Session: Skate Sim

• 9 mrt 23 om 10:00

• 2

Skateboarden was twee decennia geleden nog een van de coolste dingen die je kon doen. Rond de eeuwwisseling waren Rocket Power, Tony Hawk en Shaun White synoniemen voor stoere mensen die extreme sporten trotseren. Skateboarden is namelijk zeer intensief en vraagt ontzettend veel van het lichaam. Weet Session: Skate Sim deze cultuur goed over te nemen of slaat het de plank volledig mis?

Session: Skate Sim is een vrij unieke skate-game dankzij de vernieuwende controls. Beide analogesticks vertegenwoordigen namelijk de voeten op het skateboard. Dit is ontzettend wennen, want je stuurt hierdoor met de linker en rechter triggerknoppen. Het voordeel hiervan is echter, dat als je eenmaal gewend bent aan de besturing je veel preciezer het skateboard kunt besturen. Zeker als je zelf ervaring hebt met op een skateboard staan.

Als je eenmaal de besturing hebt gemeesterd na een aantal uurtjes, wordt het tijd om een te gekke line aan trucjes achter elkaar uit te voeren. In Session: Skate Sim mag je skateboarden op verschillende iconische plekken; van San Francisco tot New York tot Philadelphia. Het mooie hieraan is dat je deze tricks overal op de kaart kunt uitvoeren en dat het spel je alle mogelijkheden geeft om met wat fantasie en passie een eigen reeks aan toffe stunts uit te voeren. Dit is dan gelijk ook het beste element aan deze titel, want leuke plekjes zoeken waar je veel kunt stunten is het hoogtepunt.

Fantasieloos
Waar de speler fantasie en creativiteit moet tonen in de wereld van Session: Skate Sim, geniet deze wereld van deze game totaal niet van deze eigenschappen: het voelt ontzettend levenloos aan. Voor een spel dat zich roemt om de realistische skate-ervaring, mist elke vorm van interactie. Er rijden geen auto’s, er lopen geen mensen rond en je komt vrijwel nooit een andere skater tegen. Dit is niet alleen zeer jammerlijk, maar zorgt er tevens voor dat het spel vrij mager aanvoelt. Want de echte skate-ervaring moet toch wel het sociale aspect omvatten.

Session: Skate Sim kent ook enkele missies en een korte “story mode”. Dit is echter niet veel anders dan met een NPC praten, een bepaalde truc doen op een bepaalde locatie en meer diepgang is er niet. Sterker nog, dit aspect is ontzettend frustrerend gebouwd. Zo stelt de missie enkel “Doe een Ollie”, terwijl de daadwerkelijke missie is “Doe een Ollie rondom plek X”. Zo heb ik in het begin drieduizend Ollie’s gedaan, maar lukte het me niet om de missie “Doe drie Ollie’s” af te strepen. Wat bleek, je moest deze truc doen op een zeer specifiek platform, en zelfs dan wist het spel niet altijd te herkennen dat je de missie had voltooid. Dus buiten het feit dat de missies ontzettend repetitief waren, werkten ze niet goed en was de uitleg vaak onduidelijk.

Als laatste kun je daar nog bij optellen dat de beloningen voor het voltooien van deze missies totaal oninteressant is. Je ontvangt geld en ervaringspunten. Het geld kun je vervolgens bij een Skate-winkel inleveren voor nieuwe gear. Dit is echter compleet cosmetisch en heeft verder totaal geen invloed op de gameplay. De ervaringspunten doen verder ook niets behalve nieuwe missies vrijspelen, die dezelfde diepgang hebben als de missies die je al hebt voltooid. Wat toch wel een zeer gemiste kans is, want nu heb je totaal geen drijfveer om meer missies te spelen.

Presentatie
Session: Skate Sim draait gelukkig zeer stabiel op de Nintendo Switch, waardoor het spel nooit hapert of moeite heeft. Dit komt grotendeels omdat de wereld volledig verlaten is, maar toch ook wel omdat het allemaal wel zeer pixelachtig eruit ziet. Maar omdat het spel zo soepel loopt, kun je wel optimaal genieten van de sterke gameplay. Het spel zit daarbij vol met geweldige muzieknummers die je volledig in de skate-sfeer zetten.

Al met al tilt Session: Skate Sim het skategenre alleen dankzij de besturing naar een nieuw niveau. De rest van de game mist echter alle elementen om vermakelijk en lang interessant te houden. Het spel kent daarbij een aanzienlijk instapniveau en zonder leuke missies of boeiende skill trees is dat behoorlijk veeleisend voor de gamer. Tel daarbij op dat Session: Skate Sim grafisch behoorlijk beneden peil is, en je krijgt een titel die veel potentie maar weinig content heeft. Mocht je een skater zijn of de cultuur van het skaten interessant vinden, dan kun je deze in de aanbieding wellicht een keertje oppikken. Anders zou ik het spel vooral vermijden.

6

• + Innovatieve gameplay
  • + Leuk als je zelf creatief bent
  • - Levenloze wereld
  • - Grafisch niet op niveau
  • - Missies voelen nutteloos aan
  • - Je haalt nooit progressie
  • - Mist iedere vorm van diepgang

0

24-04-2024

2

[Terugkijken] Bekijk hier de LEVEL-5 VISION 2023

1

Nieuws [Terugkijken] Bekijk hier de LEVEL-5 VISION 2023

09-03-2023

4

Artwork van Metroid Fusion, dat naar NSO+ komt op 7 maart

6

Media Metroid Fusion vanaf nu beschikbaar via Nintendo Switch Online+

09-03-2023

5

Apenknul

9 mrt 23 om 10:28

#9138‍

3756 XP | 707 comments

Tof dat er een review van gekomen is. Ik twijfelde wel een beetje, omdat ik van Skate games houd, maar als ik het zo hoor laat ik het links liggen.

Ik weet weer wel dat je in de andere versies een optie of slider had om voetgangers, skaters en dergelijke aan en uit te zetten, juist voor die framerate dingen. Maar als ik dit zo lees, zit dat er dus bij de Switch versie niet in?

Hoewel ik graag Skateboard games op Switch zie zitten, denk ik niet dat het erg mooi oogt op het platform. SkaterXL moet ook nog komen, maar de eerste beelden zagen er ook niet uit.

9 mrt 23 om 10:41

#9139‍

2611 XP | 236 comments

Dat klopt, dit werkt op de PC al minimaal en staat nog in de beta-schoenen. Je hebt enkele "Experimental" opties waaronder voetgangers. Maar door dit aan te zetten verlies je het enige wat de Switch-versie heeft: stabiliteit. Dit geldt overigens voor al deze features, deze zorgen er allemaal voor dat de FPS minimaal gehalveerd wordt.