Pillars of Eternity: Complete Edition

  • Review

  • 5 sep 19 om 12:40

  • Dre

  • 0

Als reviewer kom je niet zomaar toe aan alle games. Omdat er vaak weer een nieuw spel klaarstaat wanneer je nog bezig bent aan je review, moet je daarna meteen door. Noem het een luxeprobleem. Dit resulteert erin dat mijn backlog steeds groter wordt, en dat ik gekochte games niet of weinig speel. Pillars of Eternity is zo’n game, het spel is oorspronkelijk in 2015 verschenen voor de pc en werd geprezen voor zijn unieke RPG-elementen. Toch ben ik er nooit aan toegekomen, tot het spel verscheen voor de Nintendo Switch als Pillars of Eternity: Complete Edition. Dit was het geschikte moment om eindelijk toe te komen aan het spel waar ik zo veel over heb gehoord. Mijn spelervaring ging alleen niet zonder slag of stoot, omdat er een paar dingen zijn die deze geweldig ervaring toch een beetje belemmeren.

Zielenkijker

In Pillars of Eternity: Complete Edition speel je een zelfgemaakt personage die tijdens zijn reis wordt aangevallen door bandieten. Tijdens het hevige gevecht vindt een storm plaats die je dwingt om te schuilen in een grot. Aan het einde van deze grot ontdekt jouw personage een cult die bezig is met een ritueel om zielen uit lichamen te verwijderen met een mysterieuze pilaar. Doordat jouw personage dichtbij staat, wordt ook hij geraakt door de kracht van zielen en er ontwaakt een innerlijke kracht die hem omtovert tot Watcher. Een Watcher is in staat om zielen te zien uit zowel het heden en het verleden. Ook kan een Watcher de zielen van de voorvaderen van een persoon zien, wat zorgt voor interessante verhalen.

Roleplay zoals jij het wil

Het maken van een personage is in Pillars of Eternity: Complete Edition toch wel speciaal. Natuurlijk begin je eerst met het selecteren van een ras, klasse en wat speciale vaardigheden. In tegenstelling tot andere RPG’s stelt Pillars of Eternity: Complete Edition je in staat om zelf te bedenken wat jouw personage gedaan heeft voordat hij in dit avontuur is beland. Dit doet het spel door je geleidelijk aan vragen te stellen zoals: “heb je al vaker met bandieten te maken gehad?” en “Wat brengt jou naar Dyrwood?”. Er zijn veelzijdige antwoorden te geven op dit soort vragen, waardoor je bijvoorbeeld kan antwoorden dat je als huurling hebt gewerkt, ergens een schuld hebt of op zoek bent naar iemand. Natuurlijk is het mogelijk om te kiezen of je goed of kwaadaardig was en jij mag zelf bedenken of jouw persoon hier spijt van heeft.

De keuzes die je door het spel heen maakt vormen jouw personage en alle personages in het spel reageren hier allemaal op eigen manier op. Zo reageren bandieten en rovers goed op je, wanneer jij zelf een slecht persoon bent. Burgers zullen dan angstig reageren, terwijl ze juist op een fijne manier reageren wanneer je goede daden hebt verricht. Je in-game biografie is terug te lezen in het hoofdmenu, ook deze past zich tijdens het spelen aan. Ik heb zelden een systeem gezien in een RPG dat mij zoveel vrijheid geeft om een personage te maken zoals ik dat zelf wil en ik juich dit natuurlijk alleen maar toe.

Moeilijke gevechten

Het vechtsysteem spreekt redelijk voor zich, alle personages vallen automatisch aan en de schade wordt gebaseerd op verschillende statistieken die je personage bevat. Je kunt op elk gewenst moment het gevecht pauzeren om een magie of bekwaamheid te selecteren. Mocht je dit niet willen doen, dan kun je ieder personage instellen om bepaald gedrag te vertonen zoals agressief of juist terughoudend. Het spel heeft verschillende moeilijkheidsgraden en is op de normale stand al vrij moeilijk. Je hand wordt niet vastgehouden en er zijn nou eenmaal stukken die nog te moeilijk zijn voordat je personages een bepaald level hebben bereikt. Hier moet je voornamelijk gebruikmaken van je gezonde verstand, en weten wanneer je moet vluchten. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar zelf kan ik het enorm waarderen omdat het toch zorgt voor wat meer realisme.

Maak nieuwe vrienden

Tijdens je avontuur kom je verschillende personages tegen die allemaal kampen met flinke problemen. Na wat te praten kan blijken dat jullie een gemeenschappelijk doel hebben of dat je die persoon wil helpen, waardoor je besluit om samen te gaan werken. Je maakt zelf de keuze of dat je deze personen passend vind bij jouw doeleinden. Al deze strijdmakkers hebben een eigen opdrachtenreeks die stuk voor stuk interessant zijn. Maar als je zelf graag een team samenstelt van personen die je er beter bij vind passen, krijg je de keuze om huurlingen te nemen. Dit zijn personages die je naar eigen zin mag ontwerpen om zo je perfecte groep bij elkaar te krijgen. Alle metgezellen die je niet meeneemt zullen verblijven in herbergen of in je fort.

Je krijgt namelijk vrij in het begin de leiding over een burcht genaamd Caed Nua. Dit is een verlaten kasteel dat wordt bewoond door een ziel van de architect. Deze architect benoemt jou tot hertog en het is aan jou om het om te toveren tot een fort zoals jij het graag ziet. Zo kun je het opknappen tot een bewoonbaar landschap en moet je hier en daar wat doen aan de verdediging. Het spel bevat een systeem waarin je makkelijk nieuwe gebouwen kunt kopen en mensen kunt inhuren om je burcht te verdedigen. Wanneer Caed Nua een grotere naam krijgt, komen er verschillende personen van ver om je hulp vragen. Dit kunnen goede en kwade personen zijn, het is dan aan jou om te kijken wat je ermee wilt doen. Zo komt er een slavendrijver vragen om hulp met het smokkelen van slaven. Jij kunt besluiten om deze man te helpen, je kunt hem aangeven bij één van de autoriteiten of zelfs de slaven kopen (om ze vervolgens zelf te verkopen of te bevrijden). Alle keuzes die je maakt, hebben (in)directe gevolgen. Zo komen er ook belangrijke dictatoren en hertogen waar je mee samen kunt werken dan wel tegenwerken. Dit resulteert in verschillende politieke spelletjes waar je zelf midden in komt te staan.

Die vervelende insecten

Ondanks dat het spel verhaal- en gameplay-technisch geweldig in elkaar steekt, kampt het momenteel met flink wat bugs. Zo verandert de tekst af en toe in onleesbare tekens en kloppen de icoontjes van voorwerpen in je inventaris niet altijd. Dit is echter nog te overzien, maar het spel loopt af en toe zelfs vast op de meest rare momenten. Er was voor mij geen touw aan vast te knopen wat deze willekeurige crashes veroorzaakte, waardoor ik me er steeds meer aan ging ergeren. Soms kon ik uren spelen, andere keren liep het spel twee keer vast in een half uur. De meest vervelende bug is nog wel dat sommige abilities van personages niet goed schaalden. Dit was me nog niet eens opgevallen tot het na 25 uur speeltijd opeens wel erg moeilijk werd. Mijn barbaar zou bijvoorbeeld op met een athletics skill van 8 maar liefst 70 hp herstellen met het gebruik van Second Wind. Hij herstelde echter maar 21 hp, dit is hetzelfde als een barbaar met 1 punt in athletics in plaats van 7. Omdat dit bij veel vaardigheden het geval was, gingen mijn personages snel dood bij moeilijkere bazen. Al deze bugs en visuele glitches verstoren het genot van een geweldige game. Gelukkig is ontwikkelaar Versus Evil hiervan op de hoogte, dus laten we hopen dat dit nog opgelost wordt.

Conclusie

Pillars of Eternity: Complete Edition is een geweldige game, het is dan ook jammer dat het spel een paar flinke bugs bevat die je spelervaring bederven. Met pijn in mijn hart geef ik dit spel een lager cijfer dan het eigenlijk verdient. Versus Evil is bezig met een update om ervoor te zorgen dat het spel echt tot zijn recht komt. Het is jammer dat het bedrijf niet de keuze heeft gemaakt om de release één maandje uit te stellen, om deze geweldige game meteen in perfecte staat op te leveren. Wanneer deze problemen zijn opgelost, kun je gerust 2 punten bij het cijfer optellen. De ervaring zonder deze bugs is namelijk geweldig! Ben jij een fan van ouderwetse en uitdagende RPG’s waarbij iedere keuze jouw personage vormt tot wat jij wilt, dan is Pillars of Eternity: Complete Edition de perfecte game voor jou! Ik raad je echter wel aan om te wachten totdat deze vervelende spelbrekende bugs een patch hebben gehad.

6

N1-score

  • + Roleplaying, jij bepaalt wie jouw personage is
  • + Veel keuze mogelijkheden met (in)directe gevolgen
  • + Caed Nua
  • + Erg moeilijk…
  • - … In het begin misschien iets te moeilijk?
  • - Spelbrekende bugs
  • - Willekeurige crashes

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Ontdek Endless Ocean: Luminous in uitgebreide overzichtstrailer

0

Media Ontdek Endless Ocean: Luminous in uitgebreide overzichtstrailer

18-04-2024

1

Erik

Trials of Mana

0

Preview Trials of Mana

06-09-2019

0

Dre

Gamescom-ervaringen bij Bandai Namco

0

Preview Gamescom-ervaringen bij Bandai Namco

04-09-2019

0

Ness

Reageer als eerste!