Sfeer en spanning zijn essentiële elementen voor een spel als Resident Evil, maar gelukkig vergeten de makers nooit dat een videogame staat of valt met sterke gameplay. De mechanieken van het schieten bijvoorbeeld, zijn ook 14 jaar later nog altijd top notch. Het richten is accuraat en afhankelijk van welk lichaamsdeel je raakt, zullen tegenstanders anders reageren. Ze struikelen bijvoorbeeld wanneer je ze in het been schiet en laten hun hooivork vallen als je op hun arm mikt. Daarnaast hebben ook de omgevingen zelf interactieve elementen. Zo kunnen hangende olielampen losgeschoten worden om de Los Illuminados van extra brandwonden te voorzien en kun je bij één minibaas met slim schietwerk een rotsblok op zijn hoofd deponeren.
Creepy death stares
Met het risico dat ik pretentieus klink zou ik de gevechtsscenario’s van Resident Evil 4 stiekem gewoon kunststukjes willen noemen. Ze zijn altijd afwisselend, nooit voorspelbaar en voelen precies goed qua moeilijkheidsgraad. Je selectie aan wapens wordt gedurende het spel ook steeds uitgebreider. Zo heb ik momenteel een shotgun, sniper rifle, magnum en zelfs een raketwerper in mijn koffer, maar dat weten de makers ook donders goed. Dus vlak nadat ik dit wapen bemachtig sluit het spel me opeens op in een een kleine kooi zodat ik wel moet overschakelen naar iets minder explosiefs. Zo voel je je zelfs met een Rocket Launcher in je knuistjes nooit overpowered.
De gebieden waarin deze scenario’s zich afspelen, worden geheel in Capcom-traditie afgesloten met een spannend baasgevecht. Dit zijn de commandanten van de Los Illuminado’s en zij zijn stuk voor stuk memorabel en goed opgebouwd. Van de creepy death stares van de intimiderend bebaarde dorpsleider Mendez tot de huichelachtige mini-Napoleon genaamd Salazar, die je constant treitert gedurende je tocht door zijn kasteel: deze figuren vergeet je niet snel. Ik schrok me vooral het lazarus toen ik -na afloop van een tussenfilmpje- besloot om de deur in te gaan die de eerder genoemde Mendez aan het einde van het filmpje achter zich dicht deed. Om vervolgens direct keihard door hem in mijn nek gegrepen te worden!
Kleine smetjes
Toch ben ik helaas niet zo’n fan van de baasgevechten zelf. Het puzzel-achtige element is cool, maar de problemen beginnen wanneer je als Leon de Tank aanvallen probeert te ontwijken. Diezelfde besturing die zo goed werkt voor spannende verkenningstochten door duistere bossen en kastelen, voelt eerder irritant tijdens het ontwijken van grote messlagen in krappe ruimtes. Resident Evil 4 combineert actie en horror over het algemeen met groot succes. maar tijdens deze momenten voel je de twee actief botsen. Een ander puntje van kritiek zijn de quicktime events. Deze zijn snel, onverwacht en je bent vaak direct dood. Ze komen niet enorm vaak voor en ze zetten je niet heel ver terug, maar het blijft een beetje goedkoop.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!