PixArk - Prehistorische gameplay

  • Review

  • 18 jun 19 om 15:09

  • Icelos

  • 0

Na het debacle van Ark: Survival Evolved op de Nintendo Switch wilde ik eigenlijk niets liever doen dan de gamereeks voor de rest van mijn leven te ontwijken op de hybride console. Dat lukte me aardig, tot PixArk op de redactie door de elektronische brievenbus viel en deze door de rest van de redacteuren al snel op mijn spreekwoordelijke bord werd gegooid. Met een diepe zucht begon ik mijn avontuur, maar wist PixArk mij positief te verrassen of waren mijn zorgen met gegronde redenen?

In Ark maak je een eigen personage en beland je als een oermens op een random plek in de wereld. Door bladeren, stukjes hout, scherpe stenen en andere grondelementen te verzamelen kun je langzaam maar zeker steeds uitgebreidere producten bouwen. Het is echter geen preteiland; overal lopen gevaarlijke en zelfs dodelijke dinosauriërs. Het is aan de speler om een bestaan op te bouwen en de gevaren van de wereld te trotseren.

Survival Boredom
Ark: Survival Evolved verscheen eerder al op de Nintendo Switch en dit spel kent vrijwel exact dezelfde basis. Het enige verschil is de grafische stijl van het geheel. PixArk heeft een Minecraft-stijltje terwijl de oorspronkelijke Ark-titel voor een realistische stijl ging – iets wat zeker niet met overtuiging gebeurde op de Nintendo Switch. Deze nieuwe grafische stijl is goed voor de game, want nu kan de Nintendo Switch het spel opeens gemakkelijker aan. Tenminste, dat is wat je zou verwachten…

Toch loopt het spel nog altijd niet zoals het zou moeten; het vernietigen van blokken of het neerzetten van items gaat vaak vrij traag. Soms hapert het spel en daardoor verlies je dan enkele resources omdat je per ongeluk iets onnodig bouwt. Deze haperingen zie je overigens niet alleen in de menu’s, maar ze tonen zich met enige regelmaat in de overworld. Het is dan ook stiekem indrukwekkend dat zo’n simplistische stijl nog altijd zoveel technische mankementen kent.

Build
In PixArk kun je alles bouwen wat je eigenlijk maar wilt; van een gigantisch kasteel tot een eigen dorp tot een boerderij voor je Dodo’s tot een aquarium voor Megalodon’s. Dit is allemaal ontzettend leuk en hier kun je ook zeker de nodige voldoening uithalen. Het grootste probleem op dit gebied is echter dat er tientallen gelijkwaardige titels zijn die allemaal beter presteren op de Nintendo Switch dan PixArk. De enige titel die daar niet onder valt is wellicht de oorspronkelijke Ark: Survival Evolved, maar dat spel kreeg niet voor niets een ruime onvoldoende.

Het vangen van dinosauriërs is wellicht de leukste bezigheid die je bij PixArk voorgeschoteld krijgt. De uit bouwblokken bestaande dieren zijn leuk in beeld gebracht en de variatie is vrij groot. Je kunt deze gigantische dieren temmen en voor sommige kun je zelfs zadels maken en ze berijden. Het leukste aspect is op vliegende carnivoren te springen en deze te gebruiken om onheil te brengen naar het gewone ecosysteem.

Ergernissen
Er zijn toch zeker een hoop ergernissen te bekennen in PixArk, iets wat door simpele updates gemakkelijk te verhelpen moet zijn. Zo is de lay-out van de controller echt het meest onlogische ooit. Met de B-knop open je jouw inventaris, de menu’s zijn echt onmogelijk om doorheen te besturen en ontbreekt iedere vorm van een fijne User-Interface. Het spel ondersteunt gelukkig het touchscreen van de Nintendo Switch, maar als je niet in de handheldmodus speelt, is ieder menu er een teveel.

Verder loopt het spel enorm vaak vast, iets wat voornamelijk vaak gebeurt als je ergens staat waar je zelf gebouwd hebt. Hierdoor ben je eigenlijk nooit echt aan het genieten van wat je gebouwd hebt; er is namelijk altijd een vrij grote kans dat je personage niet meer kan bewegen en je alles om jouw personage heen moet verwijderen. Dit staat zo haaks op alle principes van PixArk; een spel dat je moet stimuleren om creatief bezig te zijn. Maar in plaats van een stimulans, word je eigenlijk vierkant uitgelachen door de ontwikkelaars.

Presentatie
PixArk heeft zijn inspiratie uit Minecraft gehaald, wat niet per se iets ergs is. Bij deze titel ontbreekt echter iedere vorm van passie of interesse. Het is een simpele kloon van een enorm populair spel, maar Snailgames weet zelfs het stelen van ideeën niet goed uit te werken. Technisch rommelt het aan alle kanten: er is geen stabiele framerate, dinosauriërs verdwijnen al na tien meter uit het zicht en zelfs jouw grootse creaties zijn niet van ver te bewonderen.

Conclusie
Ark: Survival Evolved was een enorm slechte port voor de Nintendo Switch en met PixArk is de vloek absoluut niet opgeheven. Vind je het bouwen in Minecraft vermakelijk? Ontwijk dan koste wat het kost PixArk. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo teleurgesteld was in een titel. Het grootste probleem met Ark was zwakke prestatie van het spel, iets wat zelfs in deze goedkope variant niet verbeterd is. De setting van PixArk mag dan wellicht prehistorisch zijn, dat wil niet zeggen dat ieder spelelement ook zo oubollig en slecht hoeft te zijn. Al met al een afrader, op iedere mogelijke manier.

2.5

N1-score

  • + Dinosauriërs?
  • + Het bouwen is vermakelijk
  • - Grafisch
  • - Technisch
  • - Alles voelt aan als saaie taken
  • - Geen doel
  • - Minimalistisch op ieder vlak
  • - Eigenlijk alles

Like dit bericht:

Recente artikelen

Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

0

Media Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

26-04-2024

1

Jeroen

Super Mario Maker 2 – In drie stappen je eigen level bouwen

0

Preview Super Mario Maker 2 - In drie stappen je eigen level bouwen

19-06-2019

0

Erik

Resident Evil 4 HD – Morbide meesterwerk

0

Review Resident Evil 4 HD - Morbide meesterwerk

17-06-2019

1

Mitch

Reageer als eerste!