Smurrie
Toch weet de gameplay dit gelukkig nog wel een beetje goed te maken. Feitelijk is Poison Control een soort shooter. In elke hell zitten vervaarlijke vijanden, die jij met je stoere geweer een kopje kleiner kunt maken. Of je kunt ervoor kiezen om alle giftige smurrie die rond het level ligt op te ruimen. Doe je dit op het stukje waar precies een vijand staat, dan doe je ook een hoop schade. Dit is wel handig want vooral in het begin is het aantal kogels dat je hebt schaars.
Laatstgenoemde element staat ook centraal in veel van de gameplayscenario’s: in sommige levels is het bijvoorbeeld de bedoeling om zeg 85% van alle smurrie weg te halen om het doel te bereiken. In elk level heb je dus een soort balans tussen schieten en smurrie weghalen. Leuk is dat je er gaandeweg achter komt dat slim gif weghalen nóg wat extra voordelen met zich meebrengt. Zo krijg je er centjes voor, ontgrendel je soms schatkisten én herstel je er levenspunten mee. Super handig! Voordat je het einde bereikt, is het daarnaast aan te raden om op zoek te gaan naar de drie Poison Gems: dit is de enige manier om nieuwe wapens of uitrusting te ontgrendelen. Het is niet essentieel om dit te doen, gelukkig, dus mis je een paar levels – dan is dit niet het einde van de wereld.
Plezier
Hoewel deze gameplaystructuur in het begin wat gek was, wende het wel. Algauw begon ik er zelfs wat plezier in te krijgen: de game gooit soms best leuke missiedoelen voor je kiezen (maak 25 bomen in het level kapot, vind de juiste vijand) en het speelt best lekker weg. Jammer is alleen dat de moeilijkheidscurve te wensen over laat: de meeste levels zijn goed te doen, maar zo nu en dan komt er ineens een verschrikkelijk lastig level tevoorschijn. Dit probleem wordt verergerd doordat er géén herstart-missie mogelijkheid is. Ga je dood, dan moet je de missie weer selecteren vanuit de wereldkaart. Dit betekent dat je weer naar cutscenes moet kijken én naar twee vrij lange laadschermen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!