RollerCoaster Tycoon Adventures

• 4 jan 19 om 08:00

• Dyon

• 0

Iedere gamer die eind jaren ’80 en begin jaren ’90 is geboren zal dit spel ongetwijfeld wel eens hebben aangeraakt. Ik heb het natuurlijk over dé bedrijfssimulatiegame Rollercoaster Tycoon. Vooral de eerste twee delen en diens uitbreidingen hebben een extreem goede basis gelegd om je creatieve geest los te laten op het maken van je eigen pretpark. Na minder succesvolle delen voor onder andere de mobiele apparaten en de Nintendo 3DS komt ‘RCT’ nu naar Nintendo’s hybride console. Kunnen we eindelijk weer de jaren ’90 herbeleven?

Rollercoaster Tycoon Adventures heeft in beginsel niks te maken met de eerste twee delen uit de originele versies, integendeel. Deze titel voor de Nintendo Switch moet je zien als een HD-versie van Rollercoaster Tycoon Touch dat in 2016 het levenslicht zag. Het is daarmee eigenlijk een port van een game voor mobiele apparaten, desalniettemin heeft deze titel geen microtransacties, maar kent wel talloze overeenkomsten met de mobiele titel.

Pretparkmanager

Om het spel te beginnen kun je kiezen uit een aantal diverse spelmodi: Adventure, Scenario sandbox en de tutorial-modus. De Avontuur-modus lijkt op de klassieke spelmodus die je in het origineel had: aan de hand van een aantal gestelde doelen je pretpark vanaf de grond opbouwen en een succes maken door soms lastige keuzes te maken. In de Scenario-modus bestaat het pretpark al, en moet je een aantal doelen halen, denk aan een aantal bezoekers binnen een bepaalde periode. In de sandbox-modus heb je helemaal geen geld of doelen en kun je gewoon je eigen favoriete pretpark bouwen zonder restricties.

Hoewel de manier van spelen op de Nintendo Switch in eerste instantie wat onwennig oogt, is het spel als je hem eenmaal onder de knie hebt redelijk te besturen. Toch blijft het hebben van een cursor of een muis de beste manier om een spel zoals Rollercoaster Tycoon te spelen. Vooral bij het ontwerpen van achtbanen kun je het achtbaanspoor niet op een vlotte manier leggen, waardoor daar onnodig veel tijd in gaat zitten. Het is zeker niet slecht, maar de voorgaande delen hadden een uitgebreidere rollercoastersim.

(te) Simpel

Rollercoaster Tycoon Adventures is een heuse downgrade als het op de moeilijkheidsgraad en ook de simulatie aankomt. Waar je in het verleden tot in detail kon inzoomen op één specifieke gast, eigen medewerkers of attractie, is het spel nu veel algemener geworden. Voor de jonge gamer wellicht leuk, maar niet wat je zou verwachten bij een echte pretparksimulator. Ook kleine grappige elementen uit de originele delen, het crashen van achtbanen, het verslepen en hernoemen van je gasten en de diversiteit aan voorgebouwde pretparken ontbreken. Een gemiste kans, zeker voor de oude RCT-fan die besluit om de inmiddels al dode franchise toch nog één laatste kans te geven.

Presentatie

Het spel ziet er grafisch goed en kleurrijk uit op de Nintendo Switch. Toch zie je wel meteen dat het een port is van een mobiele game en daarmee kun je je afvragen of het grafisch gezien wel past op je grote tv-scherm. Het is overigens ook aan te raden om het spel in de docked-modus te spelen, want in de handheld-modus geeft de game veel lag, vooral als je het pretpark al goed vol hebt gebouwd. Overigens nog wel een positieve noot: het draaimolen-muziekje uit het originele spel is aanwezig en dat bracht toch even een glimlach op mijn gezicht.

6

• + Kleurrijke wereld
  • + Makkelijk op te pakken