Pokkén Tournament DX

Nintendo’s strategie, om Wii U-games als Deluxe-versie naar de Nintendo Switch te brengen, valt niet bij iedereen in de smaak. Mario Kart Deluxe ging Pokkén Tournament DX al voor en ongetwijfeld zullen er nog volgen. Pokkén Tournament verscheen in 2015 voor Wii U en presenteerde zich als een game die grotendeels afweek van het standaard Pokémon-recept. De game zelf kennen we al, maar wat brengt de Nintendo Switch-versie aan voordelen met zich mee?

Pokkén Tournament DX kenmerkt zich als 3D fighting-game met strijdlustige Pokémon in de hoofdrol. Door het uitvoeren en aan elkaar rijgen van perfecte combinaties mep je in een mum van tijd je tegenstander het stadion uit. Tot zover de theorie, want de werkelijkheid van Pokkén Tournament DX steekt anders in elkaar. De snelle actie en vooral de reactie van je tegenstander dwingen je om in een fractie van een seconde je tactiek om te gooien. Als je niet uitkijkt, draaien de rollen zich om als een blad aan een Bayleef. Fijn is dat de game afwijkt van het standaard format. De eens zo schattige en aaibare Pokémon komen nu over als vechtmachines met een enorme verzameling aan vernietigende vaardigheden. Deze heerlijke frisse wind uit 2015 voelt nog net zo goed in 2017.

De Ferrum League

Pokkén Tournament DX bevat het zelfde verhaal als het originele spel. Je strijdt met je partner Pokémon voor een plaats in de absolute top van de League. Echter schuilt er een mysterieuze, duistere macht in de schaduwen. Deze manifesteert zich van tijd tot tijd in plotselinge, haast onmogelijke gevechten, maar de lage frequentie hiervan maakt dat je er weinig last van hebt. Daardoor is het verhaal erg oppervlakkig en bovendien loopt de moeilijkheidsgraad in de standaard gevechten niet snel genoeg op. Die twee factoren maken de Ferrum League eigenlijk een opvulling van het spel in plaats van de beoogde ruggengraat. Dit is ten opzichte van het origineel op de Wii U niet veranderd. Een misser in mijn ogen, aangezien hier door critici al eerder commentaar op kwam.

Naast de Ferrum League is er een uitgebreide modus om ongelimiteerd te oefenen met de 21 verschillende Pokémon van Pokkén Tournament Deluxe. Je leert zo de verschillende combo’s die tot op zekere hoogte bij iedere Pokémon gelijkaardig zijn, maar vooral in toepasbaarheid en effectiviteit kunnen verschillen. Ook introduceert de Tutorial-modus de twee fases die tijdens een gevecht kunnen voorkomen. Allereerst de Field Phase, waarin je vrij kunt bewegen door de arena, en de Duel Phase, die zich voordoet zodra één van de twee betrokken Pokémon flink op zijn donder krijgt.

De twee verschillende fases, die zich meermaals per gevecht afwisselen, brengen ons bij de vrijwel aan de Wii U-versie identieke besturing van Pokkén Tournament DX. In de Field Phase gebruik je de Y-knop voor aanvallen op afstand en de X-knop voor doelzoekende aanvallen. Variatie breng je aan door een combinatie van de twee toe te passen, knoppen langer in te houden of simultaan met het indrukken van de toetsen een richting te kiezen. In de Duel Phase zien we hetzelfde principe, echter staat de Y-knop hier voor een lichte, snelle aanval en de X-knop voor een zware, tragere aanval. Weten wanneer je welke tactieken en combo’s moet toepassen leer je volledig door veel te oefenen en vooraf scenario’s te bedenken en hoe je hierop zult reageren. Al met al kent Pokkén Tournament DX, zoals zijn voorganger, een hoge skillcap en meer dan genoeg uitdaging voor vechtersbazen op alle niveau’s.

Online knokken

Vanzelfsprekend kun je in Pokkén Tournament DX ook online je tanden laten zien. Je kunt kiezen tussen een Ranked Match, een Friendly Match en ook uit Group Match, modi die in principe voor zich spreken. Persoonlijk ben ik met mijn favoriete Pokémon Garchomp het wereldwijde strijdveld op gegaan, met wisselende resultaten. Ik concludeer een goede verbinding, een tegenstander perfect op jouw niveau geselecteerd en een spanning om te snijden. Dat maakt het spel erg tof om online te spelen.

Het fijne aan de Nintendo Switch is dat je zonder problemen met een tweede persoon lokaal kunt spelen. Met slechts twee Joy Cons kun je al aan de slag. Ook in tabletop-modus speelt het spel dus lekker weg. Toch blijft de Nintendo Switch Pro Controller de controller bij uitstek om comfortabel te kunnen knokken.

Nintendo Switch vs Wii U

Ik kan vrij kort zijn over de verschillen tussen Pokkén Tournament op de Wii U en Pokkén Tournament DX op de Nintendo Switch: vijf Pokémon en de lokale speelwijze. Naast de zestien originele Pokémon, brengt Pokkén Tournament DX Darkrai, Scizor, Croagunk, Empoleon en Decidueye naar het strijdtoneel. Met de toevoeging van deze vijf Pokémon heb je de softwarematige verschillen al gehad. Omdat de Nintendo Switch zich perfect leent om zowel binnens- als buitenshuis te spelen, maakt dit Pokkén Tournament DX een zeer draagbare game. Ook is het lokaal spelen prima te realiseren door het benutten van een Joy Con-paar als twee individuele controllers. Wederom ziet het spel er goed uit met mooie graphics en Pokémon-getinte muziek. Zowel in handheld-modus als in docked-modus blijft de vloeiendheid van het spel gewaarborgd. Al met al dus weinig verschillen te bespeuren, hoewel ik het idee kreeg dat de Nintendo Switch iets minder moeite had met de graphics dan de Wii U.

Pokkén Tournament DX is een prima 3D fighter-game voor de Nintendo Switch. Zowel de Pokémon als de speler treden in deze game buiten hun comfortzone wat een prima vechtervaring als gevolg heeft. Helaas blijft de Ferrum League ongewijzigd, waardoor het wederom een opvulling is in plaats van de toonaangevende modus die het eigenlijk had moeten zijn. De selectie aan Pokémon is iets uitgebreider dan in het origineel, maar ook hier geen denderende updates. De besturing werkt zeer prettig hoewel je toch in de knoop kunt raken als je in het heetst van de strijd je focus kwijtraakt. De online modus, een modus die je als speler waarschijnlijk het vaakst zal gebruiken, is gelukkig goed uitgewerkt met een sterke verbinding en matchmaking. Al met al is Pokkén Tournament DX een goed spel met een hoge skillcap en voldoende diepgang voor tientallen, zo niet honderden uren speelplezier, maar het knaagt toch dat er geen noemenswaardige verschillen zijn met het origineel, met uitzondering van vijf nieuwe Pokémon.

7.5

• + Bliksemsnelle actie op een uitdagend niveau
  • + Iedere Pokémon is uniek en speelt ook als zodanig