Rocket League

  • Review

  • 20 nov 17 om 10:00

  • Paul

  • 0

Voetbal met auto’s: op papier klinkt het raar, maar de uitwerking kon niet beter. Alleen of met vrienden kan je in Rocket League proberen te scoren in de groeiende lijst van gamemodes die elk totaal anders aanvoelen. Ruim vijftien unieke arena’s staan zowel on- als offline tot je beschikking terwijl je vecht voor de overwinning. Met de honderden voorwerpen en tientallen auto’s kan je je eigen raketgedreven voertuig compleet naar wens aankleden voor een vriendschappelijk of competitief potje autovoetbal. Hoe Pysonix met Rocket League de wereld veroverde kan je teruglezen in onze special. Vandaag voelen we de port-kunsten van Psyonix aan de tand.

De basics

In Rocket League bestuur je een raketgedreven auto om vol adrenaline een potje te voetballen. Door te boosten, rollen en springen raak je de bal om deze in het doel van de tegenstander te laten eindigen. Een combinatie van springen en boosten zal je in de lucht werpen waar je de volledige controle hebt om de bal te kunnen raken. Boost is beperkt en aan te vullen door over “boostpads” heen te rijden verspreid in de arena. Door te driften en de camera te wisselen tussen de bal en jezelf hou je de bal in de gaten terwijl je je positioneert voor het volgende schot. De spannende wedstrijden duren vijf minuten waarin je al dribbelend, vliegend of met mooie passbewegingen moet knokken voor de winst. Vanwege de korte duur van een potje heeft het een erg grote “pick up and play-factor”. Even gauw een potje voetbal, basketbal, explosieve volleybal of hockey is dan ook erg verleidelijk.

Casual

Een van de sterkste punten van Rocket League is de toegankelijkheid. In tafelstijl met twee of in tv-stijl tot vier spelers kan je potjes tegen elkaar of computergestuurde tegenstanders spelen. Train je vaardigheden in vrije training waar je met oneindige boost kan oefenen, of maak gebruik van de ingebouwde tutorials om de nauwkeurigheid van je schot te verbeteren. Er is een seizoensmodus aanwezig en je kan zelfgemaakte potjes compleet naar wens aanpassen door diverse elementen van de bal of de auto’s aan te passen. Mede dankzij de snelle en gevarieerde potjes is het een ideale partygame als je met een paar vrienden op de bank of in de trein zit. Helaas zorgt het delen van één scherm wel voor beperkt zicht. Dit maakt het moeilijker om een perfecte voorzet of aerial te maken. Gelukkig is dat meestal bijzaak als je voor de lol wat raketvoetbal gaat spelen. Ik stoor me meer aan de noodzaak voor elke speler om een Nintendo-profiel aan te maken om te kunnen spelen. Dit onderbreekt het principe van “pick-up and play”.

Of toch hardcore?

Voor de wat meer competitieve spelers, onder wie mijzelf, is er gelukkig ook voldoende plaats. Met een groep van maximaal drie tegen drie kan je voetballen. Alle gekke arena’s zijn uit de lijst gehaald om het zo gebalanceerd mogelijk te houden. Na tien oefenrondjes krijg je een rang toebedeeld die je vervolgens weer kunt verhogen door potjes te winnen. Deze vorm van spelen maakt het uiterst spannend en ik zit vaak op het puntje van mijn stoel met ultieme concentratie om proberen te winnen. Je leert gaandeweg tactieken en strategieën zoals positionering, verdediging en het in de gaten houden van je teamgenoten. Hoewel je de game makkelijk oppakt, zorgt de ranked-modus voor een wat hoger plafond voor hen die uitdaging zoeken. Ondanks de diepgang van Rocket League, hangt het spelverloop ook deels van geluk af. Soms stuitert de bal raar van een muur af, of kun je maar moeilijk voorspellen waar die eindigt als twee spelers tegelijk de bal raken. Aan de ene kant kan dat soms frustrerend zijn, terwijl het voor een casual potje juist lachwekkende taferelen oplevert. Vooral in de 4v4-modus is de chaos niet te bevatten wanneer er acht auto’s tegelijk op de bal af scheuren. Ook Rumble, de modus waar je elke tien seconde een willekeurig voorwerp krijgt, is erg vermakelijk en weet nooit te vervelen.

It’s-a-me!

De Nintendo Switch-versie heeft auto’s van Mario, Luigi en Metroid als unieke content. Alle andere auto’s kan je je helemaal eigen maken door verschillende aspecten aan te passen, maar deze speciale autootjes niet. Met een ruime keuze aan wielen, hoedjes, antenna’s, banners en meer is geen enkele auto hetzelfde. Deze voorwerpen speel je vrij door simpelweg potjes af te ronden. Ook kun je tegen betaling zogenaamde crates openen. Deze bevatten zeldzame voorwerpen en autovariaties die de customisation-opties nóg veelzijdiger maken. De verschillende auto’s hebben een andere hitbox en draaicirkel terwijl alle items verder enkel een cosmetisch nut dienen. Iedereen heeft dan ook dezelfde kansen vanaf het eerste uur zonder meer geld dan de aanschafprijs te betalen. In de afgelopen twee jaar heeft Psyonix het spel al uitgebreid met veel nieuwe modi, arena’s, muziek en er staat nóg meer op de planning.

Stabiele kartelrandjes

Als doorgewinterde Rocket League-speler op PC moest ik even wennen aan het scherm van de Nintendo Switch. Ik moest het opeens met bijna tien keer minder pixels doen wat mij in het begin erg belemmerde om goede schoten te maken. Vooral in handheldmodus heb je last van kartelrandjes, waardoor je de bal en je tegenstanders maar moeilijk ziet. De framerate is erg stabiel en zakt alleen een beetje onderuit in de wat nieuwere levels. Na een paar potjes wennen aan de resolutie was ik dan ook erg dankbaar dat Psyonix de framerate zo stabiel heeft weten te houden. Desondanks zullen ze niet stilzitten met verbeteringen doorvoeringen en mogen we binnenkort ook updates verwachten die de performance nog stabieler maakt.

Rocket League twee auto's en een voetbal

Crossplay als geen ander

Naast nieuwe content en patches wilt Psyonix in 2018 een nieuwe manier van crossplay beschikbaar stellen. Momenteel kunnen alleen gebruikers van hetzelfde platform (PC, PS4, Xbox One of Switch) online een groepje aanmaken om samen te spelen. Wel kan je andere spelers willekeurig tegenkomen als teamgenoten of tegenstanders. Momenteel is Pysonix bezig met het testen van een uniform Psyonix-account. In principe log je dan in op de servers van Rocket League in plaats van het besturingssysteem van het platform naar keuze. Hierdoor wordt het mogelijk om vrienden van andere platformen toe te voegen om samen, als ware crossplatform-party, de wereld van raketvoetbal op zijn kop te zetten. Deze functie staat gepland voor 2018, nog zonder exacte datum. Gezien de reputatie van Psyonix heb ik het volledige vertrouwen dat deze vorm van crossplay zo snel mogelijk beschikbaar komt.

Conclusie

Rocket League is een game die mij de afgelopen twee jaar continue bezig gehouden heeft. De korte speelduur van een potje maakt het spel enorm toegankelijk wanneer je niet veel tijd hebt om te kunnen spelen. Dit werkt goed in combinatie met de Nintendo Switch omdat je nu in bed, in de trein of op te toiletpot even gauw een potje kunt spelen. De echte diepgang vind je in ranked, wat misschien niet voor iedereen weggelegd is. Gelukkig biedt het spel genoeg variatie en customisatie-opties waardoor je tientallen zo niet honderden uren in het spel kan steken zonder dat het gaat vervelen. De geluksfactor is te allen tijde aanwezig maar werkt vaak meer lachwekkend dan frustrerend. Met het oog op de framerate slaagt de port van Rocket League, ook al zie ik graag de patches tegemoet die de resolutie nét wat scherper maken.

8.5

N1-score

  • + Eenvoudig maar ook competitief geschikt
  • + Enorme lijst gratis content die alleen maar groeit
  • + Handheldmodus complimenteert de al gigantische "pick-up and play-factor"
  • - Account aanmaken voor splitscreen is dan weer niet zo toegankelijk
  • - Kartelrandjes en framedrops af en toe hinderlijk

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Cartoon Network: Battle Crashers

0

Review Cartoon Network: Battle Crashers

21-11-2017

0

Redactie

Ben 10

0

Review Ben 10

19-11-2017

0

Redactie

Reageer als eerste!