Pokémon Quest

• 2 jun 18 om 10:00

• 0

Woensdag was het zover: na vele geruchten kondigde The Pokémon Company eindelijk Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee aan. Dit is de langverwachte eerste echte Pokémon-game voor de Nintendo Switch. Tegelijk kondigden ze echter nog een Pokémon-game aan voor Nintendo’s hybride systeem: Pokémon Quest, een free to start-spel dat tevens op mobiele apparaten moet verschijnen. Is dit gratis spel een leuk tijdverdrijf?

Pokémon Quest is een spin-off Pokémon-spel dat zich afspeelt in een kubusvormige wereld. Hoewel kubusjes meteen aan Minecraft doen denken, is de gameplay verre van. De gameplay lijkt trouwens ook niet echt op de Pokémon-spellen die we gewend zijn, op een paar elementen na. Pokémon Quest is namelijk een actie-RPG waarin jij een team van drie Pokémon zo veel mogelijk schatten laat vinden en alle Pokémon op je weg verslaat.

Eiland vol schatten

Die schatten vind je in overvloed op het eiland Tumblecube. Aan het begin van het spel kun je Charmander, Bulbasaur, Squirtle, Pikachu of Eevee aan je team toevoegen als starter. Later kun je nog andere van de originele 151 Pokémon rekruteren. Met je team is het dan tijd om op expeditie te gaan. Tumblecube zit vol met verschillende natuurgebieden, die weer elk wat levels hebben. Zo’n level is in principe een open veld met wilde Pokémon. Je Pokémon-team loopt rond op automatische piloot door een level en valt elke wilde Pokémon aan. Het is de bedoeling om al deze Pokémon te verslaan. Deze Pokémon komen in elke level in waves, eindigend met een mini-baasgevecht. Het laatste level van een natuurgebiedje is een volwaardig baasgevecht. De (mini-)bazen zijn grotere en sterkere Pokémon, die vaak een evolutie ouder zijn. Op zich is dit principe best vermakelijk, al is het irritant wanneer de automatische piloot niet beweegt zoals jij zou hebben gewild.

Strategie en timemanagement

Maar hoe vecht je dan tegen al die monstertjes in dit spel? In plaats van het welbekende battlesysteem vallen je Pokémon de andere ter plekke automatisch aan met een basisaanval. Die aanval moet dan een paar seconden opladen om weer gebruikt te kunnen worden. Elke Pokémon kent verder maximaal een tweetal aanvallen die je in het gevecht kunt inzetten. Deze zijn wat krachtiger en kunnen op korte of lange afstand werken, maar hebben ook weer wat langer de tijd nodig om weer te kunnen gebruiken. Je moet nog langer wachten wanneer je HP op nul komt: na tientallen seconden kan je Pokémon weer het team helpen. Mochten alle drie je Pokémon uitgeschakeld zijn, heb je het potje verloren. Ook kun je je Pokémon achteruit laten gaan om een aanval te kunnen ontwijken. Er komt dus best wat timemanagement en strategie kijken bij dit spel.

Elke keer dat je een level speelt, of je nu wint je of verliest, krijgen je Pokémon XP om te levelen. Je kunt ook je Pokémon trainen en zo meer XP krijgen door een ander monstertje van jou op te offeren. En elke keer dat een Pokémon een level stijgt, krijgt die XP om een nieuw plekje voor een zogenaamde Power Stone te kunnen gebruiken. Deze stenen die je tijdens de verschillende levels kunt oppikken maken je Pokémon sterker. Een Power Stone kan verschillende effecten hebben: zo kan je Pokémon beter aanvallen met een Mighty Stone en krijgt het meer HP door een Study Stone. Ook zijn er stenen die een bepaald effect hebben op aanvallen, bijvoorbeeld door de oplaadtijd van een aanval te verkorten. Dit soort stenen maken allemaal deel uit van je buit.

Gotta feed’m all!

Verder pik je tijdens je expeditie allerlei bessen op. Deze bessen kun je op je basiskamp gebruiken om een soepje van te koken, wat Pokémon aantrekt. Welke Pokémon op die soepgeur afkomt, ligt aan het soort soepje en dus aan de ingrediënten die je daarvoor gebruikt. Dit is heel anders dan de traditionele manier van Pokémon vangen en, hoe aandoenlijk het ook is dat Pokémon op je soep af komen en ervan smullen, het is niet bepaald een handige manier om veel Pokémon te vangen. Het snoep is namelijk pas na een bepaald aantal keren van het spelen van levels klaar, waardoor een Pokémon krijgen bijna als een evenement aanvoelt.

Je kunt de kans op een bepaald type Pokémon verhogen door je basiskamp te decoreren. Een stukje décor kan namelijk bepaalde Pokémon aantrekken. Je kamp decoreren is best leuk en geeft het toch wat meer persoonlijkheid. Het is ook tof dat het decoreren een soort functie heeft, al garandeert het niet per se dat de Pokémon die jij wilt ook echt komt.

Gratis start

Die decorstukken koop je trouwens met PM tickets, het betaalmiddel op Tumblecube. Deze tickets kun je krijgen door ze elke dag te claimen en de verschillende uitdagingen te voltooien. Mocht je meer PM-tickets willen, moet je ervoor betalen. Deze PM-tickets kun je voor van alles en nog wat gebruiken: hierdoor kookt je soep bijvoorbeeld meteen, of raak je je buit niet kwijt als je bij een level verliest. Dit stelt allemaal nog niet zo veel voor, maar waar ik me het meest aan erger, is de zogenaamde batterij in het spel. Die batterij zorgt ervoor dat je slechts vijf potjes kunt spelen en daarna een bepaalde tijd moet wachten om meer te spelen. Als je PM-tickets inwisselt, kun je dus weer rustig nog een keertje spelen. Het goedkoopste pakket kost €4,99 en het duurste en meest volledige pakket kost €17,99. Als je dit niet wilt betalen en je geen PM-tickets meer hebt, kan het spel hierdoor niet meer zijn dan slechts een tussendoortje, wat jammer is.

Pokémon Quest is prima tijdverdrijf. Het is best leuk en er komt nog vrij veel strategie en timemanagement bij kijken. Helaas zal het ook niet meer dan slechts tijdverdrijf zijn als je niet wilt betalen, door de batterij die je limiteert met spelen. Verder is Pokémon verkrijgen onhandig en duurt te lang en werkt de automatische piloot soms niet zo goed. Toch is het voor een gratis spel vermakelijk om zo nu en dan te spelen en kun je het altijd uitproberen.

6.4

• + Gratis
  • + Strategie en timemanagement