Rayman Legends: Definitive Edition

• 14 sep 17 om 10:00

• 0

In 2013 verscheen Rayman Legends voor de Wii U, dat wij beloonden met een 9,2. Vier jaar na de release staat het spel nog steeds bekend om haar legendarische platformlevels en aandoenlijke charme. Onder de naam Rayman Legends: Definitive Edition blaast Ubisoft het spel nieuw leven in voor de Nintendo Switch. Overleeft dit destijds fantastische spel de tand des tijds, of kon Ubisoft het spel beter loslaten en haar tijd en moeite in een vervolg steken?

Na verschillende versies te hebben gehad op verscheidende platforms, moet de Definitive Edition de ultieme ervaring bieden. De 2D-platformer krijgt hier en daar wat toevoegingen, maar blijft grotendeels hetzelfde. Voor de volledigheid zullen we daarom eerst de kernpunten van het spel benoemen en daarna pas dieper ingaan op deze toevoegingen.

Platformhelden

In Rayman Legends: Definitve Edition ren je opnieuw door knotsgekke levels en bevecht je sukkelige vijanden in alle soorten en maten. De fantasierijke levels, verdeeld in unieke werelden, zijn onwijs leuk en bieden elk een grote variatie aan gameplay-elementen – van overleven als een miezerige kip tot ongezien door de dieptes van de oceaan zwemmen. Hierdoor blijven de levels interessant en voelen ze elk fris aan. Daarnaast sluit je elke wereld af met een baasgevecht en een muzieklevel. Bij de muzieklevels moet je in volledige harmonie met geremixte klassiekers mee rennen, springen en slaan. Deze melodieuze levels vormen voor mij telkens het hoogtepunt van een wereld.

Hoewel je het spel vrij snel hebt uitgespeeld, kun je je na de credits nog bezighouden moet genoeg content. De levels zitten bijvoorbeeld vol met verstopte Teensies, waarmee je weer nieuwe levels ontgrendelt. Heb je een bepaalde hoeveelheid Teensies verzameld, speel je zelfs een bonuswereld vrij, gevuld met 8-bit-versies van alle muzieklevels. Dit zijn extra lastige versies van de muzieklevels, omdat ze het beeld helemaal vervormen. Ook verlengen zogenaamde invasielevels, uitdagende en vlugge varianten van eerder gespeelde levels, het speelplezier. Deze extra uitdaging is zeker welkom en vind je ook terug in de Challenge-modus. In deze modus kun je je helemaal storten op het halen van de beste score in pittige mini-games en het stijgen op het online scorebord. Als kers op de taart kun je ook nog Rayman Origins-levels spelen. Helaas krijg je deze levels alleen willekeurig bij het krassen van kraskaarten, die je weer bij het uitspelen van een level verdient. Deze levels halen niet het niveau van Rayman Legends-levels, maar bieden toch wat vermaak. Tenslotte rek je het speelplezier nog meer met multiplayer. Zo kun je samen door levels worstelen of de strijd aan gaan bij Kung Foot, een mini-game bij welke je goals moet schieten door middel van welgemikte karateschoppen.

”Oehhhh”

Naast een geweldige collectie levels heeft Rayman Legends: Definitve Edition ook een prachtige tekenstijl, luchtige grapjes, en vrolijke muziek. Zo lijkt de game bijna een interactieve cartoon met droge Rayman-humor. Ook de muziek helpt absoluut bij het vastleggen van deze speelse en levendige sfeer. Hier vallen ook de kleine, vrolijke soundeffects onder zoals de piepgeluidjes van de Teensies of de tevredenstellende ”Oehhhh” bij het vinden van een geheim. Een speels charme kenmerkt dit spel en maakt naast het spelen, ook het kijken en luisteren naar de game een traktatie.

Definitief

Rayman Legends: Definitve Edition heeft, zij het weinig, nieuwe features. Zo bevat deze Nintendo Switch-versie alle personages die exclusief waren op andere platformen. Ook heeft deze definitieve versie een Kung Foot Toernooi-modus, een modus waarbij je lokaal tegen meerdere mensen strijdt voor de eerste plaats. Tenslotte kun je in dit spel op twee manieren als Murphy spelen. Murphy is een groen wezentje dat je met het touchscreen bestuurt. Zo moet je op het schermpje klikken of swipen om op grendels te drukken of knopen door te hakken. Er zijn Murphy-levels die alleen te spelen zijn in handheld-modus. Bij deze levels begeleid je een computergestuurde Rayman door het level, terwijl je obstakels uit de weg ruimt. Dezelfde Murphy-levels kun je ook in docked-modus spelen. Hier bestuur je jezelf en Murphy, door op ‘a’ te drukken waar nodig is. Beide speelwijzen hebben echter nadelen. Het spelen in handheld-modus is minder leuk omdat je in principe samenwerkt met een computer. Helaas kun je met de Nintendo Switch-versie niet, zoals met de PlayStation Vita-versie, linken en met elkaar samen spelen. Dat zou het probleem verholpen hebben. In docked-modus is de besturing niet aangenaam, omdat het je verwart zowel jezelf als Murphy te besturen – zeker als je met meerdere mensen tegelijk speelt en dus met zijn allen Murphy bestuurt.

Rayman Legends: Definitve Edition is nog altijd een buitengewoon goede platformer. Zo kun je niet alleen genieten van fantastische levels, maar ook van het speelse charme dat het spel uitstraalt. Hoewel je het spel vrij snel uitspeelt, zit het vol met content die je nog vele uren zoet zal houden. Afgezien van een Toernooi-modus van een mini-game, alle exclusieve personages en beide versies van de Murphy-levels, biedt deze definitieve versie echter geen nieuwe toevoegingen. Dit maakt Rayman Legends: Definitve Edition een niet erg interessant spel voor wie het al op een ander platform bezit. Desalniettemin kunnen we definitief zeggen dat dit legendarische spel een geweldige aanwinst is voor de Nintendo Switch.

8.5

• + Geweldige, creatieve levels
  • + Kenmerkend, speels charme