ze zich daar echter niet helemaal lekker bij voelt, merk je wel aan de vele conversaties die ze voeren. Tijdens de reis worden er steeds meer zaken helder en verlies je het verhaal op geen enkel moment uit het oog. Als je dit vergelijkt met het verhaal van populairdere 2D-platformers zoals de Kirby- en Yoshi-games dan zit het verhaal qua niveau goed op orde. Sterker nog, het komt zelden voor dat een 2D-platformer een beter verhaal heeft! Waarbij het verhaal in de gevallen van voorgenoemde games echt bijzaak is, is het bij Shantae een integraal onderdeel van de game wat zorgt voor meer diepgang.

Risky’s…… Boots?

Je reist verschillende eilanden af in dit avontuur en op ieder eiland vind je een nieuwe vaardigheid voor Shantae waarmee je weer verder kunt komen in het spel. Je hebt deze vaardigheid nodig om de vele platformpuzzels op te lossen. Het grappige aan deze power-ups is dat ze allemaal onderdelen van de uitrusting van Risky zijn. Zo vind je Risky’s Pistol, Risky’s Hat maar ook Risky’s Boots. Hé?!? Juist ja, de schoenen van Risky! De grote piratenhoed van Risky stelt je in staat kleine stukjes te zweven en Risky’s Boots zorgen ervoor dat je heel hard kun rennen en daarmee bepaalde, anders onoverkomelijke, gebieden door kunt komen. Hierdoor moet je wel goed bijhouden waar je op een eiland niet verder kon of niet kon komen en dat is wel eens lastig.

In alle gevallen moet je na het oppakken van een nieuwe power-up een stukje backtracken naar de vorige eilanden om daar weer iets te doen. De eerste keer is dit op zich best leuk en ook de tweede en derde keer is het nog prima te doen, maar daarna wordt het erg repetitief. Daarbij komt dat de game je weinig aan de hand houdt, dus als je even niet meer weet wat je te doen staat ben je wel even aan het zoeken. Dit haalt erg de snelheid uit de anders zo snelle platformactie. De game had prima volstaan met iets minder van dit.

Ouderwetse platformer met geniale muziek

De gekozen grafische stijl doet terugdenken aan het 8-bittijdperk, maar heeft wel een flinke oppoetsbeurt gekregen. Deze stijl valt erg in smaak en ook de moeilijkheid doet terugdenken aan die goede oude tijd. In die periode waren 2D-platformers over het algemeen ontzettend moeilijk en Shantae and the Pirate’s Curse stelt op dat vlak zeker niet teleur. Zelfs doorgewinterde platformfanaten gaan geheid uitdaging vinden in deze game. De balans hierin is echt geweldig. Geen enkel moment werd de moeilijkheid van de platform-uitdagingen vervelend en dat is precies wat veel games vandaag de dag niet weten neer te zetten. Zo is de gemiddelde Yoshi- of Kirby-game veel te gemakkelijk en zijn de platformuitdagingen in een game als Super Meat Boy zo onvergeeflijk dat de frustratie snel toeslaat.

De geniale muziek springt als eerste in het gehoor bij het opstarten van Shantae. Het themalied en ook het deuntje van de eerste stad klinken gewoonweg perfect! Na een snelle zoekopdracht op Google blijkt dan ook dat niemand minder dan Jake Kaufman de muziek voor de Shantae-games verzorgt. Deze componist componeert al sinds 2000 voor veel verschillende, overwegend kleinere, games en staat in recente tijd vooral bekend om de geweldige soundtrack van Shovel Knight. Net als bij Shovel Knight zijn de eerste minuten die je speelt een genot voor het oor wat veel goeds belooft voor het vervolg en in dat vervolg stelt de muziek op geen enkel moment teleur! Shantae and the Pirate’s Curse is daarmee een goed voorbeeld van het belang van goede muziek in games.

Shantae and the Pirate’s Curse is een solide 2D-platformer met de nodige interessante platformpuzzels waarvoor je helaas net iets te vaak terug moet naar voorgaande gebieden. Dit laatste samen met het ontbreken van de nodige sturing zorgt ervoor dat je af en toe best een tijdje aan het zoeken bent wat je nou moet doen. Dat is een klein smetje op de anders vloeiende platformactie. Wel maakt dit avontuur het je in tegenstelling tot veel recente 2D-platformers behoorlijk moeilijk en presenteert het een, voor platformers, indrukwekkend verhaal. Samen met de mooi opgepoetste ouderwetse stijl en de fantastische soundtrack maakt het dit avontuur tot een tijdloze topper.

8.5

• + Fantastische muziek
  • + Pittige platformer