Pool Billiard

• 25 feb 18 om 12:00

• 0

Deze februari kreeg de eShop van de Nintendo Switch liefst drie biljartspellen erbij, waaronder Pool Billiard. Pool is de welbekende sport waarbij het de bedoeling is verscheidene ballen in zogenaamde pockets te schieten. Dankzij de gigantische speeltafel waarop je deze biljartvorm speelt, is een potje poolen helaas niet bepaald iets wat je zomaar overal kunt doen. Pool Billiard kun je gewoon thuis op de bank spelen: is het een goed alternatief, of slaat het de bal mis?

Poolen

In Pool Billiard kun je op vier verschillende manieren poolen: 8-ball, 9-ball, Rotation en Basic Game. Basic Game speel je uitsluitend alleen, de overige drie modi kun je zowel tegen een vriend lokaal als in je eentje tegen de computer spelen. De game biedt gelijk ook een handleiding voor de verschillende spelvarianten voor spelers die de regels niet kennen of ze even moeten opfrissen. Voor wie zijn biljartvaardigheden verder op de proef wilt stellen, biedt het spel daarnaast een toernooimodus. Hierbij zijn er meerdere toernooien waarbij je tegen een stel computers moet poolen voor de eerste prijs. Mocht je zegevieren en kampioen worden, speel je een lastiger niveau en een moeilijkere computer-tegenstander voor de multiplayer-modus vrij. POOL Billiard houdt op deze manier rekening met zowel beginners als experts van het spel.

De verschillende spelmodi terzijde, werkt het poolen prima: de physics steken goed in elkaar en je kunt instellen hoe hard, onder welke hoek en waar precies je de bal wilt slaan. Daarnaast heb je de mogelijkheid de pooltafel vanuit drie verschillende perspectieven te bekijken. Een leuke toevoeging is dat je ook kunt poolen met behulp van motion controls. Dit werkt erg soepel en past goed bij het poolen. Het spel maakt hiernaast ook gebruik van de HD-trilfunctie, al voelt dat niet bepaald bijzonder en lijkt daarom meer op een normale trilfunctie.

Fouls

Helaas begaat de game verschillende ‘fouls’. Zo is het bijvoorbeeld vervelend dat je een replay niet kunt overslaan wanneer een bal in een pocket rolt en zoomt de camera, op bepaalde perspectieven, steeds in op een pocket als er bijna een bal in rolt. Als er veel ballen dichtbij een pocket komen, wisselt de camera hectisch van het ene kijkpunt naar het andere, wat een tikkeltje frustrerend is om naar te kijken.

De grootste min is echter wel dat het spel amper variatie biedt. Poolen doe je steeds aan precies dezelfde tafel, met dezelfde stok en een identieke sfeer. Wat afwisseling zou de boel al gauw wat interessanter gemaakt hebben en de al weinige spelmodi helpen te onderscheiden. Dit heeft niet alleen betrekking op de grafische aankleding van het spel, maar ook wat betreft de audio: de muziek is verschrikkelijk herhalend en zo ook irritant. Tenslotte mist Pool Billiard een online-modus: een gemiste kans!

Pool Billiard biedt een prima biljartervaring voor wie altijd al overal heeft willen poolen. De basis van het spel zit prima in elkaar, compleet met een solide gameplay en de bekendste spelvarianten van pool. Daarnaast houdt de game rekening met het niveau van de speler en kun je ervoor kiezen te poolen met motion controls, wat erg goed werkt. Pool Billiard gaat echter de mist in omdat het spel niet meer te bieden heeft dan dit. Een gemiste kans is bijvoorbeeld het gebrek aan online multiplayer. Daarnaast bevat het spel, naast de verschillende spelmodi, geen enkele variatie en is het uiteindelijk een standaard biljartspel met weinig originaliteit. Pool Billiard doet goed wat het moet doen, maar daar blijft het helaas ook bij.

6

• + Basis van het spel zit goed
  • + Houdt rekening met zowel beginners als experts