Pool Panic

• 20 aug 18 om 09:00

• 0

Best leuk tijdverdrijf, dat poolen. Biertje erbij en lekker met een paar vrienden gestreepte of hele balletjes in de pocket schieten. Giet het echter in spelvorm, en het wordt al snel saai. ‘Dat moet anders’, dacht Adult Swim Games. Wat nou als we de ballen tot leven laten komen en de speler in de meest onrealistische poolscenario’s stoppen? Zie hier, de geboorte van Pool Panic – een knotsgekke vertolking van de sport.

Pool Panic lijkt geenszins op het originele spel. Ja, je moet nog steeds de witte bal tegen gekleurde varianten aanschieten én eindigt altijd met de zwarte, maar daar houdt de vergelijking ook ongeveer wel op. Doorgaans kun je namelijk gewoon lekker met witje aan de wandel gaan, om zo de meest ideale positie te vinden. Dat mag ook wel, want die andere ballen leven ook hun eigen leven. Zo’n gele rakker is bijvoorbeeld heel erg bang voor je en probeert steeds voor je uit te wijken. Een blauwe bal kun je alleen raken als je er een andere tegen ‘plant’. Er zijn zelfs ballen die je een keiharde mep terug geven als je ze slaat, je bekogelen met een pistool of zich hoog in een palmboom verstoppen.

Graan snoeien

Toch zorgt deze gekkigheid niet per se voor een veel leukere poolervaring. Sterker nog: Pool Panic is doorgaans behoorlijk saai en soms zelfs wat frustrerend. Eén of twee ballen in de pocket schieten die bang voor je wegrennen is nog best te doen, maar niet als je dit vijf of tien keer achter elkaar moet doen. Met name de eerste paar levels, waar de focus vooral op de ballen en niet op de gekke situaties ligt, zijn daarom zeer tegenvallend. Dit gevoel wordt versterkt doordat het voltooien van levels eigenlijk weinig gevoel van voldoening geeft én je doorgaans als een kip zonder kop door de wereldkaart struint.

Ik had het spel daarom vroegtijdig al bijna opgegeven, maar het wordt gelukkig een stukje leuker als die knotsgekke situaties de overhand krijgen. Je begint nog braaf op de pooltafel, maar al snel schiet je je een weg uit een auto-ongeluk, verstoor je een gezellige kampeersessie op brute wijze en baan je je een weg door hordes woeste cowboyballen. Sommige levels zijn echt pareltjes. Zo kom je op een gegeven moment in een groot graanveld, waar een vos-achtige bal als een haai doorheen marcheert. Deze moet je niet raken, nee, je doel is om al het graan om ‘m heen te snoeien – zodat ie uit het veld geforceerd wordt. Hierdoor moet je als een aloud flashspelletje je witte bal in rechte lijnen door het graanveld spelen, om steeds een stuk te snoeien. Andere hoogtepunten lieten je stuiterende kippenballen over een hek schieten of in een stoere motorrace naar de eerste snellen.

Paniek

Toch zijn dergelijke levels te schaars om er een écht leuke ervaring van te maken. Dit weten de twee andere modi, Panic Mode en VS Mode, niet echt beter te maken. In de eerste speelstand probeer je binnen 30 seconden alle ballen (op een pooltafel, zowaar) in de pocket te schieten. Echter is dit door het tijdslimiet meer op geluk dan op vaardigheid gebaseerd. De VS Mode laat je diverse minispelletjes tegen andere vrienden spelen, zoals wie de meeste rode ballen van een bergtop af kan knallen. Dit is nog best aardig – vooral omdat hier de originele sport in geen velden of wegen te bekennen is.

Helaas Pool Panic, zelfs als je de ballen tot leven laat komen en in knotsgekke omgevingen stopt, is poolen in spelvorm een beetje saai. Soms zelfs frustrerend, gezien de lol van ballen erin schieten die voor je wegrennen er al vrij snel af is. Pool Panic schittert echter als het bizarre situaties op je afgooit en je bijvoorbeeld mee laat doen in motorraces of hele graanvelden laat knippen. Als het niet teveel op poolen lijkt, dus. Helaas zijn die levels te weinig aanwezig.

5.5

• + Geeft een frisse twist aan het poolen
  • + Sommige leveltjes zijn oprecht pareltjes