RPG Time: The Legend of Wright - Met "Het Kasteel" spelen

• 15 aug 22 om 15:00

• Robin

• 4

Het brein van een kind is een wonder. Kinderen zien in alles iets avontuurlijks, fantastisch, romantisch. Ik was niet heel anders als kind. Ooit was ik er zeker van dat ik een Power Ranger kon worden en liep ik even weg van huis zonder dit aan mijn moeder door te geven. Niet slim, want die was meteen ongerust. Ze vond het fijner dat ik samen met mijn zusje met “Het Kasteel” speelde. Het kasteel was het huis van Batman die uiteindelijk het huis werd van een Star Wars-alien en Yasmine van Disney’s Aladdin. RPG Time: The Legend of Wright is net zoals dat kasteel. Een avontuurlijk, fantastisch en romantisch avontuur.

De game begint wanneer de laatste minuten wegtikken van de schooldag. Je maatje Kentaro vraagt of je samen wat wilt doen na school en of je zin hebt om zijn RPG te spelen die hij heeft gemaakt. Pats, boem en daar wordt De RPG: The Legend of Wright neergezet. Een gigantisch houten bord met verschillende ingegraveerde elementen staat voor je neus. Een notitieboekje met de woorden “ The Legend of Wright “ staat klaar. Links van je wordt de tutorial knop neergelegd. Op een speelse manier worden zo de verschillende personages en gameplay elementen uitgelegd. Na de tutorial dungeon begint het echte werk.

Point & Click

Hoewel je door de naam zou denken dat deze game een RPG is, ligt de waarheid toch anders. RPG Time: The Legend of Wright is meer een visual novel-achtig avontuur. Het is een beetje te vergelijken met Dungeons & Dragons waarbij Kentaro zich voordoet als de “Dungeon Master”. Het verhaal wordt verteld in een schetsboek en alles komt prachtig tot leven in een potlood-achtige stijl. Je speelt als Hero Wright die Princess Lay moet redden van de gemene Dethgawd.

Veel van de gameplay elementen worden verteld door middel van puzzels op te lossen; zoals in de Point & Click adventures van vroeger. Zo begint het verhaal van The Legend of Wright in een een grottenstelsel waar je uiteindelijk een familie van mol-achtige wezens tegenkomt. Ineens speel je een baseball match tegen ze. Enkele minuten later krijg je een tank die niet kan schieten en nog enkele minuten later wordt je in de E-Sports Arena van de mollen meegenomen in de GameVerse waar je vast zit. Het is chaos, maar deze chaos werkt aanstekelijk en laat heel goed de fantasie van kinderen zien. Ik genoot volop.

Welcome to the GameVerse!

Een waar avontuur

Zoals eerder vermeld is de game niet echt een RPG zoals Xenoblade Chronicles 3 of Dragon Quest. Wel zijn er elementen te vinden van (J)RPG’s in deze game; bijvoorbeeld gevechten.

Deze spelen zich vaak af in een first-person view, zoals in de oude Dragon Quest games. Het verschil hier is dat de gevechten – net zoals de open wereld – puzzels zijn, alleen dan in de vorm van een turn-based battle. Zo is er op een bepaald moment in het verhaal een gevecht met een Centaur-achtig personage. Zijn hele lichaam zit vol met bepantsering. Na een beetje logisch nadenken en rondkijken zie je dat de beste man zijn benen (paarden hebben benen) niet heeft beschermd.

Vaak zal je door het verhaal heen hints krijgen voor toekomstige gevechten of worden deze al strijdend benoemd. Niet alleen turn based gevechten komen langs, ook zijn er actievolle gevechten. Zo is er vroeg in het game een soort van moddermonster met tandpijn. Deze stuurt hordes zombies op je af in realtime. Op hetzelfde moment moet je het moddermonster helpen met zijn kiespijn en trek je zijn tanden eruit. Al met al verrast de game regelmatig. Mijn vriendin die meekeek vond de game ook ontzettend origineel en vond de kleine touches die de game gaf erg leuk.

Hmm, waar zal ik toch eens aanvallen?

Point & Touch!?: Een potlood fantasie

Als ik toch even het woord touch benoem is het misschien goed te vermelden dat de de game touchscreen support heeft! Toen ik besloot de game in handheld te spelen was ik prettig verrast. Het touchscreen werkt erg lekker voor deze game in handheld, iets wat meer Switch-games zouden moeten doen.

De presentatie verdient ook een pluim. The Legend of Wright komt door de potlood-stijl echt tot leven. Ook de soundtrack past heel goed bij de verschillende scènes in kwestie. Op elk moment kan je in de rechterhoek zien welk muzieknummer speelt op de telefoon van Kentaro. Een leuk detail.

Ondanks alle toffe elementen, heeft de game wel een paar minpuntjes. Het spelt voelt soms erg langzaam. Vaak stoorde het niet, maar soms had ik toch wel liever wat meer snelheid gezien op bepaalde momenten. Ook was de besturing enorm wennen gezien het in sommige gevallen niet logisch is welke knoppen er worden gebruikt voor welke actie.

Niet alleen potlood brengt het verhaal to leven. Het hele spel is een prachtig knutselwerk!

RPG Time: The Legend of Wright is ten eerste een prachtige game. Het is een game die mij qua presentatie enorm heeft verrast en bracht me soms weer terug naar de tijd waar ik speelde met “Het Kasteel”. Het verhaal wordt verteld in een fantastische wereld waar alles zomaar kan gebeuren. Daarnaast is spelen met touchscreen-controls gewoon heel erg tof. Heb je zin in een laid-back, creatief avontuur waarin alles mogelijk is? Kijk dan niet verder en speel RPG Time: The Legend of Wright.

8.8

• + Prachtige presentatie
  • + Leuke humor
  • + Toffe soundtrack
  • + Pop-culture referenties
  • - Soms een langzame game

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

0

28-03-2024

2

Tyranitar beschikbaar in Pokémon Unite: nieuwe trailer

1

Nieuws Tyranitar beschikbaar in Pokémon Unite: nieuwe trailer

15-08-2022

2

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake krijgt knotsgekke gameplay-trailer

1

Media SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake krijgt knotsgekke gameplay-trailer

15-08-2022

1

Discussieer met ons mee! 4

Monokuma

15 aug 22 om 17:26

#6344‍

797 XP | 135 comments

Deze game trok mijn aandacht al toen tijdens de Direct in juni! Game heeft een unieke presentatie die het doet uitblinken tussen redelijk wat andere spellen. En het wordt steeds beter hoe langer ik er naar kijk. Ik vind het ook wel opmerkend dat je het over touchscreen ondersteuning hebt. En juist toen ik erbij nadacht, bedenk ik mij dat er verrassend weinig games gebruik maken van het touchscreen. Zelfs voor dingen die menunavigatie wordt de functie niet toegepast.

Als laatste, twee vragen:

1. Wat moet ik eigenlijk verwachten bij touchscreengebruik in dit spel?

2. Hoeveel uur heb je er ongeveer over gedaan om het uit te spelen?

15 aug 22 om 20:19

#6348‍

3154 XP | 466 comments

1. In principe kan je het spel geheel in touch screen spelen. Dus veel klikken wat je normaal met de A of R knop zou doen. 2. Ongeveer 7,5 uur zou ik zeggen. Moet ik wel zeggen dat ik ook deels de game gewoon aan had staan en even wat anders aan het doen was dus het zou goed kunnen dat het minder is .

Monokuma

15 aug 22 om 20:51

#6349‍

797 XP | 135 comments

Bedankt voor het antwoorden!

Ik moet bekennen dat ik het een beetje kort vind voor een spel met een prijskaartje van €30. Desondanks, dit spel gaat op mijn eShop-verlanglijst en dan zie ik het wel als hij in de uitverkoop is of als ik te veel eShop-tegoed heb om te besteden.

16 aug 22 om 09:45

#6351‍

3154 XP | 466 comments