Pikmin 4 – Zet de bloemetjes buiten

• 23 jul 23 om 15:00

• 4

Helm op, ruimtepak aan en een aai over de kop van zijn nieuwe hondenmaatje. Zo zet een klein marsmannetje voet op onbekend terrein. Hij loopt door een gigantisch en mysterieus bouwwerk. Gigantische watervoorzieningen en complexe constructies torenen voor hem uit. Wij herkennen wat hij ziet: een doodnormale kraan en een rommelige salontafel. Het is een alledaags, vertrouwd landschap – eentje waar de Pikmin moeiteloos in passen. En na Pikmin 4 kan ik ze er ook bijna niet meer uit wegdenken.

De Pikmin leven op planeet PNF-404, voor het eerst ontdekt door kapitein Olimar in 2001. En wat zijn het toch gekke wezens. Deze piepkleine, plantachtige wezens reageren op je fluitje als een commando en vormen een legertje. Onderschat je ieniemienie-soldaten vooral niet. Met één fluit gaan je troepen meedogenloos tekeer tegen hun natuurlijke vijanden en sjouwen ze de mooiste schatten naar je basis, zoals de gezichtsverfrommelaar (een citroen) en een zacht bed (een spons). Het zal niet lang duren voordat Nintendo’s vreemde buitenbeentjes ook jouw hart stelen. Als ze dat niet al gedaan hebben natuurlijk.

Wat anders is dan vorige Pikmin-games, is dat je in Pikmin 4 je eigen personage creëert. Je bent op reddingsmissie om zowel kapitein Olimar te vinden als de rest van je team, nadat zij schipbreuk hebben geleden op de verre planeet. Het science fiction-achtige verhaal krijgt een strategische, puzzelachtige twist wanneer je bevriend raakt met de excentrieke Pikmin. De kunst is al snel om je dagen zo efficiënt mogelijk in te delen en ervoor te zorgen dat geen Pikmin achterblijft (of tragisch sneuvelt) in de tussentijd. Pikmin 4 doopt dit concept al snel als ‘Dandori’.

Je reddingsmissie met je trouwe Pikmin kan van start!

Operatie gebruiksvriendelijke ontdekkingstocht

Maak je maar vooral geen zorgen over Dandori. Pikmin 4 is overduidelijk de meest gebruiksvriendelijke en toegankelijke Pikmin-game. Echt alles aan dit spel maakt het je zo fijn mogelijk. Ik heb het over kleine dingen, zoals de subtiele lag waardoor je weet dat je net genoeg Pikmin hebt gegooid. Of het feit dat niksende Pikmin nét buiten je bereik je ook opmerken wanneer je langs ze loopt. Maar het gaat ook over de grote dingen, zoals de besturing met een automatische lock-on. Deze werkt verrassend goed, is lekker vlug en maakt het makkelijker om veel Pikmin naar verschillende objecten heen en weer te gooien. Pikmin 4 onderscheidt zich ook door geen daglimiet aan te houden. Dit geeft het spel een rustige en zachte houding, waar je in voorgaande spellen continu onder tijdsdruk leed. Natuurlijk, er zijn nog steeds moordlustige monsters. Maar een dagje extra nodig om een bepaald gebied toch maar eens beter uit te pluizen? Geen enkel probleem, neem je tijd.

En ik begrijp het maar al te goed als je een dagje (of twee) extra neemt om de boel eens goed te verkennen. Planeet PNF-404 heeft er namelijk nog nooit zo mooi uitgezien. Prachtige lichtkunstjes en depth-of-field-effecten laten je wegdromen in een weelderige, ademende wereld. De nieuwe camerahoek, eentje die over de lage schouders van de speler meekijkt in plaats van van bovenaf, helpt hier ook bij. Dit benadrukt het grootteverschil tussen jouzelf en je omgeving: een verandering die natuurlijk en innemend aanvoelt. Ja, Pikmin 4 heeft ontdekken nog nooit zo intuïtief en mooi laten zijn.

Overal om je heen zijn mooie omgevingen.

Heerlijke miniatuur-management

Een andere grote bijdrager aan de hernieuwde kalmte is niemand minder dan Otsjin: je trouwe tweevoetige reddingshond. Deze pup is haast niet meer weg te denken. Hij kan namelijk alles wat Pikmin ook kunnen, maar dan meer en beter. Otsjin kan zwemmen, helpen met sjouwen en vijanden aanvallen. Jij en Otsjin kunnen ook opsplitsen, waardoor je parallel taken kunt uitvoeren. Zo verandert Otsjin, met de juiste kunstjes, bijna in een tweede kapitein. Zijn handigste kunstje vond ik dat hij je legertje Pikmin op hem mee kan laten liften (met jou erbij trouwens). Dit maakt het zoveel makkelijker om je clubje Pikmin te beheren en te beschermen, vooral als je op een gegeven moment tegen de honderd Pikmin bij je hebt. Hoewel Otsjin Pikmin 4 extra uitnodigend maakt voor nieuwkomers, vond ik hem het spel wel een tikkeltje te makkelijk maken. Ik miste vooral de landschapspuzzels die er zijn met enkel Pikmin in je team.

Gelukkig zijn dat soort landschapspuzzels zijn er nog steeds, net zoals een hoop andere variaties. Deze omgevingsgerichte puzzels zijn beter dan ooit. Hoewel het spel misschien als veel klinkt, introduceert Pikmin 4 alle aspecten zonder dat het ooit overweldigend aanvoelt. Het zet de sterke en zwakke punten van de verschillende Pikmin en Otsjin slim in, die de puzzels op lekker variërende en gestroomlijnde manieren vormgeven. De nieuwe Ijs Pikmin passen perfect in dit plaatje. Zo voelt een succesvolle dag waar je je troepen strategisch inzet, extra tevredenstellend aan.

Uiteindelijk beland je in een roguelike-achtige gameplayloop. Het spel is opgedeeld in dagen waarin je steeds zo’n 20 minuten hebt om door een gebied rond te rennen. Tijdens die dag verzamel je allerlei spullen: van een grondstof genaamd sparklium, tot verschillende ruimteschipbreukelingen. Wanneer je aan het eind van de dag weer op je thuisbasis bent, kun je deze spullen gebruiken om jezelf nieuwe vaardigheden te leren, items te kopen en Otsjin nieuwe kunstjes te leren. Pikmin en haar personages voelden nog nooit zo levend aan.

Otsjin zwemt met je door het water.

Dandori-delirium

Hoewel deze gameplayloop al best tevredenstellend is, gaat Pikmin 4 graag nog een stukje verder. Grotten en zogenaamde Dandori-gevechten en -uitdagingen geven een frisse twist aan je dagelijkse avontuur. Grotten huizen meerdere verdiepingen aan gevaren, schatten en soms zeldzame Pikmin. Ze zijn vergelijkbaar met kleine dungeons. Over de tikkende klok hoef je je hier al helemaal geen zorgen te maken: die gaat in grotten zes keer zo sloom.

Dit staat haaks op de Dandori-modi. Deze staan helemaal in het teken van efficiëntie. Zo moet je binnen een aantal minuten zoveel mogelijk schatten verzamelen. Of je kunt het opnemen tegen een CPU, waarbij degene met de meeste punten wint. Deze modus kun je overigens ook tegen een vriend of vriendin spelen en dat is gelijk ook de leukste manier om Pikmin 4 samen te spelen. Pikmin 4 heeft ook een coöpstand, maar helaas kan de tweede speler hier slechts een steentje bijdragen. De speler kan letterlijk alleen met stenen (en later andere items) gooien. Dit is wel een teleurstelling vergeleken met voorgaande Pikmin-spellen, waar de tweede speler controle had over andere kapiteinen en zo meespeelde.

De Dandori-gevechten kunnen er hard aan toe gaan!

Lumiknol en manenschijn

Tenslotte introduceert Pikmin 4 een totaal nieuwe speelstand waarin je in de beruchte nacht kunt spelen. In de nacht jagen de gevaarlijke predatoren graag. Deze nachtmodus is dan ook meer een tower defense-achtige modus. Je beschermt de basis van gloednieuwe Gloei Pikmin: spookachtige Pikmin die je in groten getale helpen met het beschermen van hun Lumiknol-thuisbasis. Ook deze modus vond ik uiteindelijk net wat te makkelijk. Daarbij is er niet veel reden om het te spelen – los van je high score verbeteren.

De moeilijkheidsgraad maakt Pikmin 4 zeker niet minder leuk. De verschillende speelstanden verfrissen de game en maken het een prachtig, bloeiend geheel. Al deze verschillende game-modi, high scores en verzamelobjecten maken het dan ook op een sluipende manier zo verslavend. Pikmin 4 smeekt je bijna om te 100%-en. Tel er ook nog eens een behoorlijke post-game bij op en Pikmin 4 is bekroond tot de grootste Pikmin-game tot nu toe. Daar blijf je wel even zoet mee.

Pikmin 4 is de meest vriendelijke, fijne en toegankelijke game in de Pikmin-franchise. De verschillende elementen werken moeiteloos samen en creëren een verslavend avontuur die je strategische brein doet kraken. Hoewel het net te makkelijk is voor een ervaren Pikmin-kapitein en de coöpstand wat te wensen overlaat, valt er eigenlijk niks te klagen over het grootste en misschien wel beste Pikmin-spel tot nu toe. Binnen een mum van tijd zie je de Pikmin ook buiten je scherm zwieren en denk je aan Dandori terwijl je de vaat opruimt. Pikmin 4 laat de Pikmin onze wereld infiltreren – en ik zou ook niks liever hebben.

9

• + Fijne quality-of-life-verbeteringen
  • + Fris en verslavend van begin tot eind
  • + Grootste Pikmin-game tot nu toe
  • + Adembenemende graphics
  • + Dandori.. Overal... Goed...
  • - Hoofdverhaal een tikkeltje te makkelijk
  • - Coöpstand niet heel spannend

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0

Review stitch. - Handwerk wordt puzzelwerk

03-05-2024

3

Wii Sports Resort is alles wat Nintendo Switch Sports had moeten zijn

5

Column Wii Sports Resort is alles wat Nintendo Switch Sports had moeten zijn

24-07-2023

5

Soundtrack Sunday: De Pokémon-storm van ‘00

0

Special Soundtrack Sunday: De Pokémon-storm van ‘00

23-07-2023

1

Discussieer met ons mee! 4

23 jul 23 om 15:10

#10871‍

3804 XP | 659 comments

Dat het de grootste Pikmin game tot nu toe is, doet mij deugd. Ik vond de vorige allemaal te kort en ik was bang dat dit weer zo zou zijn.

Ik heb nog nauwelijks gespeeld dus ik kan nog niet zoveel vertellen over de moeilijkheidsgraad. Ik hoop dat er nog wat uitdaging in zit voor mij als Pikmin fan sinds 2002, maar daar ga ik vanzelf achter komen. Ik ben al lang blij dat we eindelijk een nieuw deel hebben. Moeilijk of niet

23 jul 23 om 17:47

#10872‍

402 XP | 45 comments