PHOGS!

• 16 dec 20 om 08:00

• 0

In PHOGS! speel je als een duo van honden in een puzzelachtig avontuur. Verbonden door een elastische buik moet je je een weg blaffen, bijten en stuiteren door de hindernissen die je tegenkomt in de thematische werelden van Eten, Slapen en Spelen. Is het spel de moeite waard of gaat ontwikkelaar Bit Loom Games bot vangen?

CatDog, maar dan DogDog

Welkom in de wereld van PHOGS!, waar het leven draait om eten, slapen en spelen. Je bestuurt twee onafscheidelijke hondenkoppen, Red en Blue. Zij zijn met elkaar verbonden door een elastisch lichaam, net zoals Cat en Dog in de populaire tekenfilmserie CatDog. Met de richtingssticks bestuur je elk hoofd apart, en met de L- en R-knoppen kun je voorwerpen vastgrijpen, eten of blaffen. Tot slot kun je, door de ZL- of ZR-knop ingedrukt te houden, het lichaam uitrekken tot komische proporties. Met deze eenvoudige besturing is het aan jou om de werelden te doorkruisen door allerlei puzzels op te lossen waar je je vaardigheden gebruikt.

Maiskolven, nachtlampjes en minigames

De drie hoofdthema’s worden vertegenwoordigd door drie werelden, elk met zes levels om te doorkruisen. De drie verschillende werelden bieden elk een unieke omgeving en steken goed in elkaar. In de slaapwereld kom je bedden, slaperige knuffels en nachtlampjes tegen in een omgeving gebouwd van matrassen en kussens. Terwijl je je een weg baant door de eetwereld kom je allerlei lekkere snacks tegen en vind je huisjes gemaakt van gigantische maiskolven, sinaasappels en broccoli. De speelgoedwereld is mijn favoriete plek: met een pretpark aan het strand en een retroarcade compleet met minigames, muziek en andere activiteiten was het de meest interactieve wereld om te doorlopen.

Door slim gebruik te maken van je omgeving los je puzzels op om de lineaire werelden uit te spelen. Toch is er voor de verkenners ook wat te doen: in elk level zijn er botjes en een zogeheten boingle verstopt die je alleen vindt als je elk hoekje en gaatje van de werelden afgaat. De verzamelde botten zijn in te wisselen voor maskers, helmen en andere hoofddeksels voor Red en Blue, terwijl de boingles hun plekje nemen in de hubwereld als vertegenwoordiging van jouw prestaties. Hoewel er geen verhaal aanwezig is en de diverse personages die je tegenkomt in de wereld geen dialogen hebben, weet het spel tot de verbeelding te spreken met de zacht vormgegeven personages en omgevingen. Wat dat betreft sluit de visuele stijl goed aan op de gameplay en is het ontbreken van een verhaallijn ook geen heel groot gemis.

Multiplayerpret met enige frustratie

Via een tweede persoon op de bank of Nintendo Switch Online kun je samen met een ander het spel uitspelen. Ieder speler bestuurt dan één hoofd van het elastische duo en dat levert regelmatig hilariteit op wanneer de ene speler de ander meesleurt om de wereld te verkennen. Toch is het niet altijd amusant: voor sommige puzzels is enige timing en coördinatie van belang, en als je dit niet goed met elkaar communiceert kan het wat frustratie opleveren omdat je zo van elkaar afhankelijk bent. Ook kan ik me voorstellen dat bij online spelen de vertraging tussen de twee spelers niet gaat helpen bij puzzels waar je snel of precies moet zijn. Gelukkig zijn deze puzzels vaak alleen relevant voor de collectibles, waardoor je over het algemeen – als je er écht moeite mee hebt – toch verder kunt met de rest van het spel.

PHOGS! is een ontzettend leuk puzzelavontuur met kleurrijke werelden om te verkennen en een prettig uiterlijk. Hoewel het een vrij lineaire game is, zijn er toch genoeg collectibles om te vinden die je belonen voor het verkennen van elk hoekje en gaatje. Het hele spel is ook in co-op te spelen, samen op de bank of online, wat vaak hilarische taferelen oproept. Toch kan het in multiplayer soms wat frustrerend zijn dat je letterlijk aan elkaar vastzit, maar als je de collectibles niet zo interessant vindt of goed met elkaar communiceert gaat dat weinig problemen opleveren.

7.5

• + Zachte visuele stijl werkt erg goed voor de gameplay
  • + Co-op maakt het een stuk grappiger