persona 4 arena ultimax header

Persona 4 Arena Ultimax - Voor wie is deze game gemaakt?

• 13 apr 22 om 11:28

• 3

De Nintendo Switch begint steeds meer het platform te worden voor Persona-games…waar niemand om gevraagd heeft. Eerder ontvingen Nintendo-fans al het op Dynasty Warriors gebaseerde Persona Strikers, nu komt Arc System Works met een heuse 2D-fighter. Deze is ook nog eens gebaseerd op Persona 3 en 4, twee titels die nog steeds niet speelbaar zijn op de Switch. Voor wie is Persona 4 Arena Ultimax eigenlijk gemaakt?

Ontwikkelaar Arc System Works verwierf faam met complexe 2D-vechtspellen, zoals Guilty Gear en BlazBlue. De Persona-serie bestaat uit stijlvolle, onorthodoxe JRPG’s die de laatste jaren steeds meer nieuwkomers weten aan te trekken. Gooi deze twee in een blender en je krijgt Persona 4 Arena…dat uitkwam op 1 maart 2012. Nu, tien(!) jaar later, kunnen ook Nintendo-fans er mee aan de slag. Met Persona 4 Arena Ultimax, die wat DLC en extra’s toevoegt. En geloof het of niet, maar deze warrige openingsalinea is nog makkelijker te volgen dan het gemiddelde gevecht in P4AU.

Vijftig tutorial-lessen

P4AU is een 2D-vechtgame met anime-beelden en iconische personages die ieder hun eigen speelstijl en gimmicks hebben. Om ook maar enigszins de basis van het spel te begrijpen, is het aan te raden de tutorial te spelen. Deze bestaat uit meer dan vijftig lessen waarvan je minimaal de helft weer vergeten bent zodra je online gaat. Je hebt counters, counters op counters, air dashes, instant kill moves, noem het maar op. Oh, en de inputs voor combo’s zijn ook nog eens erg strak getimed.

Ik heb echt geprobeerd om P4AU leuk te vinden, maar ik kom er niet doorheen. Het is namelijk in de eerste plaats een ArcSys-fighter en pas in de tweede plaats een Persona-titel. Sure, er zijn ruim twintig iconische Persona-personages om uit te kiezen en er is een auto-combo systeem om beginners op weg te helpen. Maar als je enigszins een kans wil maken online of tegen de CPU op hogere levels, wees dan bereid hier vele, vele, VELE uren in te steken voordat het een beetje leuk wordt.

Klinkt je dat allemaal wel als muziek in de oren en heb je genoten van titels als BlazBlue of Guilty Gear, dan is P4AU een uitermate competent vechtspelletje om vele uren in te verliezen. Zelf ben ik meer van Super Smash Bros, Tekken en in minder mate Mortal Kombat en Street Fighter. Deze game is dus niet voor mij, maar ik kan wel respecteren dat ArcSys weinig concessies heeft gedaan aan hun stijl van fighters maken.

Doen alsof je een RPG speelt

Voor Persona-fans die geen genoeg kunnen krijgen van met name Persona 4 is P4AU wellicht interessant. De game heeft in tegenstelling tot veel andere fighters een uitgebreide Story-modus. Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen uit Persona 4 en personages uit Persona 3 duiken op voor een coole cross-over. Het is jammer dat de statische, visual novell-achtige presentatie wat goedkoop aanvoelt, maar er zit wel behoorlijk wat content in.

Er is ook een mode die nog het meeste lijkt op een RPG: de Golden Arena. In deze spelstand level je een personage naar keuze door honderden ‘verdiepingen’ van een kerker te beklimmen. Elke verdieping geeft je een nieuwe vechter met licht aangepaste stats en vaardigheden. Je verdient XP voor elke overwinning die je behaalt en hiermee kun je vervolgens weer je eigen stats en vaardigheden boosten. Bijna alsof je een échte RPG speelt.

Kazige voice-acting

De visuals en muziek zijn zoals we van Persona gewend zijn: stijlvol, swingend en flashy. De effecten zijn soms zelfs iets té flashy, waardoor het lastig is om te volgen door welke onzin je nu weer geraakt wordt. Veel muziek komt uit de Persona-hoofdgames en zal een genot zijn voor fans. Zelf heb ik niet de nostalgische binding met deze tunes, maar ze klinken prima.

Hetzelfde kan ik helaas niet zeggen over de afgrijselijke, cheesy Engelse voice acting die sommige personages hebben, al zijn de Japanse stemmen ook beschikbaar. Of ze slechter of beter zijn dan in titels waar ze vandaan komen, kan ik je niet vertellen. Net zoals de meeste Nintendo Switch-eigenaren waarschijnlijk. Hey Atlus, mogen we nou eindelijk eens een keer een hoofdmaaltijd? Ik heb de tussendoortjes nu wel gezien.

Persona 4 Arena Ultimax is een degelijke 2D-anime fighter met enorm veel diepgang, gemaakt voor vechtspel-geleerden. Dit is in de eerste plaats een vechtspel en pas in de tweede plaats een Persona-titel. Fans die een excuus zoeken om meer tijd te spenderen met geliefde personages uit Persona 3 en 4 kunnen dankzij de auto combo’s en RPG-achtige Golden Arena-modus ook nog wel wat lol halen uit de game. Al is voorzichtigheid geboden.

7

• + Diepgaande 2D-fighter van meesters uit het genre
  • + Auto-combo mode en RPG-elementen voor Persona-fans
  • - Mist het pick-up 'n play gehalte van Tekken of Street Fighter
  • - Soms zoveel visuals en effecten op het scherm dat het onduidelijk wordt

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

0

25-04-2024

0

Gratis add-on voor Doom en Doom II verschenen

3

Nieuws Gratis add-on voor Doom en Doom II verschenen

13-04-2022

4

Bandai Namco remastered een ‘3D-actiegame’ voor Nintendo

8

Nieuws Bandai Namco remastered een '3D-actiegame' voor Nintendo

13-04-2022

4

Discussieer met ons mee! 3

13 apr 22 om 18:36

#4492‍

3176 XP | 469 comments

Toffe review. Jammer dat Atlus niet besluit om de mainline Persona games naar de Nintendo Switch te brengen. Ze zitten op een goudmijn. Soms vraag ik me af wat voor contract ze hebben met Sony of dat het gewoon een principe kwestie voor ze is, haha.

Dinalfos

13 apr 22 om 20:54

#4501‍

80 XP | 13 comments

Het is gemaakt voor fighting fans, natuurlijk. Ik heb niets met de rest van de Persona-franchise, maar toen ik zag dat ze een 2D fighter gingen uitbrengen, was ik meteen geïnteresseerd.

14 apr 22 om 21:48

#4534‍

3060 XP | 475 comments

Uiteindelijk wel, maar ik vraag me af wat de meerwaarde is t.o.v. de andere Arc Sys fighters die al een actieve player base en community hebben. Helemaal op de Switch, waar de game geen rollback netcode heeft bijv.

Maar als de game je aanspreekt, go for it want het is zeker een degelijke fighter.