Serial Cleaner

In Serial Cleaner stap je in de schoenen van Bobby, beter bekend als “The Cleaner”. Bobby verzorgt echter meer dan interieur: hij ruimt de rotzooi op die de maffiosi achterlaten. Het is dan ook je doel in deze game om de plaats delicten zo goed mogelijk schoon te maken zodat de politie niet kan achterhalen wie er achter de moorden zit! Bobby bedrijft daarmee een risicovolle onderneming.

Serial Clearner is een stijlvolle 2D-stealthgame vol actie die ook wel wat weg heeft van een puzzelgame. De game bevat in totaal dertig levels die je moet “schoonmaken”. Twintig daarvan in de “verhaallijn” en tien zijn vormgegeven als een knipoog naar enkele bekende films. In ieder level is het je doel om bewijsmateriaal, lichamen en bloed voor de ogen van toekijkende agenten en andere “vijanden” op te ruimen en dat is niet altijd even gemakkelijk. Gelukkig kun je ieder level zo vaak opnieuw proberen als nodig en veranderen de plekken van de lichamen iedere keer. Als je goed oplet, is het heel goed te doen. De agenten lopen in vaste patronen en je kunt ze bijvoorbeeld andere routes laten lopen door bepaalde voorwerpen te verplaatsen. Hierdoor krijg je het gevoel dat je puzzels op aan het lossen bent. Een erg bijzondere combinatie van genres!

Waar is ie nou?

Mocht je tijdens je opruimingswerkzaamheden toch gesnapt worden dan kun je altijd nog wegrennen. Let er echter wel op dat jij allesbehalve snel bent en je vijanden je dus snel te grazen zullen nemen. In ieder level vind je plekken zoals dozen waar je in kunt duiken om uit het zicht te verdwijnen. Hierdoor lijkt het af en toe alsof je vijanden ongelofelijk dom zijn. Als je recht voor de ogen van een agent die achter je aanzit zo’n “safespot” inspringt, vergeet die agent ineens op magische wijze dat hij achter je aan zat. Uiteraard is een dergelijk mechanisme nodig zodat je niet iedere keer dat je gesnapt wordt meteen af bent, maar dit had toch wel wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Tussen de levels door is verder genoeg afwisseling te vinden. De ene keer mag je een camping opruimen en de volgende keer mag je een filmstudio ontdoen van bloed en lichamen. Deze afwisseling is prima, al verandert de inhoud niet echt. Het concept van de eerste levels herhaalt tot en met het laatste level. De eerste acht á negen levels leggen het concept uit en voegen steeds meer zaken om op te ruimen toe. Daarna worden de levels alleen nog maar groter, met meer vijanden, waardoor je rustiger te werk moet gaan. Zo brengen ze uitdaging door meer van hetzelfde in de levels te stoppen. Dat maakt niet uit, maar wat meer variatie was welkom geweest. Hierdoor is het meer een gemiste kans want ze hadden veel meer kunnen doen met dit concept!

Jaren ’70-sfeer

Serial Cleaner blinkt vooral uit in setting en sfeer. De gekozen jaren ’70-stijl en -humor zijn geweldig en ook de kleine intermissies tussen het opruimen door zorgen voor een aangename afwisseling. Even met je moeder praten, even kijken wat er op tv is en zo kun je in je huis nog meer dingen aanklikken puur voor een stukje extra sfeercreatie. Ook alle geluidseffecten en muziekjes lijken regelrecht uit oude films te komen. Chapeau voor de ontwikkelaars die de gekozen jaren ’70-sfeer erg goed neer weten te zetten.

Serial Cleaner brengt een interessante combinatie van stealth en puzzelen naar de Nintendo Switch. De eerste levels zijn erg boeiend en continu vernieuwend, terwijl de gekozen jaren ’70-stijl en -humor echt geweldig zijn neergezet door de ontwikkelaar. Helaas wordt de game na pakweg de eerste negen levels erg repetitief en worden alleen de plaats delicten steeds groter met meer agenten ter plaatse. Uitdaging is er zo wel genoeg te vinden, maar zonder de gewenste variatie in gameplay. Lijkt de combinatie van puzzelen en stealth je echter wel iets? Dan kan Serial Cleaner je daar prima in voorzien en geraak je zeker niet teleurgesteld!

7.5

• + Interessante combinatie van stealh en puzzelen
  • + Jaren ’70-stijl en -humor