Shadow Bug

Altijd al een ninja willen zijn? In Shadow Bug bestuur je een machtige ninja, die, tot niemands verbazing, de naam Shadow Bug draagt. Hij neemt het heft in eigen hand om zijn thuis te beschermen tegen een opkomend gevaar. Je gaat op pad om een kwaadaardige fabriek een halt toe te roepen en het bos terug te laten keren naar haar normale staat. Hierin werkt een stortvloed aan vijanden, die verdorven zijn door de vervuilende praktijken van de industrie, je echter flink tegen. Help de kleine ninja zijn doel te bereiken!

In de dynamische puzzelplatformer Shadow Bug beweeg je jezelf voornamelijk voort door van vijand naar vijand te springen. Je doorkruist 36 mysterieuze levels, elk met een eigen twist en insteek, die ongeveer één tot drie minuten per stuk duren. De snelle levels geven het spel een bepaalde vlotte flow, extra versterkt door de snelheid waarmee de Shadow Bug over het beeldscherm vliegt. Dit alles loopt als een trein en werkt bijzonder soepel. Om het fris te houden gooit het spel regelmatig met nieuwe elementen, waardoor levels niet teveel op elkaar lijken. Van vogels die stekelige balletjes uit hun mond laten vallen, tot scherpe cirkelzagen en hapgrage springende piranha’s; de Shadow Bug trotseert het allemaal. In de latere levels, in de fabriek, komt de ware aard van het beestje naar boven, wanneer Shadow Bug op insectachtige wijze over tandwielen heen kruipt om laserstralen te ontwijken. En als hij hier dan in slaagt, wacht hem een noodlottige laatste eindstrijd.

Er is een duidelijke moeilijkheidscurve aanwezig in de game. De introducerende levels hebben primair als doel je te laten zien hoe het spel werkt en waartoe de Shadow Bug in staat is. Naarmate je vordert, confronteert het spel je met uitdagendere platformactie en complexere puzzels. Het spel dwingt je impliciet om enige haast te maken, aangezien je voor elk level drie sterren kunt verdienen, waarvan één voor tijd. Het spel toont je tevens een ranglijst van tijden, waarin je ziet hoe jouw record zich verhoudt tot dat van anderen. De andere twee sterren krijg je voor het uitspelen van het level en het verzamelen van genoeg witte bollen. Dit sterrensysteem draagt bij aan een hogere replaywaarde, aangezien je de levels in een eerste speelbeurt waarschijnlijk verlaat met slechts één of twee sterren.

Geen doorsnee besturing
Shadow Bug laat je de keuze tussen twee vormen van besturing. De eerste optie, touchscreenbesturing, is een duidelijk erfenis van de mobiele versie van dit spel – Shadow Bug verscheen oorspronkelijk namelijk als Android- en iOS-game. Wie niet zo’n fan is van aanraakbesturing, kan aan de slag met motion controls. Basisbewegingen – het naar links en rechts bewegen – voer je uit met de linker joystick, of door je vinger links of rechts op het touchscreen te houden. Om echter de hoogte op te zoeken en je door muren te verplaatsen, moet je jezelf lanceren door het beoogde monster aan te klikken op het touchscreen, of middels bewegingsbesturing, geholpen door een vliegend insect dat als cursor fungeert. Dit klinkt wellicht omslachtig, maar in de praktijk leidt dit tot intuïtieve, dynamische platformactie, waarbij je voortdurend snel moet handelen.

Logischerwijs is de touchscreenbesturing geen optie meer als je in TV-stijl speelt. Andersom presteert de bewegingsbesturing juist het best in deze stijl. Op beide is echter wel iets aan te merken. Met touchscreenbesturing komt het wel eens voor dat je in alle hectiek per ongeluk een vijand aantikt, terwijl je de Shadow Bug enkel naar links of rechts wilde zien lopen. Bij het alternatief komt het wel eens voor dat er problemen zijn met het richten van de Joy-Con, dit herstel je echter weer met een simpele druk op de y-knop. Ondanks deze kleine gebreken werken beide opties fijn. Het ontbreken van conventionele besturingsopties in Shadow Bug stoort uiteindelijk echter niet.

Van schaduw en licht
Shadow Bug valt op met een erg artistieke stijl. Het spel maakt gebruik van contrasterend zwart en wit, wat samen met mooi vormgegeven achtergronden en uitspringende kleuren een eigenzinnige en aansprekend geheel vormt. De donkere kleuren van de Shadow Bug, de vijanden en omgevingen hebben iets onheilspellends, waartegen bijvoorbeeld de te verzamelen lichtbollen aftekenen. Felle kleuren springen uit de zwartwit-wereld en geven je doorgaans hints: van gifgroen water mag je verwachten dat het inderdaad giftig is, en de rode punten van scherpe spitsen geven je ook een duidelijke aanwijzing. Ook besteedt de game aandacht aan de kleinere details. Zo worden “ouderwetse” deuren met bijbehorende sleutels in de latere levels in een moderner jasje gestoken en correspondeert een meer geavanceerde chip met het slot. Al met al heeft Shadow Bug een vrij eigenzinnige en goed passende stijl.

Shadow Bug verscheen oorspronkelijk als spelletje op de mobiele game markt. Ondanks het imago dat doorgaans op dergelijke titels berust, heeft dit spel haar weg naar de Nintendo Switch naar mijn mening prima gevonden. Naast touchscreenbesturing heeft de ontwikkelaar tijd gestoken in een besturingsschema met bewegingsbesturing, wat het spel zeker ten goede komt. De gameplay is solide en heeft een opbouwende moeilijkheidsgraad. Zeker de latere levels testen de Shadow Bug. Dit mooi vormgegeven spelletje is niet bijzonder lang en moet vooral gezien worden als een spel dat je even tussendoor oppakt om een paar levels te spelen. In die context is dit ninja-avontuur zeker aan te raden.

7.5

• + Snelle platformactie
  • + Bijzondere stijl