Pikmin 2 - Meer content, meer plezier

• 30 jun 23 om 10:10

• 4

Na een maand op een onbekende planeet is het Olimar eindelijk gelukt het ruim(t)e sop te kiezen en terug naar huis te keren. Bij de terugkeer op Hoctotate komt Olimar er echter achter dat zijn baas diep in de schulden is geraakt door de afwezigheid van zijn enige werknever; Olimar. In plaats van een heldenontvangst en de terugkeer naar je vrouw en kinderen, word je verplicht de schulden af te lossen door schatten te zoeken in een andere wereld. Daarbij word jouw trouwe SS Dolphin afgepakt en ga je in een nieuw schip wederom de wildernis is. Weet dit vervolg dezelfde hoge ogen te gooien, of was het eerste deel het hoogtepunt?

Pikmin 2 zet de trend van het origineel door, je moet door het managen van jouw kleine legermacht aan Pikmin schatten verzamelen, vijanden verslaan en puzzels oplossen. Net als in het voorgaande deel is de zon jouw vriend en zodra het nacht wordt, ben je genoodzaakt te schuilen. Ditmaal doe je het niet helemaal alleen, Louie is meegestuurd door de president van Hoctotate Freight. Dit zorgt voor iets meer diepgang, want je kunt nu op twee plekken de Pikmin besturen.

Vernieuwingen
In dit tweede deel zijn een hoop elementen toegevoegd. Zo zijn er nu in totaal vijf verschillende Pikmin om te gebruiken en zijn er vaardigheden toegevoegd aan bijvoorbeeld de gele Pikmin. Dit geeft iets meer strategie en managementsskills, aangezien je maximaal honderd Pikmin mee kunt nemen op avontuur. Het is daarom vrij belangrijk om eerst een scouting-missie te starten zodat je precies weet wat de obstakels zijn die je moet trotseren. Dit werkt verrassend goed en zorgt er tevens voor dat je extra voorzichtig om wilt gaan met de Pikmin.

Het avontuur is ditmaal ook niet alleen op het oppervlakte te beleven. Overal zitten grotten waar Olimar en Louie met hun Pikmin in kunnen duiken. Deze grotten bestaan uit meerdere levels en in tegenstelling tot het oppervlakte is het hier niet mogelijk om nieuwe Pikmin te maken. De hoeveelheid Pikmin die je meeneemt de grot in, zijn ook de Pikmin die je dient te gebruiken. In de grotten zijn wel bepaalde bloemen aanwezig die een bepaalde kleur Pikmin kunnen produceren. Dit werkt ontzettend goed en laat de speler veel strategischer nadenken over het binnentreden van een grot.

In deze grotten leven ook allerlei wezens die je op het oppervlakte niet tegenkomt, er liggen schatten verstopt en zelfs het verslaan van monsters levert hier geld op voor de schuld van de president. Dit is een leuke afwisseling, maar is niet helemaal perfect geïmplementeerd. Als je namelijk speleoloog aan het spelen bent, staat de tijd stil. Dit voelt een beetje vreemd aan, aangezien Pikmin 1 volledig draaide op tijdmanagement. Ik snap de keuze goed, Nintendo wilde geen spelers afstraffen voor het betreden van een grot, maar de uitwerking nu voelt toch een beetje vreemd aan.

Co-op fun!
Behalve nieuwe toevoegingen in de story mode, zijn er ook enkele nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Zo kun je nu met twee spelers een versus houden, is de Challenge Mode veel uitgebreider en is ook deze modus met twee spelers te spelen in co-op. Dit zorgt ervoor dat de game opeens een stuk voller aanvoelt en de Challenge Mode in co-op spelen is ontzettend leuk, frustrerend en stressvol, precies zoals Pikmin hoort te zijn.

De versus mode is tevens chaotisch en ontzettend leuk. Hier gelden weer enkele unieke regels. Zo win je door vier gele knikkers te verzamelen óf door de knikker van de tegenstander af te pakken. Het is daarom aan te raden de tegenstander altijd in de gaten te houden, mocht deze dicht in de buurt komen van jouw basis, dan zal je snel terug moeten gaan om zijn leger. Mocht je een kers naar jouw schip begeleiden, dan komt er een roulette met allerlei bonussen voor jou of vijanden voor de tegenstander. Dit alles werkt zeer tof en mocht je vriendschap het aankunnen, dan is het zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Het is maar goed dat er zoveel nieuwe mogelijkheden zijn toegevoegd, want ook Pikmin 2 is binnen tien uur uit te spelen. In tegenstelling tot de eerste game in de serie is het behalen van 100% nu wel een grotere uitdaging. Na het voltooien van het verhaal krijg je zelfs nog een extra locatie om schatten te zoeken, vijanden te verslaan en interessante puzzels op te lossen. Om het spel volledig uit te spelen, heb je toch zeker het dubbele aantal uren nodig, waardoor de game een stuk minder kaal aanvoelt.

Presentatie
Pikmin 2 weet nog altijd een goede sfeer neer te zetten, ondanks dat het spel grotendeels een ander gevoel opwekt dan het eerste deel – dat toch een hoop weghad van horror. Dit voelt wel als een klein gemis, maar aangezien de gameplay zoveel verbeterd is, is het door de vingers te zien. Qua soundtrack is het weer helemaal geweldig. Het enige minpuntje wat ik kan opnoemen is dat de Pikmin in de grotten heel schattig een deuntje neuriën, iets wat in het begin heel tof is maar op een zeker moment je helemaal gek kan maken. Waarom zijn jullie aan het neuriën terwijl de Hermit Crawmad een genocide pleegt op je broeders en zusters?

Pikmin 2 had de lastige taak Pikmin op te volgen, een game die hoge ogen had gegooid. Gelukkig weet het product de verwachtingen waar te maken op bijna ieder niveau. Het mist eigenlijk alleen een duister verhaal. Verder weet het de gameplay interessanter te maken, strategisch meer uitdaging te bieden en nu zelfs voor twee spelers content te bieden. Al met al een zeer sterk vervolg met nieuwe mogelijkheden, nieuwe puzzels en totaal nieuwe aspecten zoals de grotten. Niet alles werkt optimaal, zo is de toevoeging van de grotten niet goed geïmplementeerd met de tijdsdruk van het spel. Desondanks een aanrader om aan te schaffen, voor zowel bekenden als onbekenden van de Pikmin-serie. In tegenstelling tot de eerste Pikmin, heeft Pikmin 2 wél genoeg content om voor dertig euro te worden aangeboden.

8.4

• + Veel meer content
  • + Strategischer nog sterker
  • + Co-op en Challenges zijn goed doordacht
  • + Enkele Quality of Life verbeteringen
  • - Minder sterke sfeer

Over de redacteur

Icelos is al ruim tien jaar werkzaam voor N1ntendo en N1-Up. Groot fan van de Metroid-serie, Kaizo Mario-expert, Donkey Kong Country-liefhebber en uiteraard groot fan van de Open World Zelda-spellen. Icelos is met enige regelmaat te vinden bij de Podcast en in het Koopacafé. De top tien meest gespeelde spellen op Icelos’ Switch bestaan uit: Breath of the Wild, Mario Maker 2, Tears of the Kingdom, Splatoon 3, Pokémon Shield, Metroid Dread, Fire Emblem: Three Houses, Civilization 6, Pokémon Scarlet, en Ring Fit Adventure.

Lees meer over Icelos

Wat speel je dit weekend? [18 mei]

1

Special Wat speel je dit weekend? [18 mei]

18-05-2024

2

Pokémon GO-ontwikkelaar Niantic ontslaat meer dan 230 werknemers

3

Nieuws Pokémon GO-ontwikkelaar Niantic ontslaat meer dan 230 werknemers

30-06-2023

3

21 minuten gameplay van Pikmin 4-demo verschenen

3

Media 21 minuten gameplay van Pikmin 4-demo verschenen

30-06-2023

3

Discussieer met ons mee! 4

Zool

30 jun 23 om 10:19

#10564‍

1981 XP | 372 comments

Is dit nou een retroreview, of een hedendaagse? Ofwel, omdat Pikmin 2 nu zonder enige extra’s voor maar liefst 29.99 in de eshop is gelegd, of is dit de Gamecube review met de roze bril?

Wat lees ik? En blijkbaar wordt alleen de vergelijking gemaakt met deel 1 en niet met het al bijna 10 jaar bestaande deel 3?!

30 jun 23 om 10:42

#10567‍

2649 XP | 242 comments

Dit is een hedendaagse review, ik heb de spellen nooit gespeeld op de GameCube. Dus het is niet met een nostalgische roze bril op .

Theun

30 jun 23 om 10:39

#10565‍

621 XP | 116 comments

Pikmin 2 was fantastisch.

Vooral de multiplayer is echt gaaf.

30 jun 23 om 10:41

#10566‍

3804 XP | 659 comments

Waarom zijn jullie aan het neuriën terwijl de Hermit Crawmad een genocide pleegt op je broeders en zusters?

Rare wezentjes, die Pikmin

Deeltje 2 blijft toch een prachtig vormgegeven game. Ik vond het feit dat de tijd stil staat in de grotten niet zo heel vreemd of vervelend, maar juist fijn omdat je daardoor een soort van uitstapje maakte. Bingo battle vond ik na twee potjes alweer saai, maar de Challengemodus was een pittige toevoeging, zeker als je voor de roze bloempjes ging (nul Pikmin verliezen). Wat zonde dat we zo lang hebben moeten wachten op deeltje 3.