SD Gundam Battle Alliance

Het Gunam-verhaal begon in 1979 met de eerste serie en is sindsdien doorgegroeid. Er verschenen meerdere series, manga’s, films en spellen. Daarnaast verschenen ook vele model kits van zowel de mobile suits als de sub-franchise SD Gundam. In deze SD-franchise zijn de suits chibi versies van de oorspronkelijke versies, vandaar de afkorting SD: Super Deformed. Deze schattigere versie van de o-zo-stoere Gundams zijn super populair in Japan, maar zijn minder geliefd in het Westen. Toch is het besluit gemaakt om SD Gundam Battle Alliance ook hier uit te brengen. In SD Gundam Battle Alliance speel jeals deze schattige robot pakken. Heeft dit spel mijn liefde wel gewonnen? Of was het toch beter in Japan gebleven?

In SD Gundam Battle Alliance ben jij de commander van de Gatheroad Squadron. Na je eerste missie word je uit de wereld gehaald door een AI: Sakura Slash. Vervolgens beland je in de G revolution-dimensie. Dit is een soort database waarin alle opnames van grote gebeurtenissen uit het verleden zijn opgeslagen. Alleen één ding klopt niet, er lijkt geknoeid met de gebeurtenissen. Samen met jouw teamgenoot Juno en de AI ga je op onderzoek uit en los je de fouten in de historische gebeurtenissen op.

Nostalgisch voor echte fans

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het spel redelijk verwarrend vind. Je springt namelijk van de ene naar de andere gebeurtenis in de missies. Niks staat in chronologische volgorde. Juno en Sakura leggen gelukkig genoeg uit zodat ik wist wat er qua gameplay moest gebeuren, maar voor een niet-kenner is het verhaal een grote warboel. Voor een kenner is het vast een grote trip nostalgie. Het is de bedoeling dat je eerst de Break missies speelt waarbij dus heel veel niet klopt. Zo is er bijvoorbeeld een gundam veranderd of iets verplaatst. Daarna speel je de true missies waarin alles wel klopt en je de gebeurtenis weer herstelt.

Door deze missies te spelen speel je Gundam blueprints vrij en krijg je MS-punten waarmee je Gundams van jouzelf en je twee teamgenoten kan upgraden. Er gaan standaard twee teamgenoten met je mee in de gebeurtenissen. Je hebt zelf de vrije keuze welke Gundams jijzelf speelt en welke je aan je teamgenoot overlaat. Deze keuze heeft geen impact op de True missies of op het gehele verhaal.

Actie!

De grote gevechten zijn nogal overweldigend. Er gebeurt gigantisch veel om je heen en vanuit elke hoek staat er wel een tegenstander op je te wachten. Er bestaat een Lock-functie zodat je echt gericht staat op één tegenstander om deze chaos te verhelpen. Dit is echter geen garantie dat jouw ranged aanvallen de tegenstander ook echt raken. Dit is super frustrerend. De mechanic is wel  leuk. Het zorgt voor een moeilijkheidsgraad, waardoor je geforceerd wordt het spel tactisch te spelen.

Er is ook een bepaalde zelfgenezing-functie maar daarvoor moet je echt uit de buurt zijn van tegenstanders. Ik ben vaak genoeg dood gegaan omdat ik mezelf niet even in veiligheid kon brengen. Gelukkig kunnen jouw teamgenoten jou genezen als je echt dood bent. Ze zijn helaas niet zo snugger om dat ook elke keer te komen doen. Je AI-teamgenoten maken het je steeds moeilijker hoe verder je in het spel komt. Ze gaan zelf ook super vaak dood, waardoor jij er uiteindelijk  echt alleen voor staat.

Elke gevechtsrobot is voorzien van zowel Melee als Ranged wapens. Zo heb je drie subclasses (Infighter, Sharpshooter en All-Rounder) aan subweapons. Soms heb je ook echt alleen de mogelijkheid om de tegenstander te raken met je Ranged wapens. Dit zorgt voor wat frustraties.

De tegenstanders die je tijdens het spel tegenkomt zijn onder andere Big Zam, de iconische Zeon, OZ, mobiele armors en de Earth Federation.

De gevechten zien er verder top uit. Bij enkele combo’s verschijnt zelfs een soort animatie wat een episch effect geeft en je echt in het gevecht meetrekt. Elke gevechtsrobot is ook voorzien van zijn eigen ultieme kracht. Zo heb je een sterke laser of een superkrachtige melee aanval. Deze moet je wel eerst opladen, wat gewoon gebeurt na de loop van tijd.

Beeld en geluid

Zoals ik al eerder genoemd heb, zijn de gevechtsrobots chibi-versies. Deze chibi’s zijn niet super gedetailleerd maar vallen wel meteen op. De piloten zijn dan weer geen chibi’s, wat ik dan weer raar vindt. De twee stijlen botsen een beetje met elkaar. De wereld om je heen heeft ook niet de mooiste uitstraling, maar je kan wel gebouwen slopen door er tegenaan te lopen of er op te springen. Bomen gaan echter niet kapot. Ik had nooit gedacht dat bomen zo sterk zouden zijn tegen geavanceerde chibi-robot suits, maar blijkbaar zijn ze onverwoestbaar. Lekker bezig, moeder natuur!

1-0 voor moeder natuur!

Het spel is volledig ingesproken met Japanse stemmen. Dit zijn de originele stemacteurs, dus Gundam-fans kunnen hun hart ophalen. De muziek en geluidseffecten die zich op de achtergrond afspelen voegen daar ook veel aan toe. Een aantal muzieknummers zijn oude bekenden, maar er zijn ook nieuwe toegevoegd, elk met hun eigen charme.

De gevechten zijn super uitdagend en zeker niet makkelijk om doorheen te komen, dit maakt de beleving leuk. De chibi’s zijn ondanks de grote chaos duidelijk te herkennen waardoor je de focus niet verliest. Als je een echte Gundam-kenner bent, is het spel puur en puur nostalgie.il je als beginner in de Gundam serie komen? Dan raad ik dit spel vanwege de verwarrende verhaallijn af. Alle gebeurtenissen zijn door elkaar gehusseld en er zit geen duidelijk verhaal in. De stijlkeuzes zijn nogal botsend  met elkaar. Het was beter geweest als ze alles in chibistijl of de  originele stijl hadden gemaakt. De AI en Auto-Lock zijn daarbij ook echt niet ideaal. De prijs van 59,99 is aan de hoge kant voor iemand die de Gundam wereld nog niet kent. Voor de echte fan is het de prijs zeker wel waard.

6

• + Epische animaties
  • + Bekende Gundams