Rogue Legacy

• 17 nov 18 om 12:19

• Dreon

• 0

Het is het jaar 730 AD, je wordt wakker in je krakkemikkige bedje. Nadat je wat brood hebt gegeten als ontbijt ga je buiten op zoek naar je vader, deze is helaas nergens te bekennen. Na flink wat rondvragen in het dorp kom je erachter dat je vader naar kasteel Hamson is gegaan om de eer van je familie te herstellen. De dagen, maanden en zelfs jaren vliegen voorbij. Intussen ben je getrouwd en heb je een dochtertje gekregen maar je hebt tot op de dag van vandaag nooit meer iets gehoord van je vader. Vandaag besluit je om zelf naar het kasteel te gaan en op zoek te gaan naar je vader, niet wetende dat jouw dochter dit later ook voor jou zal doen.

Erfgenaam op erfgenaam

In Rogue Legacy speel je een lid van een familie waarvan iedereen gedoemd is om naar kasteel Hamson te gaan om de eer te herstellen. Je probeert in deze roguelike platformer zoveel mogelijk geld te verzamelen door spullen te vernietigen, monsters te verslaan en schatkisten te vinden. Dit lijkt allemaal erg makkelijk maar de monsters komen in grote hoeveelheden en iedere kamer is zo ontworpen dat je snel het loodje zal leggen. Iedere keer wanneer je personage sterft, zal zijn of haar erfgenaam het verder opnemen tegen de duistere krachten van het kasteel. Ieder personage heeft zijn of haar eigen voor- en nadelen. Zo zou deze kleurenblind kunnen zijn waardoor je beeld zwart-wit is, of kan deze lijden aan Alzheimer waardoor er geen kaart beschikbaar is tijdens je run, ook zou deze hypergonadisme kunnen hebben waardoor je iedere vijand veel verder terug kan slaan. Er zijn veel verschillende aandoeningen die ieder personage anders kunnen maken. Ook verandert het kasteel iedere keer wanneer je deze bezoekt waardoor je steeds weer de weg moet zoeken en voor nieuwe verrassingen komt te staan.

Het kasteel bestaat uit vier gedeeltes: de hallen, het bos, de toren en de duistere diepte. Deze vier gedeeltes zijn altijd op dezelfde plek te vinden, één boven, één rechts en één onder. Om de eindbaas te kunnen verslaan moet je in ieder gedeelte van het kasteel de baas vinden en verslaan. Wanneer je deze verslagen hebt, gaat één van de emblemen op de grote gouden deur aan het begin van het kasteel blinken. Ook wanneer je sterft hoeven deze bazen niet opnieuw verslagen te worden maar kun je meteen aan de gang met één van de overige gedeeltes van kasteel Hamson. Het verhaal van de eerste ridder die het kasteel betreden heeft wordt verteld door middel van dagboeken die willekeurig in het kasteel te vinden zijn. De stukken tekst zijn erg leuk geschreven en zorgen er toch voor dat het verhaal van de game beetje bij beetje ontrafeld wordt.

Iedere keer een stukje verder

In het begin is de game erg overweldigend en sterf je vrij snel. Gelukkig kan je erfgename met jouw zuurverdiende geld haar huisje omtoveren tot een landhuis. Ook haar zoon zal dit landhuis uitbreiden waardoor er steeds meer opties beschikbaar komen zoals een smid, een tovenares en een architect. Deze opties verlengen je bezoekjes aan het kasteel aanzienlijk omdat je personages steeds sterker worden en omdat je er voor kan zorgen dat het kasteel (tegen betaling) tijdelijk hetzelfde blijft. Door je landhuis steeds groter te maken kun je al je personages permanent versterken en speel je ook steeds meer classes vrij zoals de paladin, barbarian, assassin en nog veel meer. Iedere class heeft zijn eigen specialiteit, deze kun je perfect combineren met bepaalde harnassen en runes. Je kunt bijvoorbeeld leven stelen bij ieder monster dat je verslaat, of simpelweg zoveel mogelijk verdedigingspunten pakken en dit combineren met runes die je meerdere keren kunnen laten springen in de lucht.

Ondanks al deze opties is de game nog steeds erg moeilijk en soms lijken de kamers en vijanden wat oneerlijk, dit kan zorgen voor onnodige frustratie. Zo kan het zijn dat de eerste kamer die je betreedt vol zit met prikkels en er 5 verschillende minibazen op je staan te wachten. Deze kans is gelukkig klein maar dit zorgt er wel voor dat je run meteen gedoemd is te mislukken. Ook zijn er een paar vijanden waar ik veel moeite mee heb gehad omdat deze erg onnatuurlijk bewogen en soms zelfs opeens stopten met bewegen net voor de plek waar ik ingecalculeerd had ze te kunnen slaan. De game loopt erg soepel en ik heb zelf geen framedrops of vervelende bugs meegemaakt.

Rogue Legacy is een erg leuke en uitdagende game waar je je uren mee kunt vermaken. Er zijn erg veel verschillende opties om je willekeurig gegenereerde personage sterker te maken in de hoop dat de game deze ronde wel weet te vlotten. Omdat de game alles willekeurig op je af gooit weet je nooit wat je te wachten staat, dit zorgt af en toe voor wat frustratie maar weet je ondanks dat je een familielid onnodig verloren hebt toch altijd voor nog een ronde te paaien. De game draait uitstekend op de Nintendo Switch en de korte speelsessies maken dit de ideale game om even vlug te spelen waar en wanneer je maar wilt.

8.5

• + Uitdagend
  • + Iedere run een nieuwe generatie met voor- en nadelen