Punch Club

De mannen van tinyBuild timmeren hard aan hun eigen Nintendo Switch-weg. De ene na de andere game verschijnt voor Nintendo’s hybride. Toch hebben we hier niet te maken met een shovelware-uitgever, want tinyBuild’s games worden over het algemeen stuk voor stuk goed ontvangen. We hebben de laatste in lijn, Punch Club, uitvoerig getest! Weet tinyBuild de sterke lijn vast te houden?

Laat je niet misleiden door Punch Club’s naam: de game mag zich niet in één rijtje met Street Fighter en Tekken scharen. Hoewel vechten in het leven van de hoofdpersoon centraal staat, draait de gameplay om het managen van zijn leven. Je moet werken voor je geld, op tijd eten, slapen wanneer je moe geraakt, en zo verder. Hiervoor loop je ook daadwerkelijk door de stad heen: naar de gym, naar de supermarkt, naar huis, et cetera. Ondertussen houd je er een leven als vechter op na, en meng je je in diverse vechtcompetities voor het goud.

Ook al volg je wel een soort van groter verhaal, Punch Club blinkt vooral uit in de verschillende kleine verhaaltjes die zich naast elkaar afspelen. Aan het werk bij de pizzeria beland je opeens in het riool, waar je de krokodillenfamilie een kopje kleiner moet slaan. Ondertussen sla je een ruige kerel in elkaar die geluidsoverlast veroorzaakt, maar help je hem vervolgens als blijkt dat hij zijn gehoorapparaat kwijt is. Deze kleine verhaaltjes houden de boel gevarieerd en interessant.

Ook het managen zit vrij goed in elkaar. Je moet hier vooral de balans tussen geld, gezondheid, blijdschap, honger en vermoeidheid in de gaten houden. Hoewel je naar gezondheid en blijdschap meestal weinig omkijken hebt, zul je de andere drie variabelen in evenwicht moeten houden. Een klein beetje geld heb je altijd nodig om eten mee te kunnen kopen wanneer je honger hebt. Een enigszins gevulde maag heb je altijd nodig om te kunnen slapen wanneer je vermoeid bent. Tot slot heb je een beetje energie altijd nodig om geld te kunnen verdienen, wat de cirkel weer rond maakt.

Het kost je weinig moeite om dit allemaal in balans te houden, maar je moet ook nog trainen! Zonder te trainen, zul je geen wedstrijden winnen en niet verder geraken in het spel. Trainen kost met name veel tijd, honger en energie. Na een flinke trainingssessie zul je dus altijd wat tijd moeten investeren om de eerdergenoemde balans terug te vinden. En ik moet eerlijk zeggen, na een tijdje valt het trucje een beetje in herhaling. In principe doe je namelijk telkens hetzelfde, totdat je de beginners-league gewonnen hebt…

Om deze te winnen, vecht je veel wedstrijden. Hiervoor hoef je zelf niet zo veel te doen. Je koopt skills, kiest welke skills je wilt gebruiken in een gevecht, en het spel simuleert dan de bokswedstrijd voor je. Om dat wedstrijd naar je hand te zetten, kun je dus enkel skills kopen, perks vrijspelen en trainen. In het begin van het spel kostte het me een tijdje om uit te vinden hoe je dit het beste kunt doen, maar zodra je één van de drie specialisaties kiest (energy, stamina of strength), begint het balletje te rollen.

Managementgame Punch Club landt een voltreffer op de Nintendo Switch! Dat is wat overdreven, maar wel een geslaagde woordgrap. Punch Club weet namelijk een erg overtuigende wereld met leuke kleinere verhaaltjes neer te zetten. Ook het management in deze wereld werkt vrij goed, maar valt al wel snel in herhaling. De gevechten, daar draait het uiteindelijk om, zullen je in het eerste uur misschien veel moeite geven, maar als je na een tijdje door hebt hoe je het aan moet pakken, blijkt tinyBuild wederom een prima spel af te leveren op Nintendo’s hybride console.

Bron afbeeldingen: tinyBuild Punch Club Press Kit

6.9

• + Leuke zijverhaaltjes