Rock 'n Racing Off Road DX

De platformen van Nintendo staan sinds de Wii en de Nintendo DS bekend als een toegankelijk voor ontwikkelaars van alle maten, met vaak games van wisselende kwaliteit als gevolg. Indies kunnen met de hardware van Nintendo goed uit de voeten en dat vertaalt zich in een enorm scala aan kleine games in onder andere de Nintendo Switch eShop. Rock n Racing Off Road DX is zo’n titel.

Neen, Rock ‘n Racing Off Road Deluxe is een heruitgave van Rock ’n Racing Off Road die origineel in de Wii U eShop verscheen. Deze top-down racer geeft je de controle over een wagen met grote banden en een diep profiel om je een weg te banen over de zanderige circuits. Simpele besturing, simpele mechanics en een eenvoudige opzet kenmerken dit spel.

Champion

Zoals veel racegames heeft ook Rock ’n Racing Off Road Deluxe een singleplayer-modus, ook bekend als de Championship-modus. Deze modus stuurt je over heel de wereld om te racen op uiteenlopende circuits met elk een eigen karakter. Het ene circuit laat hoge snelheid toe, terwijl een ander zich juist meer richt op juiste timing van bocht nemen en driften. Daarnaast scheur je zeker niet alleen over de zanderige vlakte. Nog zeven andere wagens strijden met jou om de eerste plaats in het kampioenschap. Maar verwacht niet dat men zachtzinnig met je om zal springen. Een flinke crash is in dit spel geen zeldzaamheid en kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.

De lineaire manier van reageren van de AI’s op jou als speler is echter wel zeer ergerlijk met momenten. Normaal zou je verwachten dat je toch een beetje uitkijkt voor elkaar. In dit geval niet, de AI’s rijden net zo lief dwars door je heen als om je heen. Dit heeft als resultaat dat de speler als enige op de baan oplet op de andere auto’s terwijl de AI’s er gewoon één grote chaos van maken. Aan de ene kant de charme van het spel, aan de andere kant gruwelijk irritant. Ook is het heel erg vervelend dat je de besturing niet kunt aanpassen. Ik zou liever met de ZR- en ZL-knop mijn gaspedaal en rem bedienen, echter bleef ik beperkt tot de A- en B-knop.

Multiplayer

Ook biedt Rock ’n Racing Off Road Deluxe een multiplayer-modus. Hierin kun je het lokaal opnemen tegen vrienden en familie op circuits die je zelf kiest, met auto’s die je zelf het prettigst vindt rijden. Dit is een veel beter onderdeel van het spel. Doordat je de AI hier kunt uitschakelen, kun je in een veel rustigere omgeving een potje racen zonder je te hoeven ergeren aan hersenloze snelheidsduivels. Natuurlijk hangt dat laatste af van het gezelschap waar je je op dat moment in bevindt, maar dat terzijde.

De multiplayer-modus maakt Rock ’n Racing Off Road Deluxe vooral een aanschaf waard. Het is een game die het goed zal doen tijdens een feestje of als ontspannende bezigheid. De simpele opzet, alsook de simpele (doch soms irritant bekrompen) besturing zal voor de meesten geen obstakel vormen om het spel op te pakken.

Verschillen?

Op het moment dat je een game port van platform A naar platform B en vervolgens “Deluxe” achter de naam plaatst, verwacht je dat er wat extra content in het spel zou zitten of dat er wat aangepast is om het ook effectief een iets andere versie te maken dan het origineel was. Ik heb gezocht en vergeleken, maar ik heb geen één noemenswaardig verschil gevonden met de Wii U-versie. Zelfs geen toevoeging van een uitleg van de besturing, een opties-scherm, wat extra content of een parcoursbouwer. Het is een klakkeloze port, en het beestje moest toen een naam krijgen. Waarom niet Deluxe erachter plakken toch, dat doet iedereen tegenwoordig… toch?

Rock ’n Racing Off Road Deluxe is geen hoogvlieger als het aankomt op content. En ook geen game die je moet kopen als je van diepgaande en complexe race-simulators houdt. Daarnaast moet je hem ook zeker niet kopen als je graag je besturing afstemt op je eigen voorkeur. De reden waarom je Rock ’n Racing Off Road Deluxe kunt overwegen is wanneer je op zoek bent naar een aardige, casual multiplayer-racer die je met een paar vrienden lokaal op de bank kunt spelen voorafgaand aan een avondje stappen of een dergelijke. Het voordeel is dat het spel absoluut geen prijzige aanschaf is met 7,99 euro. Echter kun je je afvragen of je überhaupt geld wilt besteden aan een gebrekkige game.

5

• + Aardige multiplayer racer
  • + Goed betaalbaar