Piczle Cross Adventure - Lekker op puzzelavontuur

  • Review

  • 8 jun 20 om 08:00

  • Kitty

  • 0

Piczle Cross Adventure volgt het verhaal van Score-chan en haar metgezel Gig. Na hun vorige avonturen waarin ze de wereld hebben gered gaat het weer mis: een boosaardige alien stuurt een creatie, Under_score, erop uit om van alles in de stad Piczleshire met een ‘monochrotomiser’ te veranderen in zwart/witte pixels. Professor Matrix, de maker van de monochrotomiser, stuurt Score-chan de wijde wereld in om alles terug te veranderen in de oorspronkelijke vorm en om de strijd aan te gaan met de aliens. En dat doe je door een hoop nonogrammen op te lossen: in totaal wel 300 stuks. Voegt zo’n overkoepelend verhaal wat toe of leidt het alleen maar af van het puzzelplezier?

De basis van de gameplay van Piczle Cross Adventure draait om het maken van nonogrammen: de klassieke Japanse logicapuzzels die je ook terugvindt in games als Picross en Pic-a-pix. Door de juiste blokken in een raster in te vullen op basis van de cijfers die aan de zijkanten worden aangegeven, komt er een pixeltekening tevoorschijn. Er is maar één juiste manier om alle blokken te kleuren en door een proces van eliminatie kun je zo langzaam maar zeker de oplossing vinden. Dit keer heb je de kracht van puzzel-oplossen dus nodig om je dorpje te redden van een boosaardige alienachtige, die alles wat los en vast zit heeft veranderd in een puzzel.

Rap op pad

Hoewel de humor van het verhaal wel een beetje flauw is, wordt er met Piczleshire een leuk en uitnodigend stadje neergezet. Om te oefenen kun je een paar simpele puzzels oplossen om zo je wekker en je telefoon terug te krijgen. Al snel kun je echter overstappen op de wat grotere puzzels, wat heel fijn is. In de Picross S-serie moet je bij elk nieuw deel dat uitkomt tientallen echt simpele puzzels oplossen voordat er een beetje denkwerk nodig is; Piczle Cross Adventure schroeft de moeilijkheidsgraad wat sneller op. Daarna gaat die niet snel omhoog, maar er zit genoeg uitdaging het gros van de puzzels. Daarbij wordt er ook goed afgewisseld in de afmetingen van puzzels, zodat je niet al te veel het gevoel van herhaling hebt.

Dat maakt Piczle Cross Adventure leuk voor beginners en gevorderden. Er zijn genoeg opties om het puzzelen toegankelijker te maken, bekend uit de meeste nonogram-spellen. Met een ‘hintroulette’ kun je bijvoorbeeld alvast twee rijen laten invullen zodat je alvast een beginnetje hebt. Ook kun je aanvinken om het meteen aan te geven als je een fout hebt gemaakt, zodat je niet aan het eind van je puzzel ineens in de knoei komt. Wat ik wel miste, was de optie om een vakje te markeren als ‘misschien’. Hier maak ik normaal gesproken wel vaker gebruik van en ik vond het dan ook echt een gemis. Een ander minpuntje is dat je de opties niet tijdens een puzzel kunt aanpassen. Wil je verschillende thema’s proberen, moet je telkens een puzzel afsluiten, de instelling wijzigen, en opnieuw opstarten om te kijken of het bevalt. Datzelfde geldt voor de snelheid van de cursor. Beetje jammer.

Score-chan verzamelt, met al dat puzzelen, ervaringspunten waardoor haar level stijgt. Daar heb je qua personage helemaal niets aan, maar niet alle puzzels mag je zomaar al oplossen. Elke puzzel heeft een minimaal vereist level dat je moet hebben voor je mag proberen hem op te lossen. Zo wordt een beetje in goede banen geleid dat je niet meteen aan te moeilijke puzzels begint. Er zijn echter meteen tientallen puzzels beschikbaar, wat het een sympathiek en overzichtelijk systeem maakt.

Een innemend puzzelavontuur

Wat het extra leuk maakt is dat je echt alle voorwerpen uit de omgeving terughaalt. Deze zijn telkens in het juiste thema: in het bos vind je dennenappels en varens en aan het strand kwallen en parasollen. Op je puzzelscherm verschijnt dan telkens een toepasselijke achtergrond, wat letterlijk en figuurlijk meer kleur geeft aan het puzzelen. Ook puzzel je zo voorwerpen vrij die je nodig hebt om verder te komen in het verhaal. Dat verhaal gaat niet ver de diepte in, maar dat is ook helemaal niet nodig. Het is simpel en uitnodigend. Zelfs als ik eigenlijk wel even uitgepuzzeld was, ging ik soms nog even door om het hele gebied puzzelvrij te maken, of om te kijken wat ik hierna zou tegenkomen. Naast het klassieke nonogram-puzzelen zijn er in Piczlecross meer uitdaginkjes te vinden. Zo is niet elk gebied meteen bereikbaar, en moet je de wereld goed doorzoeken en bepaalde items op de juiste plek inzetten om verder te komen. Ook kun je allerlei trofeeën verzamelen, bijvoorbeeld door alle puzzels uit één gebied op te lossen of door bepaalde opties te gebruiken. Het zijn allemaal leuke toevoegingen die net wat meer plezier geven aan het spel.

Piczle Cross Adventure ziet er leuk uit, door haar retro-pixelachtige stijl die goed past bij het spel. Er zit standaard een overlay op je beeld met scanlines, die een gevoel moeten nabootsen dat je op een oud CRT-scherm speelt. Wanneer je in docked modus speelt ziet dit er prima uit, maar in handheld is het zo heftig dat het soms moeilijk wordt om de cijfers te kunnen lezen. Pas na een paar uur spelen kwam ik erachter dat je dit gewoon uit kunt zetten. De soundtrack vond ik al snel repetitief en vervelend, zelfs zo erg dat ik al snel de muziek uitzette.

Conclusie

Piczle Cross Adventure is een leuke combinatie van nonogrammen maken en het verkennen van het dorpje Piczleshire. Hoewel de humor wat flauw is, wordt er een leuk verhaaltje neergezet dat ervoor zorgt dat het oplossen van al die puzzels net wat meer diepgang krijgt: je krijgt er echt motivatie van om verder te gaan. Dat je trofeeën kunt verzamelen helpt daar ook bij. Het is jammer dat een klassieke optie als een ‘misschien-markering’ mist in de nonogrammen, want dat zou toch eigenlijk wel standaard moeten zijn. Desalniettemin biedt Piczle Cross Adventure een hele bak leuk, uitdagend én uitnodigend puzzelplezier.

8.5

N1-score

  • + Leuke combinatie van avontuur met puzzelen
  • + Veel afwisseling tussen puzzelgroottes en moeilijkheidsgraad
  • - De 'misschien-optie' om hokjes te kleuren mist
  • - Storende soundtrack

Like dit bericht:

Recente artikelen

Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

0

Nieuws Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

28-03-2024

0

Thijmen

Borderlands: Game of the Year Edition – nog steeds relevant

0

Review Borderlands: Game of the Year Edition - nog steeds relevant

09-06-2020

0

Paul

Minecraft Dungeons – Potentieel goed met problematische uitvoering

0

Review Minecraft Dungeons – Potentieel goed met problematische uitvoering

04-06-2020

0

Sascha

Reageer als eerste!